Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Genèric
| | A3 |
Genèric
| | A4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
| | A5 |
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
| | A9 |
Genèric
| | A11 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
ELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL.
L'ESTAT DEL BENESTAR; PASSAT, PRESENT I FUTUR |
. L'Estat del Benestar: Naturalesa i objectius
. La construcció dels Sistemes de protecció social. Origens i models.
. Polítiques públique i política social.
. Els Sistemes de protecció social:
-Nivells politico-administratius:
-Competencies i territoris.
-La prespectiva europea.
-L'Estat espanyol i les Comunitats Autònomes
|
SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA |
El Model de Protecció del Sistema de Benestar i les Polítiques de protecció:
-Seguretat Social
-Salut
-Educació
- Atenció a les dependències i Serveis Socials.
-Polítiques d'ocupació i habitatge
Contingut de la materia a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc regulatiu i competèncial
- Principis d'àmbit personal general i específic
- Estructura general, organització , competències i funcionament
- Mecanismes d'actuació i formes de provisió de la protecció
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual: repensant el model. Estratègies i reptes de futur |
Mecanismes d'exclusió i dispositius compensatoris |
Conflictes i limitacions del Sistemes de protecció social.
El tercer sector Social
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
39 |
60 |
99 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
3 |
10 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
Debats |
|
3 |
2 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
2 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. Espectatives i coneixements previs referents a l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes del treball en grup, previa presentació escrita. Discusió amb el conjunt de l'aula. |
Treballs |
treballs individuals i en grup que han de presentar els alumnes sobre qüestions i temes plantejats per la professora |
Debats |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes en el procès d'aprenentatge i desenvolupament d'activitas docents |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria per orientar-lo en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
S'avalua l'exposició oral dels estudiants, observant la capacitat d'organització, plantejament i exposició de la informació que es vol transmetre; la coherència del discurs i dels arguments, l'anàlisi crític i reflexiu. |
20% |
Treballs |
|
S'avaluen els treballs proposts a partir dels paràmetres següents: la capacitat analítica i de síntesi, l'organització i planificació de la informació, la gestió de les fons i documentació, així com l'ús del llenguatge tècnic propi de la disciplina en l'expressió escrita. |
15% |
Debats |
|
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Els temes són d'actualitat vinculats directament amb la matèria d'estudi |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
s'avalua coneixements adquirits:
Prove que inclou preguntes sobre aspectes concrets del contingut de l'assignatura, que els alumnes han de respondre de forma correcta, mitjançant els coneixements que ha adquirit sobre la matèria objecte d'estudi. Es combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes |
50% |
Altres |
|
assistència i participació activa en els seminaris i activitats igual o superior al 80% |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1a. Convocatòria: Per poguer ser evaluats en 1a convocatòria cal haver realitzat TOTES les evidències avaluatives següents: -Debats , exposicions, treballs i prova de coneixements. Per superar l'assignatura en 1a convocatòria cal que la prova de coneixements es superi amb un 4 (sobre 10). En altre cas, no es farà mitja amb la resta d'evidències evaluatives descrites anteriorment. Es reservara la nota d'aquestes , però caldrà presentar-se a la prova de coneixements de la segona convocatòria I superar-la amb 4(sobre 10) 2a. Convocatòria: Per superar l'assignatura en 2a convocatòria cal realitzar i aprovar les evidències avaluatives següents: -PROVA DE CONEIXEMENTS (80% de pes sobre la nota): preguntes curtes que cal respondre correctament . Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10) - TREBALL (20% de pes sobre la nota); a proposta de la professora sobre un tema objecte de l'assignatura. Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10) Per sota de la nota minima requerida per aprovar no es fa mitja. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFÍA:
ALEMAN BRACHO, C. y GARCÍA SERRANO, M. (coords.) , Fundamentos de Bienestar Social, 2000, Valencia, Ed Tirant Lo Blanch.
BELTRAN, M., La acción pública en el régimen democrático, 2000, Madrid.Centro de Estudios Políticos y Constitucion
ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar, 1993, Valencia. Alfons el Magnànim
FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS,
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J.,, Els règims Autonòmics de
Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis
Generalitat de Catalunya, Pla Estratègic de Serveis Socials de Catalunya 2010-2013, 2010, Gen . Cat.
Gen. Cat., Llibre blanc del tercer sector civicosocial: document de
síntes, 2002, Barcelona.Centre d’Estudis de Temes Contemporanis.
GIDDENS, A, La tercera vía. La renovación de la socialdemocraci, 1999, Madrid, Santillana
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en
España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia
Política
GUTIERREZ SASTRE, M.,, La participación en los servicios públicos de
bienestar. Un análisis del poder de los usuarios en el ámbito de la
salud, la educación y los servicios sociales, 2005, Madrid. Consejo
Economico y socials,
Herrera Gómez, Manuel, El Tercer sector en los sistemas de bienestar , 1998, Valencia : Tirant lo Blanch
MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel.
PELEGRÍ, X, El Sistema català de serveis socials (1977-2007) :
cultura i política , 2010, [Barcelona:Generalitat de Catalunya,
Departament d
SARASA, S., “La última red de servicios personales” a Adelantado, J.
(coord.) Cambios en el Estado de Bienestar. (pp. 349-377), 2000,
BarcelonaIcaria/Universitat. Autónoma
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y
Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en
España, 2003, Madrid, Tecnos.
, Administración social : servicios de bienestar social , 1966, Madrid. Siglo XXI
, L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona
, El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento
El Estado del bienestar en la encrucijada , 2007, San Vicente del Raspeig : Publicaciones de la Universidad
Complementària |
Ayala Cañón, Luis, Las Rentas mínimas en la reestructuración de los
estados de bienestar : un análisis económico desde una perspectiva
comparada , 2000, Madrid : Consejo Económico y Social
Baldwin, Peter, La Política de solidaridad social : bases sociales
del estado de bienestar europeo : 1875-1975 , 1992, Madrid : Centro de
Publicaciones. Ministerio de Tr
Capdevila i Palau, Carme, Respostes a la crisi des dels serveis socials , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya
Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a
Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, Departamen
CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel
FERNÁNDEZ GARCÍA, T. i GARCÉS FERRER, J. (Cood.),, Crítica y futuro
del Estado del Bienestar: reflexiones desde la izquieda., 1999,
Valencia. Tirano Blanch
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza
Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA
GUILLEN, E. (comp.), Sobre problemas y respuestas sociales, 2005, Barcelona. Hacer
GUTIERREZ, A.; GARCÉS, J., Los servicios sociales en Catalunya”, Los
Servicios Sociales en las Comunidades y ciudades Autonomas.,, 2000,
Valencia. Tirano Blanch
Iglesias Fernández, José, La Cultura de las rentas básicas : historia de un concepto , 2004, Barcelona : Virus
JOHNSON, Norman, , El Estado de Bienestar en transición. La teoría y
la práctica del pluralismo de bienestar., 1990, Madrid.Ministerio de
Trabajo y Seguridad Social
Laporte i Salas, Josep, La Sanitat i els serveis socials a Catalunya
1980-1988 , 1988, Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament
Luhmann, Niklas, , Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993
Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, cop, El Estado protector en
crisis : informe de la Conferencia sobre las Políticas Sociales en los
Años 80 : OCDE, París, 20-23 octubre 1980 Conferencia sobre las
Políticas Sociales en los Años 80 , 1985, Madrid.Ministerio de Trabajo y
Seguridad Social
Navarro Clemente, José, Gobernanza multi-nivel y sistemas locales de
bienestar en España : el caso de las diputaciones provinciales, 2009,
Valencia : Tirant lo Blanch, cop.
Navarro, Vicenç, Bienestar insuficiente, democracia incompleta :
sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona : Anagrama
PELEGRÍ, X , Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002,
PELEGRÍ, X., Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani.
Perspectiva des del treball social. , 2006, RTS 177, Col·legi Oficial
ROSANVALLON, P, La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas
SERRA, A.,, Gestió dels serveis socials locals., 2000, Diputació de Barcelona.
VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España
VILA, A, ; BARBERO, J.M ; MORA, A. i NICOLAU, R, "Serveis Socials en
20 anys d'ajuntaments democràtics a Catalunya", a Documentació i
conclusions del Seminari de Barcelona, gener de 1999 i I Jornades de
Badalona, Marc de 1999, 1999, Diputació de Barcelona.
VV.AA , Estado de Bienestar y Social Democracia: ideas para el debate, 2001, Madrid. Alianza
VV.AA, El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras,
, Serveis socials i comunitat, respostes davant la crisi
socioeconòmica : conclusions del XXIII Seminari Interuniversitari de
Pedagogia Social (23è : 2009 ), 2010, Barcelona : Generalitat de
Catalunya, Departament
, Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, Departamen
, Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. Departamen
, Quaderns d'acció social i ciutadania : revista d'informació,
anàlisi i investigació social , , Barcelona : Generalitat de Catalunya,
Departament
, La protección de la dependencia : comentarios a la Ley 39/2006 de
14 de dicimebre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las
personas en situación de depende , 2007, Valencia : Tirant lo Blanch, |
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|