DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ Codi 15224105
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ALEGRE AGIS, ELISA
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
elisa.alegre@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
ALEGRE AGIS, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l'alumne en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb l'usuari-client.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Coneix les teories i metodologies del Treball Social
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
 A8 Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 A10 Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 A13 Genèric
 A14 Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La qüestió del mètode en treball social - Concepte i característiques de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Mètodes en Treball Social.
- Esquema metodològic: procediment i procés d'intervenció cronològica.

2. La planificació.

- Què és planificar? Definicions i qüestions al voltant del concepte.
- La construcció de "lo racional" i "lo irracional".
- Quan es planteja la necessitat de planificar?
- Elements que caracteritzen la planificació i la seva eficàcia.
- La planificació com estratègia i procés.
- Diferències entre planificar i programar.


3. La intervenció des del model psicosocial. - Marc teòric del model psico-social.
- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció social.
- Fases del procés d'intervenció social:diagnosi, disseny del projecte d'intervenció, execució, avaluació i seguiment.
- Variables a tenir en compte en les diferentes etapes del procés d'intervenció social.
- De la intervenció a la transformació social: Més enllà de la metodologia d'intervenció social?
4. El treball social amb persones - La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.
- Conceptes claus de la relació d’ajuda
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda i la intervenció social

5. La intervenció directa i indirecta. - Definicions i característiques de la intervenció directa i indirecta
- Formes d'intervenció directa i indirecta



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
1 0 1
Sessió Magistral
A6
35 0 35
Debats
A10
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
15 20 35
Treballs
A8
A10
1 35 36
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
A6
A8
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels ontinguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A8
A14
Resolució del diagnòstic d'un cas.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Treballs
A8
A10
Disseny d'una proposta d'intervenció social, en base a una situació plantetjada per la professora.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Proves de desenvolupament
A6
A8
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació o no superació d'alguna activitat avaluativa no impedirà que l'alumne/a es pugui presentar a la resta d'activitats. No obstant això, suposarà una qualificació d'NP (no presentat) o suspès.

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny)

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

ABT, A. i ZAFRA, E. (2012) "Intervención socio-sanitaria y enfermedades crónicas. Nuevos desafíos para el trabajo socio-comunitario en el ámbito de la salud en España". A: INGURUAK-Revista Vasca de Sociologia y Ciencia Política, volum 57-58.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós.

ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

CALVO, M. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD.

CALLEJO, J. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca.

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DIÉGUEZ, A.J. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires.

ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GONZÁLEZ-SAIBENE, Alicia (2012) Acerca de la intervención. Documento presentado en las jornadas docentes sobre intervención. En linea: http://www.buenastareas.com/ensayos/Acerca-De-La-Intervenci%C3%B3n-Alicia-Gonz%C3%A1lez/6881224.html

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

MARXEN, Eva i SERRANO, Ana (2016) Diálogos entre arte y terapia. En Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol 7.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

RESENDE, Sergio (2008) Promoción de la salud, empowerment y educación: una reflexión crítica como contribución a la reforma sanitaria. Revista Salud Colectiva, Buenos Aires, 4(3): 335-347.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAFRA, Eva (2017) Educación Alimentaria: Salud y Cohesión Social. Salud Colectiva,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent