DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ Codi 15224105
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Adreça electrònica claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Introduir a l'alumnat en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb les persons usuàries.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 CE8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 CE10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 CE14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 CE15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE6 Coneix les teories i metodologies del Treball Social
Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
 CE8 Dissenya programes i projectes d’intervenció social
 CE10 Dissenya i avalua l’espai de mediació d’acord a la situació conflictiva
 CE13 Genèric
 CE14 Aplica estratègies adequades per a protegir-se dels problemes amb els que opera
 CE15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La intervenció directa i indirecta. - Definicions i característiques de la intervenció directa i indirecta
- Formes d'intervenció directa i indirecta


2. La qüestió del mètode en treball social - Concepte i característiques de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Mètodes en Treball Social.
- Esquema metodològic: procediment i procés d'intervenció cronològica.
3. La planificació.

- Què és planificar? Definicions i qüestions al voltant del concepte.
- La construcció de "lo racional" i "lo irracional".
- Quan es planteja la necessitat de planificar?
- Elements que caracteritzen la planificació i la seva eficàcia.
- La planificació com estratègia i procés.
- Diferències entre planificar i programar.


4. La intervenció des del model psicosocial. - Marc teòric del model psico-social.
- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció social.
- Fases del procés d'intervenció social:diagnosi, disseny del projecte d'intervenció, execució, avaluació i seguiment.
- Variables a tenir en compte en les diferentes etapes del procés d'intervenció social.
- De la intervenció a la transformació social: Més enllà de la metodologia d'intervenció social?
5. El treball social amb persones - La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.
- Conceptes claus de la relació d’ajuda
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda i la intervenció social


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE6
1 0 1
Sessió Magistral
CE6
CE15
50 0 50
Presentacions / exposicions
CE6
CE8
CE13
2 14 16
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE2
2 10 12
Atenció personalitzada
2 2 4
Treballs
CE2
CE6
CE13
CE15
3 42 45
 
Proves objectives de tipus test
CE6
CE8
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball realitzat
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada S'exigeix als estudiants un elevat nivell de lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats.
Atenció personalitzada L'estudiantat serà acompanyat durant el curs, a través de tutories sol·licitades previament, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura
Treballs Treballs individuals i grupals que realitza l'alumnat sobre els continguts abordats a classe i en lectures.

Atenció personalitzada
Descripció

L'estudiantat serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CE6
CE8
CE13
Presentació oral i amb support visual del diseny de proposta d'intervenció.

Presentació durant el curs
20%
Treballs
CE2
CE6
CE13
CE15
Treball en grups: disseny d'una proposta d'intervenció social, en base a un diagnòstic.
Lliurat durant el període lectiu
35%
Proves objectives de tipus test
CE6
CE8
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació amb una nota mínima de 4 per aprovar l'assignatura. La no-presentació o no superació d'alguna activitat avaluativa no impedirà que l'alumne/a es pugui presentar a la resta d'activitats. Això no obstant, suposarà una qualificació de NP (no presentat) o suspès.

Només es farà mitjana si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades (amb nota mínima de 4).

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny)

Els criteris d'avaluació són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap mena de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzematge de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d?alguna activitat avaluativa d?alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l?estudiant la nota de suspens d?aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica Varios autores, Pensando el diagnóstico social. En homenaje a Mary E. Richmond, Pensando el diagnóstico social. En homenaje a Mary E. Richmond, 2017
M.Teresa Massons Rabassa, Anna Mata Romeu i Juan Manuel Rivera Puerto., Recomanació col·legial per a la confecció i presentació d'Informes Socials, Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, 2018
Zanuy,Lourdes i Gonzalez, Maria (coord), Orientacions Bàsiques en l´Elaboració del PIA des del Treball Social, Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, 2009
Comissió de Treball Social Comunitari, Treball Social Comunitari, a debat. Reflexions i propostes en el context actual, Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, 2018
Isabella Riccò, Adele de Stefani, Verónica Anzil, Claudia M. Anleu-Hernández, Yolanda Bodoque-Puerta, AGORAge HERRAMIENTAS PARA UNA COMUNIDAD CUIDADORA, , 2023
Proyecto CUMADE, Marina: Iniciativas comunitarias, , 2021
Zafra, Eva.; Anleu, Claudia.M; Forns, Maria Victoria, Consecuencias del feminicidio en violencia machista. Análisis de necesidades de hijos, hijas y familiares en Cataluña, Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social- CITECMA, n 4, pp. 83-95, 2020

ABT, Analia i ZAFRA, Eva. (2012) "Intervención socio-sanitaria y enfermedades crónicas. Nuevos desafíos para el trabajo socio-comunitario en el ámbito de la salud en España". A: INGURUAK-Revista Vasca de Sociologia y Ciencia Política, volum 57-58.

ACOSTA HOYOS, Eduardo. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós.

ANDER-EGG, Ezequiel. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, Ezequiel. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, Ezequiel. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, Ezequiel. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, Nidia; JIMÉNEZ DE BARROS, Mónica; QUESADA DE GREPPI, Margarita. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

CALVO, Miguel. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD.

CALLEJO, Javier. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca.

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

CASTRO, Martín; Reyna, Claudia i Méndez, Josue (Coord) (2017) Metodología de Intervención en Trabajo Social. México, Universidad Autonónoma de Yucatán, Universidad Nacional Autónoma de México, Academia Nacional de Investigación en Trabajo Social. Disponible a: https://www.acanits.org/assets/img/libros/Metodologia%20TS.pdf

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DIÉGUEZ, Alberto José. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires.

ESCARTIN, Mª José. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GONZÁLEZ-SAIBENE, Alicia (2012) Acerca de la intervención. Documento presentado en las jornadas docentes sobre intervención. En linea: http://www.buenastareas.com/ensayos/Acerca-De-La-Intervenci%C3%B3n-Alicia-Gonz%C3%A1lez/6881224.html

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

MARTORELL, Maria del Carmen. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

MARXEN, Eva i SERRANO, Ana (2016) Diálogos entre arte y terapia. En Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, vol 7.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

RESENDE, Sergio (2008) Promoción de la salud, empowerment y educación: una reflexión crítica como contribución a la reforma sanitaria. Revista Salud Colectiva, Buenos Aires, 4(3): 335-347.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

ROBERTIS, Cristina. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª Angeles, VILLALOBOS,Arabella.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAFRA, Eva (2017) Educación Alimentaria: Salud y Cohesión Social. Salud Colectiva,

Complementària Eva Zafra Aparici, La intervención psico-social en violencia de género, Aranzadi 2019, En Giménez, Ana Las respuestas del Derecho ante la

Recomanacions


 
Altres comentaris
Llegir la bibliografia bàsica de l'assignatura i les lectures indicades per la professora
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent