DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL Codi 15224108
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Web http://mangels.armengol@valls.cat
Descripció general i informació rellevant <p><strong>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</strong></p><div><br /></div><div>Contingut: Conèixer i analitzar els sistemes de protecció&nbsp; social a Catalunya (seguretat social, ensenyament, salut i ser. soc./AD) i les polítiques públiques de protecció social (ocupació, habitatge) , tant pel que fa al model de provisió , el marc regulatiu i competencial, els serveis i les prestacions. Així com la provisió privada de serveis de protecció social, especialment&nbsp; del&nbsp; tercer sector social.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE3 Genèric
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 CE5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 CE9 Genèric
 CE11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
1.L'ESTAT DEL BENESTAR

2. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL


3.LA UNIÓ EUROPEA
. L'Estat del Benestar: Naturalesa i objectius
. La construcció dels Estats de Benestar. Orígens, models i evolució.
. Polítiques públiques i polítiques socials.
. Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius:
-Competències i distribució territorial
- dimensió social de les polítiques públiques
- polítiques públiques de provisió social
. La política social de l' UE: regulació substantiva , objectius, competències, reptes i paradigmes
BLOC II
SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA


EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL
El Model de protecció social a Cat.
Sistemes de Benestar Social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistema de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema sociosanitari
- Sistema d'ensenyament i subsistema socioeducatiu
- Sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge

Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur
LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL Conflictes i limitacions dels Sistemes públics de protecció social.
La iniciativa privada mercantil en matèria de protecció social
El tercer sector Social
El micromecenatge (crowdfunding) i l'emprenedoria social


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE4
CE5
15 3 18
Sessió Magistral
CE4
CE5
29 44 73
Seminaris
CE4
CE5
15 13 28
Atenció personalitzada
CE4
CE5
29 2 31
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries BLOC I: activitats encaminades a la presentació i introducció de l’assignatura
Activitats. classes magistrals i exercicis teòrics individuals i grupals
Sessió Magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura.
Activitat: examen
Seminaris Es realitzaran seminaris per treballar en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en els sistemes i subsistemes de protecció social a Catalunya
( BLOC II) de l'assignatura.
Activitats:
treballs col.laboratius i defensa pública


Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i realitzar les tutories dels treballs col.laboratius

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge. tanmateix, s'establiran tutories grupals (espai seminaris) pel desenvolupament del treball col.laboratiu i la seva defensa. 
Aquestes tutories es programaran de manera presencial (espai seminaris) i/o virtual  en paral·lel  al desenvolupament dels seminaris.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
CE4
CE5
s'avalua coneixements adquirits:
Prove objective de preguntes curtes
Prove que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret del contingut de l'assignatura, que els alumnes han de respondre de manera directa i correcta, mitjançant els coneixements que ha adquirit sobre la matèria objecte d'estudi
BLOC I: 15%
BLOC II: 40%
55%
Seminaris
CE4
CE5
ACTIVITATS OBLIGATORIES d' avaluació continuada
- TREBALL COL.LABORATIU: Els estudiants realitzaran un treball col·laboratiu en grups, que assignarà la professora, referent als Sistemes de protecció Social a Catalunya (Bloc II del contingut de la matèria).
Contingut: A tall orientatiu, aquests treballs poden estar relacionats amb l'anàlisi d'un sistema de protecció social en profunditat: dels recursos i serveis de desplegament , de les modalitats de serveis en el territori i els reptes de futur, o bé de l'anàlisi d’una experiència concreta de prestació de serveis en el territori, entre d'altres.

Aquest exercici té clarament diferenciades tres parts:

1. treball de presentació/anàlisi d'un sistema de protecció social i/o l'aportació d'una experiència de gran valor afegit relacionada amb aquest sector. (30% de la nota)

2. Defensa pública d'aquest treball (exposició) elaboració d'una presentació de power point o similar que reculli el més destacat del treball col·laboratiu. (10% la nota)

S'avaluen la informació obtinguda i el tractament de les dades, la metodologia amprada, la capacitat analítica i de síntesi, d'organització i planificació, de gestió de la informació i les fonts i l'expressió escrita i discursiva



45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a. Convocatòria:

AVALUACIÓ CONTINUA: S'ha de donar compliment a les activitats proposades. La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament

Les activitats que no superin l'aprovat (5 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.

Qualificació de no presentat en les activitats avaluatives: Si el pes de les activitats d'avaluació en les quals ha participat l'estudiant és inferior al necessari per superar l'assignatura (5 sobre 10) serà qualificat de NO PRESENTAT , en 1a convocatòria, tal i com estableix l'art. 4 de la Normativa acadèmica de grau i màster de la URV.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

A la 2a convocatòria l es pot recuperar les activitats avaluatives que no s' hagin superat amb un 5, en la data prevista a tal efecte i segons procedeixi:

  • presentant de nou els treballs col.laboratius
  • defensa pública (teams)
  • examens


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA:

ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar,  1993, Valencia. Alfons el Magnànim.
FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS,
FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial  de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, 
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis
GIDDENS, A, La tercera vía. La renovación de la socialdemocraci, 1999, Madrid, Santillana
PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ  C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos.
 L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona
 El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento

Complementària :Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya
CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza
Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA
Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993
Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política
MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel.
PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 
PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social.  2006, RTS 177, Col·legi Oficial
ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas
VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España
VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras,
Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, 
Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. 



 

 

 

 


 

 



Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109

 
Altres comentaris
Cal tenir present que poden haver-hi variacions en la planificació metodològica i avaluació de l'assignatura derivats del COVID, d'acord amb els criteris que fixi la URV, si s'escau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent