DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL Codi 15224106
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant Entendre diferents enfocaments possibles en la intervenció des del treball social Conèixer les diferents aportacions dels diferents models i tècniques en treball social Integrar la teoria y la pràctica a partir del treball amb casos, realitzat en grups,i aplicant la perspectiva dels diferents models d’ intervenció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Aplica diferents models i tècniques de intervenció en funció del context
 A8 Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
 A10 Coneix les bases de la mediació com a eina d’intervenció
 A13 Genèric
 A14 Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CONCEPTES CLAUS PER LA INTERVENCIÓ SOCIAL

Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana , professionalització de l’ajuda facilitació
La relació un denominador comú: significants i transcendència. – mitjà fonamental per ajudar a les persones–
El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. – relació de confiança significativa, que permet la resolució dels problemes a partir d eles capacitats i potencialitats de les persones.
Conceptes Inherents al procès d'atenció a les persones: canvi– resistència y reluctància. – algunes claus para treballar el canvi. – contradiccions y els seus límits. – interdependència y dependència. – equilibri dinàmic, ruptures y re equilibris.
LA INTERVENCIÓ DIRECTA.





Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
Variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.
Característiques de la intervenció directa.
Estructuració de la relació de treball amb les persones.
El primer encontre amb el servei, i amb el treballador social.
Formes d'intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta.

L’ INDIVIDU I LA DEMANDA
El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
Diferents definicions sobre el significat de la demanda– Aspectes circumscrits.
La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics , la narrativa de la demanda.
Condicionants que recauen sobre la demanda.
Condicionants de la visió professional. – La lectura de la demanda.
Treballar i clarificar la demanda.

La intervenció social des de diferents models


Model psicodinamic
Model d’intervenció en crisi
Model centrat en la tasca
Model sistèmic
Model en xarxa

-Bases conceptuals, objectius i metodologia.

-Valores y ètica del model. Naturalesa de la relació Treballador social – usuari

-Sociologia de la pràctica. Avaluació del model.
L'entrevista en Treball Social Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
Enquadrament de l’entrevista o setting
Fases de l’entrevista
Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
Transferència i contratransferència en l’entrevista
Habilitats i instruments per entrevistar
La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
L’anamnesi i la recollida de dades
Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 3 8
Sessió Magistral
A2
A6
A8
30 58 88
Presentacions / exposicions
A6
A8
A10
A14
2 28 30
Treballs
A2
A6
A14
4 15 19
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i proposta de funcionament del curs.

Valoració de coneixements previs

Organització dels grups de treball i introducció a la metodologia de l'assignatura.

LLiurament de bibliografies bàsiques
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels continguts exposats de l'assignatura i orientació metodològica de treballs i exposicions de l'estudiant
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball sobre els diferents models de treball social.
S'organitzarà el treball per grups d'estudiants.
Treballs Elaboració d'un treball escrit, audiovisual o amb d'altres tècniques que es lliurarà ala professora

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita previa per correu electrónic carmina.puig@urv.cat L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
A8
A10
A14
Exposició en el marc de l'aula 20%
Treballs
A2
A6
A14
Treballs sobre els diferents models i técniques de treball social i 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
És una prova de preguntas curtes i resposta limitada. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació en segona convocatòria

Prova escrita

Es seguiran els mateixos criteris tècnics, d'avaluació de treballs, que en l'anterior convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.
TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.
SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.
KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.
JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.
HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.

BOFFILL ,P.; TIZON, J. (1994). Que es el psicoanálisis. Origenes, temas e instituciones  actuales. Barcelona. Herder.

CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistÈmico. Una perspectiva para la pr·ctica cotidiana.  Barcelona. Paidos.

Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.

ESCARTIN, M.J. 1992. Manual de Trabajo Social. (Modelos de pr·ctica profesional). Alicante. Aguaclara.

ESCARTIN, M.J..; PALOMAR, M.; SUAREZ, E. (1996). Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias). Alicante. Aguaclara.

GOLAN, N. (1978) Tratament in Crisis Situations. New York. The Free Press.

HAMILTON, G. (1992) Teoría y Práctica del Trabajo Social.  La prensa Médica Mexicana. México. (1940)

HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. Humánitas.

KAPLAN, D.M. (1971) “Un concepto sobre los desordenes ambientales agudos”. En Trabajo Social y Valores Sociales. Eileen YOUNGHUSBAND (comp.). Madrid. Editorial Euroamérica.

DU RANQUET, M. (1996) Los modelos  en Trabajo Social. IntervenciÛn con personas y familias.  Madrid. Edit. Siglo XXI

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.  Madrid.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59 Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

PAYNE , M . 1995. TeorÌas contempor·neas del Trabajo Social. Una introducciÛn  crÌtica. Barcelona. Edit. Paidos.

PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960)

RAMIREZ DE MINGO, I. "La intervención profesional en situaciones de crisis" Jornadas de Trabajo Social y Salud. Málaga. 1.994. En "Documentos de Trabajo Social" nº 1.

SLAIKEU, K.A. (1989) Intervención en crisis. México. Edita El Manual Moderno.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires.

ROSSELL, T. (1989) La entrevista en el trabajo Social. EUGE. Barcelona. Hogar del Libro.

SALZBERGER-WITTENBERG (1970). La relación asistencial. Amorrortu editores. Buenos aires

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1987). Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69. Madrid.

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

ZAMANILLO, Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales. Barcelona.

ZAMANILLO, T. (1993). “Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Madrid. Universidad Complutense de Madrid.

Complementària OTMER, E. i OTMER, S., La entrevista clínica. Fundamentos. DSM IV, Masson., 1996 Barcelona.
MARTORELL, MªC., Entrevista y consejo psicológico., Síntesis, 1997 Madrid.
ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa., 1990 México.

 

 

 


Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA SOCIAL/15224004

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15051014
HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL/15224008
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
 
Altres comentaris
És molt important assistir a classe. El contingut pràctic de l'assignatura ho fa altament recomanable.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent