DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL Codi 15224106
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
auroraester.saez@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
SAEZ RODRÍGUEZ, AURORA ESTER
Web http://https://urv.academia.edu/Carminapuig
Descripció general i informació rellevant L’assignatura permet un aprofundiment dels coneixements teòrics i pràctics de diferents enfocaments de ciències psico- socials referents pel Treball Social i les intervencions que duen a terme els treballadors socials. L'objectiu de l'assignatura és comprendre diferents enfocaments i models d’intervenció que són possibles en l’acció social que es realitza des del treball social Conèixer aprofundir en diverses tècniques en treball social , especialment s’estudiarà i és practicarà la tècnica de l’entrevista. Es pretén integrar la teoria y la pràctica a partir del treball amb diversos supòsits de situacions i casos. Aquest treball és realitzarà en grups i aplicant la perspectiva dels diferents models d’ intervenció estudiats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Aplica diferents models i tècniques de intervenció en funció del context
 A8 Aplica les tècniques pròpies d’intervenció social
 A10 Coneix les bases de la mediació com a eina d’intervenció
 A13 Genèric
 A14 Aplica correctament les tècniques pròpies de la relació d’ajuda
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema

LA INTERVENCIÓ SOCIAL DES DELS DIFERENTS MODELS
Bases conceptuals de diferents models,objectius i metodologia.

Valores y ètica dels models.

Sociologia de la pràctica. Avaluació del model.
CONCEPTES CLAUS EN TREBALL SOCIAL I PER A LA INTERVENCIÓ SOCIAL - MODEL PSICO SOCIAL

Conceptes de mètode, metodologia, model i tècniques en Treball Social. Diferències i límits.Esquema metodològic com a ordre lògic i com a procés d'intervenció cronològic.
Conceptes claus en el procés d'atenció a les persones: canvi, resistència y reluctància. Claus para treballar el canvi. Contradiccions y els seus límits. Interdependència y dependència. Equilibri dinàmic, ruptures y re-equilibris.
Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana, professionalització de l’ajuda facilitació. La relació un denominador comú: significants i transcendència. La confiança el mitjà fonamental per ajudar a les persones. El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. Relació de confiança significativa. Orientació i resolució de les situacions problema a partir de les capacitats i potencialitats de les persones. La tolerància a la incertesa i el bé comú.
LA INTERVENCIÓ SOCIAL


La intervenció en el procés de treball
Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
Formes d’intervenció i variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.
Característiques de la intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta
Tipus d’intervenció: Estructuració de la relació de treball amb les persones.
El primer encontre amb el servei i amb el treballador social.
Formes d'intervenció: Habilitats i técniques
El tancament de les intervencions



LA DEMANDA
El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
Diferents definicions sobre el significat de la demanda– Aspectes circumscrits.
La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics , la narrativa de la demanda.
Condicionants que recauen sobre la demanda.
Condicionants de la visió professional. – La lectura de la demanda.
Treballar i clarificar la demanda.

ENTREVISTA L’entrevista. Elements estructuradors de la relació i de l’atenció.

L’entrevista. Tipus d’entrevista: la primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment.
Enquadrament de l’entrevista o setting. Fases de l’entrevista
Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador. Transferència i contratransferència en l’entrevista. Habilitats i instruments bàsics per entrevistar
Tècniques i eines especifiques. L’anamnesi , la recollida de dades, l’exploració . Valoració de factors de risc i factors de protecció. Pronòstics. Els objectius i la seva negociació. Formes d’intervenció, destreses i habilitats professionals en l’entrevista. Micro-intervencions per potenciar el caràcter mediador dels recursos i prestacions.
El registre de dades incorporat a l’entrevista.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 3 8
Sessió Magistral
A6
A8
A10
A14
30 58 88
Presentacions / exposicions
A6
A8
A14
1 18 19
Treballs
A6
A8
A10
A14
4 15 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
1 10 11
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves de desenvolupament
A6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i proposta de funcionament del curs.

Valoració de coneixements previs

Organització dels grups de treball i introducció a la metodologia de l'assignatura.

