Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes |
| CE3 |
Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social |
| CE4 |
Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales |
| CE5 |
Gestionar y evaluar las políticas públicas |
| CE9 |
Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos |
| CE11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Genèric
| | CE3 |
Genèric
| | CE4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
| | CE5 |
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
| | CE9 |
Genèric
| | CE11 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
BLOC I
1.A.L'ESTAT DEL BENESTAR
1B. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL
1.C. INTRODUCCIÓ ALS SISTEMES DE PROVISIÓ SOCIAL PÚBLICA. |
1.A. Model teòric i construcció pràctica dels Estats de Benestar Social.
- La construcció dels Estats de Benestar: orígens, models i evolució. Naturalesa i objectius
- L'Estat de Benestar: present i reptes.
1.B. Les Polítiques públiques i les polítiques socials:
- Dimensió social de les polítiques públiques
- Les polítiques públiques de provisió social
- La política social de l' UE: regulació substantiva , objectius, competències, reptes i paradigmes
1.C.Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius i regulatiu
- Competències i distribució territorial
- Drets socials subjectius. Debilitats i fortaleses. Reptes.
|
BLOC II
2.A. SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA. EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL
2.B. LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL. |
2.A. El Model de protecció social a Cat.
Sistemes de Benestar Social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistema de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema sociosanitari
- Sistema d'ensenyament i subsistema socioeducatiu
- Sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge
Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur
2.B. Límits i conflictes dels Sistemes públics de protecció social.
- La iniciativa privada en matèria de protecció social
- El tercer sector Social
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
5 |
2 |
7 |
Seminarios |
|
19 |
43 |
62 |
Sesión magistral |
|
32 |
40 |
72 |
Atención personalizada |
|
2 |
3 |
5 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
activitats encaminades a la presentació i introducció de l’assignatura |
Seminarios |
Es treballarà en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en el context dels sistemes i subsistemes de protecció social en l'àmbit públic i en el tercer sector social.
Es configuren un conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític, on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic.
Activitats:
elaboració de treballs col.laboratius, defensa pública i participació en l'elaboració i resolució d'exercicis pràctics relacionats amb la matèria.
|
Sesión magistral |
Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura, distribuïts en dos blocs
1r BLOC: Introducció a l'Estat del benestar, a les polítiques públiques de provisió de serveis
2n.BLOC: anàlisi dels sistemes i subsistemes públics de protecció social. Situació actual i projecció de futur.
La iniciativa privada en la provisió de serveis de protecció social; el tercer sector social. |
Atención personalizada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i realitzar les tutories dels treballs col.laboratius |
descripción |
L'alumnat serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria individuals d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge. Tanmateix, s'establiran tutories grupals pel desenvolupament del treball col.laboratiu i la seva defensa. Aquestes tutories es programaran de manera presencial (espai seminaris) i/o virtual en paral·lel al desenvolupament dels seminaris.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminarios |
|
L'activitat de seminari inclou:
1. Elaboració d'un treball col.laboratiu (avaluació grupal: 30% pes a la nota).
2.Exposició i defensa del treball col·laboratiu i participació activa de l'alumnat en un mínim del 80% de les sessions de seminaris, amb un 20% de pes a la nota (avaluació individual) |
50% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
s'avaluarà el contingut de l' assignatura (BLOC I i BLOC II) |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
1a. Convocatòria: AVALUACIÓ CONTINUA: S'ha de donar compliment a les activitats proposades. La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament.Les activitats avaluatives no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final. Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua tenen un altra
tractament en relació als pesos de les activitats:- treball individual 30% (a proposta de les professores)
Les activitats avaluatives no aprovades (4 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final. 2a. CONVOCATÒRIA a) Alumnes en
modalitat avaluació contínua podrà presentar-se a la prova
objectiva tipus test,En segona convocatòria podran recuperar-se l' examen i el treball col.laboratiu , que haurà de superar amb un 4 sobre 10 per fer mitja amb la resta d'evidències avaluatives. La no superació de l' exposició del treball i la participació als seminaris en 1a. convocatòria NO és recupera. Tindrà la qualificació de no presentat o no superat i per sota de 4 No farà mitja.
b) Alumnes que NO segueixen l'avaluació contínua
En 2a. Convocatòria només es recuperable la prova objectiva de tipus test.
***Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
|
BIBLIOGRAFÍA:
ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar, 1993, Valencia. Alfons el Magnànim. FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS, FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011 SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos. L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento
Complementària |
:Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993 Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel. PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social. 2006, RTS 177, Col·legi Oficial ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras, Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya.
|
| |
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ESTRUCTURA DE SERVICIOS SOCIALES/15224109 |
|
|
Otros comentarios |
Cal tenir present que poden haver-hi variacions en la planificació metodològica i avaluació de l'assignatura derivats del COVID, d'acord amb els criteris que fixi la URV, si s'escau. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|