DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL Codi 15224108
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
elisa.alegre@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
ALEGRE AGÍS, ELISA
Web http://http://mangels.armengol@valls.cat
Descripció general i informació rellevant <p>Contingut</p><p>Conèixer i analitzar els sistemes de protecció&nbsp; social: seguretat social, ensenyament, salut i serveis&nbsp; socials, així com les polítiques públiques de protecció social&nbsp; en l'àmbit de l'ocupació i de l' habitatge , tant pel que fa al model de provisió , el marc regulatiu i competencial, els serveis i les prestacions que ofereixen.&nbsp;</p><p>Tanmateix, s'introdueix&nbsp; la&nbsp; provisió privada de serveis de protecció social, en especial&nbsp; el tercer sector social.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE3 Genèric
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 CE5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 CE9 Genèric
 CE11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
1.A.L'ESTAT DEL BENESTAR

1B. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL

1.C. INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DE PROVISIÓ SOCIAL PÚBLICA.

1.A. Model teòric i construcció pràctica dels Estats de Benestar Social.
- La construcció dels Estats de Benestar: orígens, models i evolució. Naturalesa i objectius
- L'Estat de Benestar: present i reptes.
1.B. Les Polítiques públiques i les polítiques socials:
- Dimensió social de les polítiques públiques
- Les polítiques públiques de provisió social
- La política social de l' UE: regulació substantiva , objectius, competències, reptes i paradigmes
1.C.Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius i regulatiu
- Competències i distribució territorial
- Drets socials subjectius. Debilitats i fortaleses. Reptes.

BLOC II
2.A. SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA. EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL

2.B. LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL.
2.A. El Model de protecció social a Cat.
Sistemes de Benestar Social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistema de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema sociosanitari
- Sistema d'ensenyament i subsistema socioeducatiu
- Sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge
Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur

2.B. Límits i conflictes dels Sistemes públics de protecció social.
- La iniciativa privada en matèria de protecció social
- El tercer sector Social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
5 2 7
Seminaris
CE4
CE5
19 43 62
Sessió Magistral
CE2
CE3
32 40 72
Atenció personalitzada
CE9
CE11
2 3 5
 
Proves objectives de tipus test
CE4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries activitats encaminades a la presentació i introducció de l’assignatura
Seminaris Es treballarà en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en el context dels sistemes i subsistemes de protecció social en l'àmbit públic i en el tercer sector social.
Es configuren un conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític, on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic.
Activitats:
elaboració de treballs col.laboratius, defensa pública i participació en l'elaboració i resolució d'exercicis pràctics relacionats amb la matèria.

Sessió Magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura, distribuïts en dos blocs
1r BLOC: Introducció a l'Estat del benestar, a les polítiques públiques de provisió de serveis
2n.BLOC: anàlisi dels sistemes i subsistemes públics de protecció social. Situació actual i projecció de futur.
La iniciativa privada en la provisió de serveis de protecció social; el tercer sector social.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i realitzar les tutories dels treballs col.laboratius

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat  serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria individuals  d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge. Tanmateix, s'establiran tutories grupals  pel desenvolupament del treball col.laboratiu i la seva defensa. 
Aquestes tutories es programaran de manera presencial (espai seminaris) i/o virtual  en paral·lel  al desenvolupament dels seminaris.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE4
CE5

L'activitat de seminari inclou:
1. Elaboració d'un treball col.laboratiu (avaluació grupal: 30% pes a la nota).

2.Exposició i defensa del treball col·laboratiu i participació activa de l'alumnat en un mínim del 80% de les sessions de seminaris, amb un 20% de pes a la nota (avaluació individual)




50%
Proves objectives de tipus test
CE4

s'avaluarà el contingut de l' assignatura (BLOC I i BLOC II)




50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a. Convocatòria:
AVALUACIÓ CONTINUA: S'ha de donar compliment a les activitats proposades. La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament.

Les activitats avaluatives no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.  

Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua tenen un altra tractament en relació als pesos de les activitats:
  • treball individual  30% (a proposta de les professores)  
  • prova objectiva test 70%

Les activitats avaluatives  no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.

 2a. CONVOCATÒRIA 

a) Alumnes en modalitat avaluació contínua podrà presentar-se a la prova objectiva tipus test,

En segona convocatòria podran recuperar-se l' examen  i el treball col.laboratiu , que haurà de superar amb  un  4 sobre 10  per fer mitja amb la resta d'evidències avaluatives.  

La no superació de l' exposició del treball i la participació als seminaris  en 1a. convocatòria NO és recupera. Tindrà la qualificació de no presentat o no superat i  per sota de 4 No farà mitja.


b) Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua 

En 2a. Convocatòria només es recuperable la prova objectiva de tipus test.

***Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA:

ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar,  1993, Valencia. Alfons el Magnànim.
FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS,
FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial  de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, 
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis
PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ  C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos.
 L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona
 El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento

Complementària :Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya
CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza
Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA
Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993
Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política
MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel.
PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 
PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social.  2006, RTS 177, Col·legi Oficial
ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas
VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España
VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras,
Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, 
Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. 



 

 

 

 


 

 



Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109

 
Altres comentaris
Cal tenir present que poden haver-hi variacions en la planificació metodològica i avaluació de l'assignatura derivats del COVID, d'acord amb els criteris que fixi la URV, si s'escau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent