DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ Codi 15224105
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l'alumne en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb l'usuari-client.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Coneix les teories i metodologies del Treball Social
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
 A8 Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 A10 Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 A13 Genèric
 A14 Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La qüestió del mètode en treball social Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Concepte de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Esquema metodològic: característiques com ordre lògic de procediment i com procés d'intervenció cronològica.


2. La intervenció des del model psicosocial.

- Marc teòric del model psico-social


- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció
- Formes d'intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta.
- Variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.



3. La intervenció directa.


- Característiques de la intervenció directa.
- El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
- Estructuració de la relació de treball amb les persones.
- Com es presenta la demanda. Condicionats sobre la demanda.
- El primer encontre amb el servei, i amb el treballador social.
- Diferents formes d'intervenció directa segons diferents autors.
- Descripció del procès d'elaboració del diagnòstic social


4. El treball social amb individus - La relació d’ajuda professional
- La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.


- Conceptes claus de la relació d’ajuda: agressivitat, por, l’ansietat, transferència i contratransferència, els temors de la relació assistencial, contenció.
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda.
- L'assessorament i l’orientació en el treball social


5. La intervenció indirecta: Pla d'acció.


- Concepte i naturalesa de la planificació.
- Descripció dels elements bàsics en cada dimensió de la planificació.
- Tipus de planificació.
- Introducció al concepte de "presa de decisions".
- Criteris i pautes per a la programació.
Disseny de programes i projectes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
1 0 1
Sessió Magistral
A6
35 0 35
Debats
A10
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
15 20 35
Treballs
A8
A10
1 35 36
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
A6
A8
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels ontinguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
Resolució del diagnòstic d'un cas.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Treballs
A8
A10
Disseny d'un projecte social d'intervenció, en base a una situació plantejada per la professora.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Proves de desenvolupament
A6
A8
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació d'algun exercici d'avaluació suposarà una qualificació d'NP (no presentat).

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny)

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

CARDENAL, Violeta i altes (1994) Evalución de Programas de Reinserción Social. Málaga. Miguel Gómez Ediciones.

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DE RIVAS, M. J. (2000) Manual de Trabajo Social. València. Universitat de València.
Ed. Ateneo.

ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

ESCOBAR I SÁNCHEZ (1999) El Trabajo Social en la era ed la incertidumbre. Salamanca. Ediciones Universidad de Salamanca.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

HARRIS PERLMAN, Helen. (1980). El trabajo social individualizado. Madrid.Ed.Rialp.

HOUGH, M. (1996).Técnicas de orientación psicológica. Madrid. Narcea.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico.Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid

KISNERMAN, N. (1986) Atención individualizada y familiar. Buenos Aires. Humanitas.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.

MARTINEZ, Mª.J.( 2000) Para el trabajo social.Granada. Ed Maristan.

MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

Revista: Noticia del col.legi nº 59 Col.legi oficial de dioplomats en treball social i assistents socials de Catalunya. Barcelona

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

SALZBERGER-WITTENBERG, I.(1980).La relación asistencial. Buenos Aires.Amorrutu .

T. ZAMANILLO, L.GAITAN. (1991).Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAMANILLO,Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en trabajo social. y asistentes sociales. Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent