DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) SISTEMAS DE BIENESTAR SOCIAL Código 15224108
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
Correo-e mangels.armengol@urv.cat
elisa.alegre@urv.cat
Profesores/as
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
ALEGRE AGÍS, ELISA
Web http://http://mangels.armengol@valls.cat
Descripción general e información relevante <p>Contenido</p><p>Conocer y analizar los sistemas de protección social públicos: seguridad social, sanidad , educación, servicios sociales y las políticas públicas de protección social&nbsp; en materia de ocupación y vivienda, tanto en los aspectos competenciales y regulativos, modelo de provisión, servicios y prestaciones que ofrece. Así mismo, se aborda la provisión privada de servicios&nbsp; de protección social, en especial el tercer sector social.&nbsp;</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 CE3 Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social
 CE4 Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales
 CE5 Gestionar y evaluar las políticas públicas
 CE9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 CE11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Genèric
 CE3 Genèric
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
 CE5 Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
 CE9 Genèric
 CE11 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
BLOC I
1.A.L'ESTAT DEL BENESTAR

1B. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL

1.C. INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DE PROVISIÓ SOCIAL PÚBLICA.

1.A. Model teòric i construcció pràctica dels Estats de Benestar Social.
- La construcció dels Estats de Benestar: orígens, models i evolució. Naturalesa i objectius
- L'Estat de Benestar: present i reptes.
1.B. Les Polítiques públiques i les polítiques socials:
- Dimensió social de les polítiques públiques
- Les polítiques públiques de provisió social
- La política social de l' UE: regulació substantiva , objectius, competències, reptes i paradigmes
1.C.Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius i regulatiu
- Competències i distribució territorial
- Drets socials subjectius. Debilitats i fortaleses. Reptes.

BLOC II
2.A. SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA. EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL

2.B. LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL.
2.A. El Model de protecció social a Cat.
Sistemes de Benestar Social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistema de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema sociosanitari
- Sistema d'ensenyament i subsistema socioeducatiu
- Sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge
Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur

2.B. Límits i conflictes dels Sistemes públics de protecció social.
- La iniciativa privada en matèria de protecció social
- El tercer sector Social

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE2
5 2 7
Seminarios
CE4
CE5
19 43 62
Sesión magistral
CE2
CE3
32 40 72
Atención personalizada
CE9
CE11
2 3 5
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE4
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias activitats encaminades a la presentació i introducció de l’assignatura
Seminarios Es treballarà en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en el context dels sistemes i subsistemes de protecció social en l'àmbit públic i en el tercer sector social.
Es configuren un conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític, on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic.
Activitats:
elaboració de treballs col.laboratius, defensa pública i participació en l'elaboració i resolució d'exercicis pràctics relacionats amb la matèria.

Sesión magistral Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura, distribuïts en dos blocs
1r BLOC: Introducció a l'Estat del benestar, a les polítiques públiques de provisió de serveis
2n.BLOC: anàlisi dels sistemes i subsistemes públics de protecció social. Situació actual i projecció de futur.
La iniciativa privada en la provisió de serveis de protecció social; el tercer sector social.
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i realitzar les tutories dels treballs col.laboratius

Atención personalizada
descripción
L'alumnat  serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria individuals  d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge. Tanmateix, s'establiran tutories grupals  pel desenvolupament del treball col.laboratiu i la seva defensa. 
Aquestes tutories es programaran de manera presencial (espai seminaris) i/o virtual  en paral·lel  al desenvolupament dels seminaris.



Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
CE4
CE5

L'activitat de seminari inclou:
1. Elaboració d'un treball col.laboratiu (avaluació grupal: 30% pes a la nota).

2.Exposició i defensa del treball col·laboratiu i participació activa de l'alumnat en un mínim del 80% de les sessions de seminaris, amb un 20% de pes a la nota (avaluació individual)




50%
Pruebas objetivas de tipo test
CE4

s'avaluarà el contingut de l' assignatura (BLOC I i BLOC II)




50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

1a. Convocatòria:
AVALUACIÓ CONTINUA: S'ha de donar compliment a les activitats proposades. La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament.

Les activitats avaluatives no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.  

Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua tenen un altra tractament en relació als pesos de les activitats:
  • treball individual  30% (a proposta de les professores)  
  • prova objectiva test 70%

Les activitats avaluatives  no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final.

 2a. CONVOCATÒRIA 

a) Alumnes en modalitat avaluació contínua podrà presentar-se a la prova objectiva tipus test,

En segona convocatòria podran recuperar-se l' examen  i el treball col.laboratiu , que haurà de superar amb  un  4 sobre 10  per fer mitja amb la resta d'evidències avaluatives.  

La no superació de l' exposició del treball i la participació als seminaris  en 1a. convocatòria NO és recupera. Tindrà la qualificació de no presentat o no superat i  per sota de 4 No farà mitja.


b) Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua 

En 2a. Convocatòria només es recuperable la prova objectiva de tipus test.

***Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica

BIBLIOGRAFÍA:

ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar,  1993, Valencia. Alfons el Magnànim.
FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS,
FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial  de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, 
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis
PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ  C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011
SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos.
 L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona
 El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento

Complementària :Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya
CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel
FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza
Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA
Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993
Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama
GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política
MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel.
PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 
PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social.  2006, RTS 177, Col·legi Oficial
ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas
VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España
VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras,
Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, 
Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. 



 

 

 

 


 

 



Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ESTRUCTURA DE SERVICIOS SOCIALES/15224109

 
Otros comentarios
Cal tenir present que poden haver-hi variacions en la planificació metodològica i avaluació de l'assignatura derivats del COVID, d'acord amb els criteris que fixi la URV, si s'escau.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.