LLiurament de bibliografies bàsiques
Sessió Magistral Exposició per part de la professora dels continguts exposats de l'assignatura i orientació metodològica de treballs i exposicions de l'estudiant
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret dels continguts de l'assignatura
S'organitzarà el treball per grups d'estudiants.
Treballs Elaboració de treballs escrits o amb d'altres tècniques que es lliurarà a la professora
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes que ho sol·licitin podran tenir un espai de consulta dels aspectes treballats durant l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita previa per correu electrónic. L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
A8
A14
Exposició en el marc de l'aula d'un treball sobre un contingut tractat a classe
30%
Treballs
A6
A8
A10
A14
Treballs sobre els diferents conceptes i tècniques treballats Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 30%
Proves de desenvolupament
A6
És una prova amb diferents preguntes on l'alumne desenvolupa els conceptes que se'l demana. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Avaluació en segona convocatòria: superar la prova de desenvolupament, que passarà a tenir el 100% del pes sobre la qualificació final


Fonts d'informació

Bàsica





ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa,1999 ROBERTIS, Cristina, Metodología de la intervención en Trabajo Social., Ateneo, 1988 CAMPANINI, A; LUPPI, F, Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana. , Paidós, 1991 DU RANQUET, M., Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias., Siglo XXI, 1996 FORNS i FERNÁNDEZ, M. Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la perspectiva local, Atelier, Barcelona, 2018 FORNS I FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “El sistema organizativo y competencial de los servicios sociales locales de la post-crisis en el Estado Español. El caso de Catalunya”, A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 18, n. 74, p. 25-66, out./dez. 2018. DOI: 10.21056/aec.v19i74.1046 FORNS i FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “Los servicios sociales locales como garantes del Estado del Bienestar en el Estado Español: análisis del régimen jurídico de la atención a la persona en Catalunya”, Revista de Direito Economicoe socioambiental, Curitiva, vol.9, núm. 3, set.-dic. 2018, pp. 3-54 JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid MARTORELL, M C. Entrevista y consejo psicológico. , Síntesis, 1997 Madrid. PUIG, C, La intervención social: más allá del recurso y más cerca del vínculo, Revista de servicios sociales y política social, 82 PUIG, C, Las posiciones institucionales y profesionales que se imbrican en la atención a la demanda de las personas en los servicios sociales: la mediación entre la demanda y los recursos ofertados, : Revista de trabajo y acción social, 40-42 TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana. Barcelona. Paidos. DU RANQUET, M. (1996) Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias. Madrid. Edit. Siglo XXI Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss. ESCARTIN, M.J. 1992. Manual de Trabajo Social. (Modelos de práctica profesional). Alicante. Aguaclara. ESCARTIN, M.J..; PALOMAR, M.; SUAREZ, E. (1996). Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias). Alicante. Aguaclara. GOLAN, N. (1978) Tratament in Crisis Situations. New York. The Free Press. HAMILTON, G. (1992) Teoría y Práctica del Trabajo Social. La prensa Médica Mexicana. México. (1940) HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. Humánitas. ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid. LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59 Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona. Martínez, MªJ. (2005). Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia: DM. PAYNE , M . 1995. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica. Barcelona. Edit. Paidos. PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960) SLAIKEU, K.A. (1989) Intervención en crisis. México. Edita El Manual Moderno. ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodología de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires. ROSSELL, T. (1989) La entrevista en el trabaj Social. EUGE. Barcelona. Hogar del Libro. Ubieto,J.R,(coord,)(2000) “El saber com a producció col.lectiva”. Materials del COPC num 11. Barcelona: COPC http://www.copc.org/informacio/materials/once.asp. Ubieto,J.R,(2005) “L’actualitat del treball en xarxa: el cas d’Interxarxes” en Full Informatiu num. 177. Barcelona: COPC Ubieto,J.R. (2007) “Models de Treball en xarxa” revista EDUCACION SOCIAL num 36, pp 26-39. maig-agost 2007. Barcelona: Fundació Pere Tarrés, maig-agost 2007 http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial/index.asp Ubieto, Jose Ramón. El trabajo en Red: usos posibles en educación, salud mental y servicios sociales. GEDISA, 2009 Ubieto, Jose Ramón. La construcción del caso de trabajo en red: teoria y pràctica. UOC (UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA), 2012 Viscarreet Garro, JJ; (2007) Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social.Madrid: Alianza. WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona. ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1987). Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69. Madrid. ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra. ZAMANILLO, Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales. Barcelona. ZAMANILLO, T. (1993). “Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Madrid. Universidad Complutense de Madrid
ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa, ROBERTIS, Cristina, Metodología de la intervención en Trabajo Social., Ateneo, 1988 CAMPANINI, A; LUPPI, F, Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana. , Paidós, 1991 DU RANQUET, M., Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias., Siglo XXI, 1996 FORNS i FERNÁNDEZ, M. Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la perspectiva local, Atelier, Barcelona, 2018 FORNS I FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “El sistema organizativo y competencial de los servicios sociales locales de la post-crisis en el Estado Español. El caso de Catalunya”, A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 18, n. 74, p. 25-66, out./dez. 2018. DOI: 10.21056/aec.v19i74.1046 FORNS i FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “Los servicios sociales locales como garantes del Estado del Bienestar en el Estado Español: análisis del régimen jurídico de la atención a la persona en Catalunya”, Revista de Direito Economicoe socioambiental, Curitiva, vol.9, núm. 3, set.-dic. 2018, pp. 3-54 JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid MARTORELL, M C. Entrevista y consejo psicológico. , Síntesis, 1997 Madrid. PUIG, C, La intervención social: más allá del recurso y más cerca del vínculo, Revista de servicios sociales y política social, 82 PUIG, C, Las posiciones institucionales y profesionales que se imbrican en la atención a la demanda de las personas en los servicios sociales: la mediación entre la demanda y los recursos ofertados, : Revista de trabajo y acción social, 40-42 TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana. Barcelona. Paidos. DU RANQUET, M. (1996) Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias. Madrid. Edit. Siglo XXI Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss. ESCARTIN, M.J. 1992. Manual de Trabajo Social. (Modelos de práctica profesional). Alicante. Aguaclara. ESCARTIN, M.J..; PALOMAR, M.; SUAREZ, E. (1996). Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias). Alicante. Aguaclara. GOLAN, N. (1978) Tratament in Crisis Situations. New York. The Free Press. HAMILTON, G. (1992) Teoría y Práctica del Trabajo Social. La prensa Médica Mexicana. México. (1940) HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. Humánitas. ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid. LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59 Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona. Martínez, MªJ. (2005). Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia: DM. PAYNE , M . 1995. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica. Barcelona. Edit. Paidos. PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960) SLAIKEU, K.A. (1989) Intervención en crisis. México. Edita El Manual Moderno. ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodología de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires. ROSSELL, T. (1989) La entrevista en el trabaj Social. EUGE. Barcelona. Hogar del Libro. Ubieto,J.R,(coord,)(2000) “El saber com a producció col.lectiva”. Materials del COPC num 11. Barcelona: COPC http://www.copc.org/informacio/materials/once.asp. Ubieto,J.R,(2005) “L’actualitat del treball en xarxa: el cas d’Interxarxes” en Full Informatiu num. 177. Barcelona: COPC Ubieto,J.R. (2007) “Models de Treball en xarxa” revista EDUCACION SOCIAL num 36, pp 26-39. maig-agost 2007. Barcelona: Fundació Pere Tarrés, maig-agost 2007 http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial/index.asp Ubieto, Jose Ramón. El trabajo en Red: usos posibles en educación, salud mental y servicios sociales. GEDISA, 2009 Ubieto, Jose Ramón. La construcción del caso de trabajo en red: teoria y pràctica. UOC (UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA), 2012 Viscarreet Garro, JJ; (2007) Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social.Madrid: Alianza. WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona. ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1987). Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69. Madrid. ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra. ZAMANILLO, Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales. Barcelona. ZAMANILLO, T. (1993). “Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Madrid. Universidad Complutense de Madrid

ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa,
ROBERTIS, Cristina, Metodología de la intervención en Trabajo Social., Ateneo, 1988


CAMPANINI, A; LUPPI, F, Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana., Paidós, 1991

DU RANQUET, M., Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias., Siglo XXI, 1996

FORNS i FERNÁNDEZ, M. Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la perspectiva local, Atelier, Barcelona, 2018

FORNS I FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “El sistema organizativo y competencial de los servicios sociales locales de la post-crisis en el Estado Español. El caso de Catalunya”, A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 18, n. 74, p. 25-66, out./dez. 2018. DOI: 10.21056/aec.v19i74.1046

FORNS i FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “Los servicios sociales locales como garantes del Estado del Bienestar en el Estado Español: análisis del régimen jurídico de la atención a la persona en Catalunya”, Revista de Direito Economicoe socioambiental, Curitiva, vol.9, núm. 3, set.-dic. 2018, pp. 3-54

JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid

MARTORELL, M C. Entrevista y consejo psicológico. , Síntesis, 1997 Madrid.

PUIG, C, La intervención social: más allá del recurso y más cerca del vínculo, Revista de servicios sociales y política social, 82


PUIG, C, Las posiciones institucionales y profesionales que se imbrican en la atención a la demanda de las personas en los servicios sociales: la mediación entre la demanda y los recursos ofertados, : Revista de trabajo y acción social, 40-42


TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona

CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana. Barcelona. Paidos.

DU RANQUET, M. (1996) Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias. Madrid. Edit. Siglo XXI

Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.

ESCARTIN, M.J. 1992. Manual de Trabajo Social. (Modelos de práctica profesional). Alicante. Aguaclara.

ESCARTIN, M.J..; PALOMAR, M.; SUAREZ, E. (1996). Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias). Alicante. Aguaclara.

GOLAN, N. (1978) Tratament in Crisis Situations. New York. The Free Press.

HAMILTON, G. (1992) Teoría y Práctica del Trabajo Social. La prensa Médica Mexicana. México. (1940)

HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires. Humánitas.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59 Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Martínez, MªJ. (2005). Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia: DM.

PAYNE , M . 1995. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica. Barcelona. Edit. Paidos.

PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960)

SLAIKEU, K.A. (1989) Intervención en crisis. México. Edita El Manual Moderno.

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodología de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires.

ROSSELL, T. (1989) La entrevista en el trabaj Social. EUGE. Barcelona. Hogar del Libro.

Ubieto,J.R,(coord,)(2000) “El saber com a producció col.lectiva”. Materials del COPC num 11. Barcelona: COPC

http://www.copc.org/informacio/materials/once.asp .

Ubieto,J.R,(2005) “L’actualitat del treball en xarxa: el cas d’Interxarxes” en Full Informatiu num. 177. Barcelona: COPC

Ubieto,J.R. (2007) “Models de Treball en xarxa” revista EDUCACION SOCIAL num 36, pp 26-39. maig-agost 2007. Barcelona: Fundació Pere Tarrés, maig-agost 2007

http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial/index.asp

Ubieto, Jose Ramón. El trabajo en Red: usos posibles en educación, salud mental y servicios sociales. GEDISA, 2009

Ubieto, Jose Ramón. La construcción del caso de trabajo en red: teoria y pràctica. UOC (UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA), 2012

Viscarreet Garro, JJ; (2007) Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social.Madrid: Alianza.

WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1987). Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69. Madrid.

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

ZAMANILLO, Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales. Barcelona.

ZAMANILLO, T. (1993). “Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Madrid. Universidad Complutense de Madrid

Complementària ACEBEDO, A, El proceso de la entrevista, conceptos y modelos, Limusa, 1992
DE ROBERTITS, Cristina, Metodología de la intervención en Trabajo Social, Ateneo, 1988
CAMPANINI, A; LUPPI, F, Servicio Social y modelo sistémico. Una perspectiva para la práctica cotidiana, Paidós, 1991
DU RANQUET, M, Los modelos en Trabajo Social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1996
FORNS i FERNÁNDEZ, M. Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la perspectiva local,, Atelier, 2018
FORNS I FERNÁNDEZ, Maria Victòria, “El sistema organizativo y competencial de los servicios sociales locales de la post-crisis en el Estado Español. El caso de Catalunya”, A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 18, n. 74, p., out./dez. 2018. DOI: 10.21056/aec.v19i74.1046
FORNS i FERNÁNDEZ, Maria Victòria, "Los servicios sociales locales como garantes del Estado del Bienestar en el Estado Español: análisis del régimen jurídico de la atención a la persona en Catalunya”, Revista de Direito Economicoe socioambiental, Curitiva, vol.9, núm. 3, set.-dic. 2018, pp. 3-54
JIMENEZ, H. i PINZON, F, Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal, Narcea, 1983
MARTORELL, M C, Entrevista y consejo psicológico, Síntesis, 1997
PUIG, C., La intervención social: más allá del recurso y más cerca del vínculo, Revista de servicios sociales y política social, 82,
PUIG, C., posiciones institucionales y profesionales que se imbrican en la atención a la demanda de las personas en los servicios sociales: la mediación entre la demanda y los recursos ofertados,, Revista de trabajo y acción social, 40-42,
TREVITHICK, P, Habilidades de comunicación en intervención social, Narcea, 2002
Encyclopedia of Social Work, Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers", Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.,
ESCARTIN, M.J, Manual de Trabajo Social. (Modelos de práctica profesional, Alfaguara, 1992
ESCARTIN, M.J.PALOMAR, M.; SUAREZ, E, Introducción al Trabajo Social. II. (Trabajo social con individuos y familias)., Aguaclara, 1996
GOLAN, N, Tratament in Crisis Situations, New York. The Free Press, 1978
HAMILTON, G., Teoria y Práctica del Trabajo Social, La prensa Médica Mexicana., 1992
HAMILTON, G., Teoria y Práctica del Trabajo Social, La prensa Médica Mexicana., 1992
HIL, R., Caso Individual, Humánitas, 1979
ITUARTE, Amaya, Procedimiento y proceso en trabajo social clínico, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales, 1992
LOPEZ, Manuel Luis, ”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.Revista: Noticia del col·legi Núm. 59, Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya, 1993
Martínez, MªJ, Modelos teóricos de Trabajo Social. Murcia, DM, 2005
PAYNE , M, Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica., Paidós, 1995
PAYNE , M, Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica., Paidós, 1995
SLAIKEU, K.A., El Trabajo Social individualizado, Rialp, 1980
ROBERTIS, Cristina, Metodología de la intercención en Trabajo Social, Ateneo, 1988
ROSSELL, T., LA entrevista en Trabajo Social, Hogar del Libro, 1989
UBIETO, JR (coord.), “El saber com a producció col.lectiva”. Materials del COPC num 11, COPC, 2000
UBIETO, JR, “L’actualitat del treball en xarxa: el cas d’Interxarxes” en Full Informatiu num. 177, COPC, 2007
UBIETO, JR., “Models de Treball en xarxa” revista EDUCACION SOCIAL num 36, pp 26-39. maig-agost 2007., FUNDACIÓ PERE TARRÉS, 2007
UBIETO, JR, El trabajo en Red: usos posibles en educación, salud mental y servicios sociales http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial/index.asp, GESISA, 2009
UBIETO, JR, La construcción del caso de trabajo en red: teoria y pràctica, UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA, 2012
Viscarreet Garro, JJ;, Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social, Alianza, 2007
WATZLAWICK, P, Teoria de la comunicación humana, Herder, 1991
ZAMANILLO, T / GAITAN, L, Reflexiones sobre el método en el T.S Documentación social Núm. 69., Documentación Social, 1987
ZAMANILLO, T / GAITAN, L., Para comprender el Trabajo Social, Verbo Divino, 1991
ZAMANILLO, T, “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales, Congreso Estatal de Diplomados en Trabajo Social. y Asistentes Sociales, 1992
ZAMANILLO, T., "Un enfoque sistémico para la intervención en crisis en el Trabajo Social”. En Cuadernos de Trabajo Social, nº 6. Escuela Universitaria de Trabajo Social., Escuela Universitaria de Trabajo Social. Universidad Complutense de Madrid, 1993









 

 

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA SOCIAL/15224004

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15051014
HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL/15224008
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
 
Altres comentaris
És molt important assistir a classe. El contingut pràctic de l'assignatura ho fa altament recomanable.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent