DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ Codi 15224107
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CLAVERIAS FERNÁNDEZ, MARINA
PUIG CRUELLS, CARMINA
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
neus.cardenas@urv.cat
marina.claverias@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
CARDENAS MORELL, NEUS
CLAVERIAS FERNÁNDEZ, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura permet un aprofundiment dels coneixements teòrics i pràctics de les ciències psicosocials referents pel treball social, tant en aspectes de contingut com de mètode. Aprofundeix en les estratègies d’anàlisi de diferents casos en diversos contextos socials tant individuals com comunitaris en els que opera el treballador social. Facilita la construcció- comprensió de les situacions de conflicte o problema en escenaris reals però en un mitjà protegit. L' assignatura s'emmarca dins del projecte d'aprenentatge servei de la Xarxa d'aprenentatge-servei i recerca basada en la comunitat de la URV. La Comissió de Docència de la URV ha validat l'experiència d'Aprenentatge Servei de l'assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dóna resposta a través de l’aplicació d’estratègies d’intervenció als problemes socials
Domina les tècniques pròpies del Treball Social que operen en la relació d’ajuda
 A6 Domina les estratègies d’anàlisi dels contextos socials on opera el Treball Social
Adquireix eines d’aplicació de tècniques de Treball Social
 A8 Diagnostica les situacions susceptibles d’intervenció i identifica els elements que operen sobre la relació d’ajuda
Reconeix la supervisió com un espai i una metodologia de reflexió
 A10 Genèric
 A13 És capaç d’identificar els indicadors de necessitats-problemes
 A14 Coneix les implicacions de la gestió dels recursos humans en les organitzacions pel desenvolupament de la pràctica professional
 A15 Aplica la supervisió com a instrument de reflexió de la praxis professional
Fa una reflexió sobre el comportament professional i és capaç de modificar-lo i identificar els límits personals i professionals
Coneix les diferents dimensions sobre les que es pot aplicar la supervisió
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Mostra iniciativa en la cerca d'informació i fa aportacions significatives
 B3 Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexos
 B5 Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Reflexionar en petits grups o equips d'estudiants sobre experiències individuals , de grup i comunitàries del context social real,en un medi protegit l'aula, per analitzar-ne fonaments teòrics – pràctics de la intervenció social.
Introducció a la metodologia de l'assignatura i aprenentatge servei. P autes per la participació i l'aprofitament.

El fenomen de grup. condicions per la participació i construcció d'equips i pautes de treball

Expectatives i condicions de la participació.

Treball sobre textos introductoris
Valoració i anàlisi de les dades reals d'un cas o situació aportada per l'equip de professionals col•laboradors convidats i realitzar hipòtesi diagnòstiques i propostes de intervenció. Cas social individual o familiar, àmbit de la salut o Serveis socials bàsics

Situació comunitària d’un servei d'una població o d'un territori

Situació social d'un àmbit específic: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments.
Tota les situacions tractades s'enfocaran cap a posar-se d’acord professor, equips d'estudiants i professionals col•laboradors externs, sobre els models, metodologies d'intervenció, tècniques i pràctiques possibles d’aplicar en la situació real tractada a l'aula.

Cas social individual o familiar, àmbit de la salut o Serveis socials bàsics

Situació comunitària d’un servei d'una població o d'un territori

Situació social d'un àmbit específic: infància, gent gran, disminuïts, drogodependències, maltractaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 3 9
Supervisió
A2
A8
A15
B3
B5
26 26 52
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A6
A13
A14
B1
B3
18 20 38
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A13
B1
B3
17 30 47
Atenció personalitzada
3 1 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’introduirà la dinàmica de l’assignatura. Els casos que és tractaran i els models d’anàlisi.
Supervisió La supervisió en treball social és l’anàlisi de la pràctica dels seus professionals o estudiants. És un metatreball que se situa en la interfície entre la formació i el suport, conduïda per un professor. La supervisió és un procés i una relació que té l’objectiu de revisar el quefer i els sentiments que ho acompanyen, així com contrastar els marcs teòrics amb la praxi quotidiana dels professionals col.laboradors i els estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos És una metodologia de formació basada en la descripció i anàlisi exhaustiva d’una situació. s'analitzant situacions reals i permet una aplicació pràctica. Establint-se un entorn d’aprenentatge multidireccional, en xarxa i en grup, en el qual tots aprenen generant coneixement. Es presenta el cas i identifica els objectius que deuen arribar-se. La finalitat última no és solament l’anàlisi sinó la proposta de solucions viables a la situació plantejada. Els estudiants, de forma individual i col.lectiva estudien el cas i plantegen idees/ solucions per a posteriorment establir una discussió per grups que dugui a una proposta de conjunt i per consens que serà presentada en l’aula. Finalment es discuteixen les propostes amb la moderació del professor i las presencia de professionals col.laboradors.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes És un mètode de formació on es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge es busca la informació necessària i finalment es retorna sobre el problema. És l’estudiant qui busca els coneixements que considera necessari per a resoldre el problema que es planteja, els quals conjuguen diferents àrees de coneixement. En ell hi ha implícites el desenvolupament d’activitats i actituds que fan prendre responsabilitats en l’estudiant que aporten valors i beneficis per a la millora personal i professional.
Atenció personalitzada Els estudiants sempre reben l’atenció personalitzada de les professores. En l’atenció individual s’ofereix la possibilitat de poder tractar aspectes més personals i s’ofereix la possibilitat d’una relació de treball més pròxima i de confiança mútua . S’ofereix un assessorament continuat que ajudi a descobrir aquells aspectes o coneixements que podran continuar desenvolupant-se al llarg dels estudis i del exercici professional.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita prèvia per correu electrònic a a la professora assignada al grup. Consulteu correu. La coordinadora de l'assignatura és: carmina.puig@urv.cat L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant, i al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supervisió
A2
A8
A15
B3
B5
Cada estudiant haurà de lliurar individualment un treball que sistematitzi l’experiència tant personal com professional de cada cas. També s’haurà de registrar i analitzar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen.
Els treballs individuals a fer son:
Cas 1 individual/ familiar 10% del valor
Cas 2 grupal/ comunitari 10 % del valor
20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A6
A13
A14
B1
B3



El CAS 1 Individual / familiar serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 %
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A6
A13
B1
B3



El CAS 2 Grupal / Comunitari serà de lliurament i valoració de grup te un valor de 30 %


30%
Altres  

Assistència i participació

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

De totes les sessions programades de l'assignatura pot donar-se que 3 sessions de treball hagin de canviar de l'horari oficial previst. Les sessions de mati passin a la tarda o a l'inrevés per tal de adaptar-nos als equips de professionals col·laboradors que ens consulten i ens demanen orientació. Ells ens faciliten l'accés a la informació sobre els supòsits que es treballen a classe.

IMPORTANT: La dinàmica de l'assignatura , els equips de treball dels estudiants fan imprescindible la presència dels estudiants a l'aula i així garantir el procés de treball plantejat. L'assistència és obligatòria i avaluació continuada és altament recomanable.

Per segones convocatòries cal connectar amb la coordinadora de l'assignatura. Professora: carmina.puig@urv.ca


Fonts d'informació

Bàsica Alfredo Carballeda, La intervención en lo social como proceso, 2013, espacio editorial
Carmina Puig Cruells, La supervisió en la intervenció social i educativa: una , 2011, Generalitat de Catalunya
, , ,
Carmina Puig i Cruells, Del supervisar y de la supervisión en la intervención social, 2010, RTS
, , ,
Carmina Puig Cruells , “El equipo, las coordinación y la supervisión: construyendo la red. Sistemas de trabajo que contribuyen al trabajo en red. Aportación singular de la supervisión”, 2009, CEESC
Campanini , A luppi, F, Servicio Social y modelo sistemico, 1991, Paidós
Martinez Amparo. Musitu Gonzalo, El estudio de casos para profesionales de la acción social , 1995, Narcea
Tonnon Graciela , La supervisión en trabajo social. Una cuestión profesional y académica , 2004, Espacio
Puig Cruells Carmina , La supervisión en la intervención social , 2009, TDX

CAMPANINI, A; LUPPI, F. 1991. Servicio Social y modelo sistÈmico. Una perspectiva para la pr·ctica cotidiana.  Barcelona. Paidos.

Encyclopedia of Social Work. "National Association of Social Workers" Eighteenth Edition. "Crisis Intervention" Vol 1. Pag: 360 y ss.

HILL, R. (1979) Caso Individual. Buenos Aires.  

GALINDO, J. Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido. 1995. www.geocities.com/arewara/arewara.htm.

SHÖN, D.. El profesional reflexivo. Como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Ediciones Paidós. 1998.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico. Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.  Madrid.

PAYNE , M . 1995. TeorÌas contemporaneas del Trabajo Social. Una introducción  crÌtica. Barcelona. Edit. Paidos.

PERLMAN, H.H. (1980) El Trabajo Social individualizado. Madrid. Rialp. (1960)

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.Ed. Ateneo. Buenos Aires.

SALZBERGER-WITTENBERG (1970). La relación asistencial. Amorrortu editores. Buenos aires

ZAMANILLO, T / GAITAN, L. (1991). Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

Complementària

MORTARI, L. Pensar haciendo. En El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana. Barcelona. Editorial Icària. 2004.

TSCHOPP, F., KOLLY–OTTIGER, S., MONNIER, S. Supervisión e intervención: espacio de reflexión para los profesionales. Políticas sociales en Europa. 23. 2008.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent