DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ Codi 15224105
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ALEGRE AGIS, ELISA
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
elisa.alegre@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
ALEGRE AGIS, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Introduir a l'alumne en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb l'usuari-client.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 CE8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 CE10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 CE14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 CE15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE6 Coneix les teories i metodologies del Treball Social
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
 CE8 Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 CE10 Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 CE13 Genèric
 CE14 Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 CE15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La qüestió del mètode en treball social - Concepte i característiques de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Mètodes en Treball Social.
- Esquema metodològic: procediment i procés d'intervenció cronològica.

2. La planificació.

- Què és planificar? Definicions i qüestions al voltant del concepte.
- La construcció de "lo racional" i "lo irracional".
- Quan es planteja la necessitat de planificar?
- Elements que caracteritzen la planificació i la seva eficàcia.
- La planificació com estratègia i procés.
- Diferències entre planificar i programar.


3. La intervenció des del model psicosocial. - Marc teòric del model psico-social.
- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció social.
- Fases del procés d'intervenció social:diagnosi, disseny del projecte d'intervenció, execució, avaluació i seguiment.
- Variables a tenir en compte en les diferentes etapes del procés d'intervenció social.
- De la intervenció a la transformació social: Més enllà de la metodologia d'intervenció social?
4. El treball social amb persones - La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.
- Conceptes claus de la relació d’ajuda
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda i la intervenció social

5. La intervenció directa i indirecta. - Definicions i característiques de la intervenció directa i indirecta
- Formes d'intervenció directa i indirecta



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE6
1 0 1
Sessió Magistral
CE6
35 0 35
Debats
CE10
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE8
CE14
CT3
15 20 35
Treballs
CE8
CE10
CT3
1 35 36
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
CE6
CE8
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE8
CE14
CT3
Resolució del diagnòstic d'un cas.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Treballs
CE8
CE10
CT3
Disseny d'una proposta d'intervenció social, en base a una situació plantetjada per la professora.

Lliurat durant el període lectiu
25%
Proves de desenvolupament
CE6
CE8
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació o no superació d'alguna activitat avaluativa no impedirà que l'alumne/a es pugui presentar a la resta d'activitats. No obstant això, suposarà una qualificació d'NP (no presentat) o suspès.

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny)

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica Eva Zafra Aparici, La intervención psico-social en violencia de género, Aranzadi 2019, En Giménez, A. Las respuestas del Derecho ante la
Eva Zafra Aparici, La atención a la persona desde una aproximación a sus derechos. El caso de los trastornos alimentarios en el Trabajo Social educativo en Catalunya, Atelier, 2020,

ABT, A. i ZAFRA, E. (2012) "Intervención socio-sanitaria y enfermedades crónicas. Nuevos desafíos para el trabajo socio-comunitario en el ámbito de la salud en España". A: INGURUAK-Revista Vasca de Sociologia y Ciencia Política, volum 57-58.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós.

ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

CALVO, M. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD.

CALLEJO, J. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca.

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DIÉGUEZ, A.J. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires.

ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GONZÁLEZ-SAIBENE, Alicia (2012) Acerca de la intervención. Documento presentado en las jornadas docentes sobre intervención. En linea: http://www.buenastareas.com/ensayos/Acerca-De-La-Intervenci%C3%B3n-Alicia-Gonz%C3%A1lez/6881224.html

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

MARXEN, Eva i SERRANO, Ana (2016) Diálogos entre arte y terapia. En Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol 7.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

RESENDE, Sergio (2008) Promoción de la salud, empowerment y educación: una reflexión crítica como contribución a la reforma sanitaria. Revista Salud Colectiva, Buenos Aires, 4(3): 335-347.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAFRA, Eva (2017) Educación Alimentaria: Salud y Cohesión Social. Salud Colectiva,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent