DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ Codi 15224107
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
SEGURA BISBAL, NÚRIA
CARDENAS MORELL, NEUS
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
olga.salvat@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
nuria.segura@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
SALVAT SALVAT, OLGA
CARDENAS MORELL, NEUS
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura permet un aprofundiment dels coneixements teòrics i pràctics de les ciències psicosocials referents pel treball social, tant en aspectes de contingut com de mètode. Aprofundeix en les estratègies d’anàlisi de diferents contextos socials en les que opera el treballador social. Facilita la construcció- comprensió de les situacions de conflicte o de necessitat i problema. Dóna estratègies d’avaluació diagnòstica .

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
 A6 Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
 A8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Reconeix la supervisió com un espai i una metodologia de reflexió
 A10 Genèric
 A13 És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
 A14 Coneix les implicacions de la gestió dels recursos humans en les organitzacions pel desenvolupament de la pràctica professional
 A15 Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
Coneix les diferents dimensions sobre les que es pot aplicar la supervisió
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Mostra iniciativa en la cerca d'informació i fa aportacions significatives
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexos
 B5 Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema


Reflexionar col•lectivament sobre experiències individuals , de grup i comunitàries del context social real, per analitzar-ne fonaments teòrics- pràctics.
Cas social individual o familiar. àmbit de la salut o Serveis socials

Situació comunitària d’una servei dirigit al territori

Situació social d'un àmbit especifica: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments.


Avaluació de les dades i realitzar hipòtesi diagnòstiques que es fonamentin en les aportacions dels col•laboradors professionals
Cas social individual o familiar. àmbit de la salut o Serveis socials

Situació comunitària d’una servei dirigit al territori

Situació social d'un àmbit especifica: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments.
Enfocament cap a posar-se d’acord professor, estudiant i col•laboradors externs, sobre models, mètodes tècniques i pràctiques possibles d’aplicar a la situació.

Cas social individual o familiar. àmbit de la salut o Serveis socials

Situació comunitària d’una servei dirigit al territori

Situació social d'un àmbit especifica: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 3 9
Supervisió
A2
A8
A15
B3
B5
26 26 52
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A6
A13
A14
B1
B3
18 20 38
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A13
B1
B3
17 30 47
Atenció personalitzada
3 1 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’introduirà la dinàmica de l’assignatura. Els casos que és tractaran i els models d’anàlisi.
Supervisió La supervisió en treball social és l’anàlisi de la pràctica dels seus professionals o estudiants. És un metatreball que se situa en la interfície entre la formació i el suport, conduïda per un professor. La supervisió és un procés i una relació que té l’objectiu de revisar el quefer i els sentiments que ho acompanyen, així com contrastar els marcs teòrics amb la praxi quotidiana dels professionals col.laboradors i els estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. s'analitzant situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula. Finalment es discuteixen les propostes amb la moderació del professor i las presencia de professionals col.laboradors.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes És un mètode de formació on es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge es busca la informació necessària i finalment es retorna sobre el problema. És l’estudiant qui busca els coneixements que considera necessari per a resoldre el problema que es planteja, els quals conjuguen diferents àrees de coneixement. En ell hi ha implícites el desenvolupament d’activitats i actituds que fan prendre responsabilitats en l’estudiant que aporten valors i beneficis per a la millora personal i professional.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita previa per correu electrónic carmina.puig@urv.cat o a la professora assignada al grup L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supervisió
A2
A8
A15
B3
B5
Es tracta d’elaborar un quadern de camp que sistematitzi l’experiència tant personal / professional. També s’haurà de registrar i analitzar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A6
A13
A14
B1
B3
El valor dels treballs sobre els diferents supòsits pràctics / PBL serà de 65 %
Cada cas plantejat a classe tindrà un valor final de:

El CAS 1 serà de lliurament individual i te un valor del 15 %
El CAS 2 serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 %
El CAS 3 serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 20%
32%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A13
B1
B3
El valor dels treballs sobre els diferents supòsits pràctics / PBL serà de 65 %
Cada cas plantejat a classe tindrà un valor final de:

El CAS 1 serà de lliurament individual i te un valor del 15 %
El CAS 2 serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 %
El CAS 3 serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 20%
33%
Altres  

La dinàmica de l'assignatura i els grups de treball fan imprescindible l'assistència dels estudiants a l'aula i així garantir el procés de treball plantejat. L'assistència és obligatoria al 80 % de les sessions

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La dinàmica de l'assignatura i la confiança per poder treballar en grups fan imprescindible l'assistència dels estudiants a l'aula i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica d'equip es un requisit de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Martinez Amparo. Musitu Gonzalo, El estudio de casos para profesionales de la acción social , 1995, Narcea
Tonnon Graciela , La supervisión en trabajo social. Una cuestión profesional y académica , 2004, Espacio
Puig Creulls Carmina , La supervisión en la intervención social , 2009, TDX
Carmina Puig Cruells , “El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión”, 2009, CEESC
, , ,
Carmina Puig i Cruells, Del supervisar y de la supervisión en la intervención social, 2010, RTS
, , ,
Carmina Puig Cruells, La supervisió en la intervenció social i educativa: una , 2011, Generalitat de Catalunya

CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistÈmico. Una perspectiva para la pr·ctica cotidiana.  Barcelona. Paidos.

Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.

HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires.  

GALINDO, J. Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido. 1995. www.geocities.com/arewara/arewara.htm.

SHÖN, D.. El profesional reflexivo. Como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Ediciones Paidós. 1998.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.  Madrid.

PAYNE , M . 1995. TeorÌas contempor·neas del Trabajo Social. Una introducciÛn  crÌtica. Barcelona. Edit. Paidos.

PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960)

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires.

SALZBERGER-WITTENBERG (1970). La relación asistencial. Amorrortu editores. Buenos aires

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

Complementària

HERNANDEZ ARISTU, J.Acción comunicativa e intervención social. Madrid: Editorial Popular. 1991

_   La supervisión: calidad de los servicios. Una oportunidad para los profesionales de ayuda. Pamplona: Editorial Eunate. 1999.

_  La supervisión. Un sistema de asesoramiento y orientación para la formación y el trabajo. Valencia: Nau LLibres. 2000.

_ Testimonio de supervisión. Diez años formando supervisores/as. Valencia: Autor Editor. 2004.

MORTARI, L. Pensar haciendo. En El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana. Barcelona. Editorial Icària. 2004.

TSCHOPP, F., KOLLY–OTTIGER, S., MONNIER, S. Supervisión e intervención: espacio de reflexión para los profesionales. Políticas sociales en Europa. 23. 2008.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113
TREBALL SOCIAL I INFÀNCIA/15224205
PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ/15224401
TREBALL DE FI DE GRAU/15224301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ/15224401
TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS/15224115
DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL/15224102
TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR/15224114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15224101
MEDIACIÓ I GESTIÓ DEL CONFLICTE/15224201
TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS/15224115
INTERVENCIÓ SOCIAL COMUNITÀRIA/15224116
 
Altres comentaris
La dinàmica de l’assignatura , els grups de treball fan imprescindible l’assistència dels estudiants a l’aula i així garantir el procés de treball plantejat. L’assistencia és altament recomanable i tinguda en compte en l'avalució de l'assignatura. De totes les sessions programades de l’assignatura pot donar-se que 4 sessions de treball hagin de canviar de l’horari oficial previst. Les sessions de mati passin a la tarda o a l’inrevés per tal de adaptar-nos als equips de professionals col•laboradors que ens faciliten l’accés a la informació sobre els supòsits que es treballen a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent