DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL Codi 15224108
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixer i comprendre l'objecte, els mecanismes d'actuació i les formes de provisió dels subsistemes de benestar social (educació, salut, garantia d'ingressos, habitatge i serveis socials) en l'àmbit espanyol i català, així com la seva estructura general, la seva organització i els seus principals serveis i prestacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A3 Genèric
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 A5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 A9 Genèric
 A11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
El context institucional i polític. La Unió Europea i l'Estat espanyol (CCAA) L'Estat del benestar i la Política Social. Els sistemes del Benestar social.

Influència de la política social en la configuració dels sistemes de protecció social.

Objecte del sistemes de benestar social. La protecció social.

Els sistemes de benestar social en l'àmbit espanyol i europeu.
Els sistemes de protecció social a Catalunya Regulació, competència i principis de les polítiques sectorials de cada subsistema

Estructura general i organització dels subsistemes.

Mecanismes d'actuació i formes de provisió de protecció de cada subsistema

Serveis i prestacions dels diferents subsistemes
Mecanismes d'exclusió i dispositius compensatoris Conflictes i limitacions del subsistemes

Mecanismes i dispositius compensatoris

Situació actual dels sitemes de benestar social i de protecció social.
Repensant els sistemes de benestar i les polítiques de protecció.
Estrategies i reptes de futur.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A4
A11
36 20 56
Debats
A5
8 6 14
Presentacions / exposicions
A4
16 12 28
Treballs
A4
A5
0 40 40
Atenció personalitzada
A3
A9
5 3.75 8.75
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració dels coneixements previs sobre el benestar social.
Presentació dels continguts de programa i del procés ensenyança-aprenentatge que organitza l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura
Debats Defensa i anàlisi de plantejaments ideològics i les actuacions que sustenten les polítiques sectorials dels diferents subsistemes de benestar social
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del treball en grup, previa presentació escrita. Discusió amb el conjunt de l'aula.
Treballs - Anàlisi dels textes de lectura proposats per la professora
- Treball en grup per aprofundir i analitzar la situació actual dels diferents subsistemes
- Resultat de les diferents activitats que es proposaran a l'aula

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria per orientar-lo en el desenvolupament de les diferents activitats lque s'en deriven de la planificació de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A5
S'avalua la capacitat d'argumentar i defensar una determinada posició respecte el tema a debat. 10%
Presentacions / exposicions
A4
S'avalua l'exposició oral dels estudiants, observant la capacitat d'organització, plantejament i exposició de la informació que es vol transmetre; la coherència del discurs i dels arguments, l'anàlisi crític i reflexiu. 20%
Treballs
A4
A5
S'avaluen els treballs proposts a partir dels paràmetres següents: la capacitat analítica i de síntesi, l'organització i planificació de la informació, la gestió de les fonts i documentació, així com l'ús del llenguatge propi de la disciplina en l'expressió escrita. 20%
Proves de desenvolupament
A4
A5
Assoliment dels continguts de l'assignatura. Capacitat d'expressió escrita. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova de desenvolupament és obligatòria per poder superar l'assignatura. Només es farà la mitja amb la resta de paràmetres d'avaluació continua si la prova de desenvolupament s' assoleix amb un mínim d'un 40% respecte de la quantificació del paràmetre

Per a l'avaluació en segona convocatòria es mantenen els mateixos criteris. L'estudiant haurà de superar i/o lliurar les activitats avaluables no superades en la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA:

ALEMÁN BRACHO, C. y GARCÉS FERRER, F. (comps.) (1996). Administración social. Servicios de Bienestar social. Madrid, Ed. Siglo XXI.
ALEMAN BRACHO, C. y GARCÍA SERRANO, M. (coords.) (2000). Fundamentos de Bienestar Social. Valencia, Ed Tirant Lo Blanch.
CASTÓN, P y HERRERA, M.(2003): Las políticas sociales en las sociedades complejas, Ariel, Barcelona,.
DÌAZ MARTÍNEZ, J.A. (2000). Nuevas perspectivas de los servicios sociales. Madrid, UNED.
ESPING-ANDERSEN, G. (1993). Los tres mundos del Estado del Bienestar. Valencia, Ed. Alfons el Magnanim.
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M. (2001 ). Estado de Bienestar y socialdemocracia. Madrid, Alianza.
GARCES FERRER, J. (1992). Administración social publica: bases para el estudio de los servicios sociales. Valencia, Tirant lo blanch.
GARCES FERRER, J.y MARTÍNEZ ROMÁN, A. (1996):Bienestar social y necesidades especiales, Valencia, Tirant Lo Blanch.
GARCÍA COTARELO, R. (1990). Del Estado del Bienestar al Estado del malestar. Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.
GARCÍA ROCA, J. (1992). Público y privado en la acción social: del Estado del Bienestar al Estado social. Madrid, Popular.
GIDDENS, A (1999) La tercera vía. La renovación de la socialdemocracia., Madrid, Santillana
GINER, S. y SARASA, S. (1997). Del buen gobierno y política social. Barcelona, Ariel.
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) (2002): Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política.
GUTIERREZ RESA, A. (1996). La acción social no gubernamental. Valencia, Tirant lo blanch.
JONHSON, N. (1991 ). El Estado de Bienestar en transición. Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
MONTAGUT, T. (2000). Política Social. Barcelona, Ariel.
MORENO, L. y PÉ.REZ YRUELA, M. (1992). Políticas sociales y Estado de Bienestar. Madrid, Ministerio de Asuntos Sociales.
MORENO, L: Ciudadanos precarios, Ariel, Barcelona, 2000.
NAVARRO, V: (1999): Neoliberalismo y Estado de Bienestar, Barcelona, Ed. Ariel.
SARASA, S. y MORENO, L. (1995). El Estado del Bienestar en la Europa del Sur. Madrid, Instituto de Estudios Sociales Avanzados.
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) (2003). Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España. Madrid, Tecnos.
TIMMINS, N. (2000). Los cinco gigantes: una biografía del Estado de Bienestar. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
VV.AA (2001): Estado de Bienestar y Social Democracia: ideas para el debate, Alianza, Madrid.
VV.AA (2007): El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras, Vitoria-Gasteiz.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent