DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL Codi 15224108
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Web http://mangels.armengol@valls.cat
Descripció general i informació rellevant Coneixer i analitzar els serveis de benestar social a Catalunya (seguretat social, ensenyament, salut i ser. soc./AD) i les polítiques públiques de proteció social (ocupació, habitatge) , tant pel que fa al model de provisió , el marc regulatiu i competèncial, els serveis i les prestacions. Així com la provisió privada de serveis de benestar

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A3 Genèric
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 A5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 A9 Genèric
 A11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
1.L'ESTAT DEL BENESTAR.

2. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL


3.LA UNIÓ EUROPEA
. L'Estat del Benestar: Naturalesa i objectius
. La construcció dels Sistemes de protecció social. Origens i models.
. Polítiques públique i polítiques socials.
. Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius:
-Competències i distribució territorial

- dimensió social
- politiques públiques de provisió social
BLOC II
SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA


EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL
El Model de benestar social a Cat.
Sisteme de benestar social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistems de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema socio-sanitàri
- Educació i subsistema socio-educatiu
-sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge

Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur
LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL Conflictes i limitacions dels Sistemes públics de protecció social.
La iniciativa privada mercantil
El tercer sector Social
El micromecenatge (crowdfunding) i l'emprenedoria social


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
2 3 5
Sessió Magistral
A4
A5
26 44 70
Seminaris
A4
A5
7 13 20
Atenció personalitzada
3 2 5
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Coneixements previs i espectatives respecte de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura
Seminaris Es realitzaran seminaris per treballar en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en els sistemes i subsistemes de protecció social a Catalunya relacionats amb les classes magisrals BLOC II de l'assignatura.
Inclou:
treballs, Presentacions / exposicions individuals i grups de debat

Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A5
ACTIVITATS OBLIGATORIES per optar a l'avaluació continuada
- TREBALL: S'avaluen el treball proposats; la capacitat analítica i de síntesi, d'organització
i planificació, de
gestió de la informació i les fonts i
d'expressió escrita. (10%)
- EXPOSICIÓ ORAL ; la capacitat d'organització de la
informació i l'expressió oral. (15%)

*** l'assistència al 80% dels Seminaris (5%)
No és obligatòria l'assistència per optar a l'avaluació continua


30%
Proves de desenvolupament
A4
A5
PRIMER PARCIAL: prova a l'aula al final primer bloc (BLOC I: temes 1, 2 i 3) -
(20%)
SEGON PARCIAL: prova de desenvolupament
a final del quadrimestre (BLOC II-resta de temari ) - (50%) Proves objectives de preguntes curtes (preguntes directes sobre un aspecte concret objecte d'estudi).
S'avalua coneixements adquirits:
Prove que incloen preguntes sobre aspectes concrets del contingut de l'assignatura, que els alumnes han de respondre de forma correcta, mitjançant els coneixements que ha adquirit sobre la matèria objecte d'estudi. Es combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a. Convocatòria:

La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament

Les activitats que no superin l'aprovat (5 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.

Qualificació de no presentat en les activitats avaluatives: Si el pes de les activitats d'avaluació en les quals ha participat l'estudiant és inferior al necessari per superar l'assignatura (5 sobre 10) serà qualificat de NO PRESENTAT , en 1a convocatòria, tal i com estableix l'art. 4 de la Normativa acadèmica de grau i màster de la URV.

2a. Convocatòria: (Pels estudiants que no accedeixin a la 1a convocatòria)

Per superar l'assignatura en 2a convocatòria cal realitzar i aprovar les evidències avaluatives següents:

-PROVA DE CONEIXEMENTS (75% de pes sobre la nota): preguntes curtes que cal respondre correctament . Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10)

- TREBALL (25% de pes sobre la nota); a proposta de la professora sobre un tema objecte de l'assignatura. Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10)

Per sota de la nota mínima requerida per aprovar cada evidència evaluativa no es fa mitja.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA:

ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar,  1993, Valencia. Alfons el Magnànim.
FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS,
FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial  de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, 
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis
GIDDENS, A, La tercera vía. La renovación de la socialdemocraci, 1999, Madrid, Santillana
PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ  C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011
SARASA, S., “La última red de servicios personales” a Adelantado, J. (coord.) Cambios en el Estado de Bienestar. (pp. 349-377), 2000, Barcelona Icaria/Universitat Autónoma
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos.
 L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona
 El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento

Complementària :BELTRAN, M., La acción pública en el régimen democrático, 2000, Madrid.Centro de Estudios Políticos y Constitucion
Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya
CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza
Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA
Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993
Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política
MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel.
PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 
PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social.  2006, RTS 177, Col·legi Oficial
ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas
SERRA, A. Gestió dels serveis socials locals. 2000, Diputació de Barcelona.
VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España
VILA, A ; BARBERO, J.M ; MORA, A i NICOLAU, R, "Serveis Socials en 20 anys d'ajuntaments democràtics a Catalunya", a Documentació i conclusions del Seminari de Barcelona, gener de 1999 i I Jornades de Badalona, Marc de 1999, 1999, Diputació de Barcelona.
VV.AA. Estado de Bienestar y Socialdemocracia: ideas para el debate, 2001, Madrid. Alianza
VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras,
Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, 
Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. 



 

 

 

 


 

 



Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent