DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ Codi 15224105
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l'alumne en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb l'usuari-client.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Coneix les teories i metodologies del Treball Social
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
 A8 Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 A10 Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 A13 Genèric
 A14 Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La qüestió del mètode en treball social - Concepte i característiques de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Mètodes en Treball Social.
- Esquema metodològic: característiques com ordre lògic de procediment i com procés d'intervenció cronològica.

2. La planificació.

- Què és planificar? Definicions i qüestions al voltant del concepte.
- La construcció de "lo racional" i "lo irracional".
- Quan es planteja la necessitat de planificar?
- Elements que caracteritzen la planificació i la seva eficàcia.
- La planificació com estratègia i procés.
- Diferències entre planificar i programar.



3. La intervenció des del model psicosocial.

- Marc teòric del model psico-social.
- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció social.
- Fases del procés d'intervenció social:diagnosi, disseny del projecte d'intervenció, execució, avaluació i seguiment.
- Variables a tenir en compte en les diferentes etapes del procés d'intervenció social.

4. El treball social amb individus - La relació d’ajuda professional
- La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.
- Conceptes claus de la relació d’ajuda
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda.
- L'assessorament i l’orientació en el treball social

5. La intervenció directa i indirecta.

- Definicions i característiques de la intervenció directa i indirecta
- Diferents formes d'intervenció directa i indirecta segons autors.




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
1 0 1
Sessió Magistral
A6
35 0 35
Debats
A10
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
15 20 35
Treballs
A8
A10
1 35 36
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
A6
A8
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels ontinguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
Resolució del diagnòstic d'un cas.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Treballs
A8
A10
Disseny d'un projecte social d'intervenció, en base a una situació plantejada per la professora.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Proves de desenvolupament
A6
A8
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació o no superació d'alguna activitat avaluativa no impedirà que l'alumne/a es pugui presentar a la resta d'activitats. No obstant això, suposarà una qualificació d'NP (no presentat) o suspès.

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny)

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

ABT, A. i ZAFRA, E. (2012) "Intervención socio-sanitaria y enfermedades crónicas. Nuevos desafíos para el trabajo socio-comunitario en el ámbito de la salud en España". A: INGURUAK-Revista Vasca de Sociologia y Ciencia Política, volum 57-58.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós.

ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

BUENO, J. R. (1988). Servicios sociales: planificación y organización, Valencia, Mes­tral.

CALVO, M. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD.

CALLEJO, J. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca.

CODTSC . (2006). Materials de suport per preparar l’examen d’oposicions de l’administració de la Generalitat de Catalunya. Volum II. Col.legi Oficial de Deiplomats en Treball social de Catalunya.

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

CARDENAL, Violeta i altes (1994) Evalución de Programas de Reinserción Social. Málaga. Miguel Gómez Ediciones.

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DE RIVAS, M. J. (2000) Manual de Trabajo Social. València. Universitat de València.
Ed. Ateneo.

DIÉGUEZ, A.J. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires.

ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

ESCOBAR I SÁNCHEZ (1999) El Trabajo Social en la era ed la incertidumbre. Salamanca. Ediciones Universidad de Salamanca.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

HARRIS PERLMAN, Helen. (1980). El trabajo social individualizado. Madrid.Ed.Rialp.

HOUGH, M. (1996).Técnicas de orientación psicológica. Madrid. Narcea.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico.Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid

JORNADA TÉCNICA DE TRABAJO SOCIAL. (2001) El trabajo social en los proyectos de intervención con inmigrantes. Actas de la II jornada tècnica de TS. Deusto, Bilbao.

KISNERMAN, N. (1986) Atención individualizada y familiar. Buenos Aires. Humanitas.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.

MARTINEZ, Mª.J.( 2000) Para el trabajo social.Granada. Ed Maristan.

MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

Revista: Noticia del col.legi nº 59 Col.legi oficial de dioplomats en treball social i assistents socials de Catalunya. Barcelona

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

SALZBERGER-WITTENBERG, I.(1980).La relación asistencial. Buenos Aires.Amorrutu .

T. ZAMANILLO, L.GAITAN. (1991).Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAMANILLO,Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en trabajo social. y asistentes sociales. Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent