DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL Codi 15224108
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, M. ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, M. ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixer i comprendre l'objecte, els mecanismes d'actuació i les formes de provisió dels subsistemes de benestar social (educació, salut, garantia d'ingressos, habitatge i serveis socials) en l'àmbit espanyol i català, així com la seva estructura general, la seva organització i els seus principals serveis i prestacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Genèric
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 A5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 A9 Genèric
 A11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
El context institucional i polític Benestar social, Política Social i Sistemes de benestar Social.

Influència de la política social en la configuració dels sistemes de protecció social.

Objecte dels subsistemes de benestar social.

Comparativa dels mecanismes d'actuació i formes de provisió dels subsistemes de benestar social en l'àmbit espanyol
Els sistemes de protecció social a Catalunya Bases i principis de les polítiques sectorials de cada subsistema

Estructura general i organització dels sistemes. Funcional i competencial.

Mecanismes d'actuació i formes de provisió de protecció de cada subsistema

Serveis i prestacions dels diferents subsistemes
Mecanismes d'exclusió i dispositius compensatoris Conflictes i limitacions dels subsistemes en relació amb les poblacions amb dificultat.

Mecanismes i dispositius compensatoris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A4
A11
36 20 56
Debats
A5
8 6 14
Presentacions / exposicions
A4
16 12 28
Treballs
A4
A5
0 40 40
Atenció personalitzada
A3
A9
5 3.75 8.75
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració dels coneixements previs sobre el benestar social.
Presentació dels continguts de programa i del procés ensenyança-aprenentatge que organitza l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura
Debats Defensa i anàlisi de plantejaments ideològics que sustenten les polítiques sectorials dels diferents sistemes de benestar social
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del treball en grup, previa presentació escrita. Discusió amb el conjunt de l'aula.
Treballs - Anàlisi dels textes de lectura proposats per la professora
- Treball en grup per aprofundir en l'anàlisis crític de l'objecte, dels mecanismes d'actuació, de l'estructura organització i de les prestacions d'un dels subsistemes
- Resultat de les diferents activitats que es proposaran a l'aula

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria per orientar-lo en el desenvolupament de les diferents activitats lque s'en deriven de la planificació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A5
S'avalua la capacitat d'argumentar i defensar una determinada posició respecte el tema a debat. 10%
Presentacions / exposicions
A4
S'avalua l'exposició oral dels estudiants, observant la capacitat d'organització i exposició de la informació i l'anàlisi critic i reflexiu. 20%
Treballs
A4
A5
S'avaluen els treballs proposats sobservant la capacitat analítica i de síntesi, la capacitat d'organització i planificació de la informació, la capacitat de gestió de les fonts i la documentació i la capacitat d'expressió escrita. 30%
Proves de desenvolupament
A4
A5
Assoliment dels continguts de l'assignatura. Capacitat d'expressió escrita. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a l'avaluació en segona convocatòria es mantenen els mateixos criteris i activitats. L'estudiant haurà de superar i/o lliurar les activitats avaluables no superades en la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA:

ALEMÁN BRACHO, C. y GARCÉS FERRER, F. (comps.) (1996). Administración social. Servicios de Bienestar social. Madrid, Ed. Siglo XXI.
ALEMAN BRACHO, C. y GARCÍA SERRANO, M. (coords.) (2000). Fundamentos de Bienestar Social. Valencia, Ed Tirant Lo Blanch.
CASTÓN, P y HERRERA, M.(2003): Las políticas sociales en las sociedades complejas, Ariel, Barcelona,.
DÌAZ MARTÍNEZ, J.A. (2000). Nuevas perspectivas de los servicios sociales. Madrid, UNED.
ESPING-ANDERSEN, G. (1993). Los tres mundos del Estado del Bienestar. Valencia, Ed. Alfons el Magnanim.
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M. (2001 ). Estado de Bienestar y socialdemocracia. Madrid, Alianza.
GARCES FERRER, J. (1992). Administración social publica: bases para el estudio de los servicios sociales. Valencia, Tirant lo blanch.
GARCES FERRER, J.y MARTÍNEZ ROMÁN, A. (1996):Bienestar social y necesidades especiales, Valencia, Tirant Lo Blanch.
GARCÍA COTARELO, R. (1990). Del Estado del Bienestar al Estado del malestar. Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.
GARCÍA ROCA, J. (1992). Público y privado en la acción social: del Estado del Bienestar al Estado social. Madrid, Popular.
GIDDENS, A (1999) La tercera vía. La renovación de la socialdemocracia., Madrid, Santillana
GINER, S. y SARASA, S. (1997). Del buen gobierno y política social. Barcelona, Ariel.
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) (2002): Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política.
GUTIERREZ RESA, A. (1996). La acción social no gubernamental. Valencia, Tirant lo blanch.
JONHSON, N. (1991 ). El Estado de Bienestar en transición. Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
MONTAGUT, T. (2000). Política Social. Barcelona, Ariel.
MORENO, L. y PÉ.REZ YRUELA, M. (1992). Políticas sociales y Estado de Bienestar. Madrid, Ministerio de Asuntos Sociales.
MORENO, L: Ciudadanos precarios, Ariel, Barcelona, 2000.
NAVARRO, V: (1999): Neoliberalismo y Estado de Bienestar, Barcelona, Ed. Ariel.
SARASA, S. y MORENO, L. (1995). El Estado del Bienestar en la Europa del Sur. Madrid, Instituto de Estudios Sociales Avanzados.
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) (2003). Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España. Madrid, Tecnos.
TIMMINS, N. (2000). Los cinco gigantes: una biografía del Estado de Bienestar. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
VV.AA (2001): Estado de Bienestar y Social Democracia: ideas para el debate, Alianza, Madrid.
VV.AA (2007): El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras, Vitoria-Gasteiz.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent