DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15224111
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jordi.roca@urv.cat
yolanda.bodoque@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
mariamontserrat.soronellas@urv.cat
jordi.moreras@urv.cat
manuelvicente.dhers@urv.cat
Professors/es
ROCA GIRONA, JORDI
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
MORERAS PALENZUELA, JORDI
D'HERS DEL POZO, MANUEL VICENTE
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El curs consisteix a una introducció a la metodologia qualitativa de recerca, i en particular a les principals tècniques d’investigació utilitzades durant el treball de camp antropològic, com són l’observació/observació participant i les entrevistes en profunditat, etnogràfiques i d’orientació biogràfica, juntament amb d’altres no menys importants com els grups focals, l’antropologia visual o les tècniques digitals.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE3 Genèric
 CE7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
 CE9 Genèric
 CE13 Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció: antropologia i investigació El procés de recerca: etnografia, etnologia i antropologia – Les perspectives emic i etic d’investigació – Investigacions encobertes i descobertes – Les metodologies qualitativa i quantitativa – L’etnografia aplicada a la investigació social – El mètode etnogràfic i el treball de camp – Principals tècniques qualitatives de recerca – La gestió de les dades: la seva anàlisi i presentació (escriure, traduir, explicar i interpretar) – Casos i exemples.
Tema 2: Disseny d'un projecte d'investigació Orientacions de referència per a la confecció d’un projecte d’investigació – Estructura i continguts fonamentals d’un projecte de recerca: les diferents parts i processos – La perspectiva aplicada.
Tema 3: L'observació i l'observació participant La pràctica de l’observació i de la participació – La investigació observacional: observació no participant i observació participant – L’actitud sobre el terreny i el rapport – El registre de l’observació: el diari de camp – L’experiència participant en el context del treball de camp: casos i exemples.
Tema 4: Les entrevistes en profunditat Les entrevistes etnogràfiques i els seus diferents tipus – Guia d’entrevista i tipus de preguntes – L’enregistrament i la transcripció – Casos i exemples.
Tema 5: Les entrevistes d'orientació biogràfica i les històries de vida Les fonts orals i el mètode biogràfic en la recerca etnogràfica: les històries de vida – El recull de relats orals i narratives – El procediment per a l’elaboració d’una història de vida – Casos i exemples.
Tema 6: Altres tècniques: grups focals, tècniques audiovisuals i digitals Les entrevistes grupals – Possibilitats actuals de la tecnologia digital per al treball de camp i la recerca etnogràfica: antropologia visual, anàlisi de xarxes, fotografia, tecnologies digitals, postals, quadres, etc. – Casos i exemples.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Debats
CE2
CE9
CE13
5 9 14
Sessió Magistral
CE3
CE7
CE13
35 45 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE7
CE13
18 25 43
Atenció personalitzada
CE7
CE13
1 10 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Mitjançant tutories prèviament concertades

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada servirà per orientar a l'estudiant en l'aprenentatge teòric i instrumental.        


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE7
CE13
Desenvolupament d'una pràcica individual de treball de camp qualitativa, que inclogui les tècniques d'observació/observació participant i l'entrevista en profunditat

Lliurament d’una proposta prèvia sobre el treball a realitzar i discussió col·lectiva
a l’aula de dita pràctica durant els Seminaris.

Realització del treball (individual) corresponent




40%



20%


40%

Total: 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatoria: ídem primera.


Fonts d'informació

Bàsica

Angrosino, M. (2012) Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

Ardèvol, E.; Estalella, A.; Domínguez, D. (2008) La mediación tecnológica en la práctica etnográfica. XI Congreso de Antropología, vol. 5. Donosti: Ankulegui.

Barley, N. (1989) El antropólogo inocente. Barcelona: Anagrama.

Blaxter, L.; Hugues, CH.; Tight, M. (2000) Como se hace una investigación, Barcelona: Gedisa. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37BLAXTER-Loraine-HUGHES-Christina-y-TIGHT-Malcom-Cap-3-Reflexionar-sobre-los-metodos.pdf

Grau, J. (2002) Antropología audiovisual. Barcelona: Bellaterra.

Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, vol. 20.

Hammersley, M.; Atkinson, P. (2005) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Malinowski, B. (2001) Los argonautas del pacífico occidental ,Barcelona: Península.

Mallart, Ll. (1992) Sóc fill dels Evuzok. Barcelona: La campana.

Molina, J. L. (2001) El análisis de redes sociales. Una introducción. Barcelona: Bellaterra.

Prat, J. (coord.) (2004) I... això és la meva vida. Relats biogràfics i societat. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de cultura.

Pujadas, J. J. (1992) El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, vol. 5.

Pujadas, J. J. (coord.); Comas, D; Roca, J. (2004) Etnografia. Barcelona, Editorial UOC. Téllez, A. (coord.) (2004) Experiencias etnográficas. Alicante: Editorial Club Universitario.

Tylor, S. J.; Bodgan, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

Téllez, A. (coord.) (2004) Experiencias etnográficas. Alicante: Editorial Club Universitario.

Vasilachis De Gialdino, I. (coord.) (2009) Estrategias de investigación cualitativa, Barcelona: Gedisa. http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/Estrategias-de-la-investigacin-cualitativa-1.pdf

Complementària

ANDER EGG, E. Técnicas de investigación social, México: El Ateneo, 1990.

ANDRESKI, S. Las ciencias sociales como forma de brujería. Madrid: Taurus, 1973.

ANGUERA, Mª T., Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid: Cátedra, 1985.

AUGÉ, M. (1998) Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa.

BELL J. Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y ciencias sociales. Barcelona: Gedisa, 2005.

BLANCHET, A. et al. Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea, 1989.

BOOTH, C.W.; COLOMB, G.G.; WILLIAMS, J.M. Como convertirse en un hábil investigador. Barcelona: Gedisa, 2004.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.C. El oficio de sociólogo. México: Siglo XXI, 1996. 

BRIONES, G. 1982. Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. México: Trillas, 1982. 

CAZARES, H. et al. Técnicas actuales de investigación documental. México: Trillas, 1980. 

DELGADO, Juan Manuel (Coord.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales.Madrid: Síntesis, 1994.

DENMAN, C. A. Y HARO, J. A. (Comp.) Por los rincones: antología de métodos cualitativos en la investigación social. México: El Colegio de Sonora, 2000.

DURKHEIM, E. Las reglas del método sociológico, Madrid: Akal, 1995.

ECO, U. Cómo se hace una Tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura.Barcelona: Gedisa. 1982.

FESTINGER, L. Y KATZ, D. (Comp.) Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós. 1992.

GARCÍA JORBA, Juan M. Diarios de campo, Madrid: CIS, 2000. 

GARCÍA FERRANDO, M., IBAÑEZ, J. Y ALVIRA, F. (Comp.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial, 1986.

GEERTZ, C. El antropólogo como autor, Barcelona: Paidós, 1989.

GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós, 1994. 

LLOBERA, J. R. (Comp.) La antropología como ciencia, Barcelona: Anagrama, 1988. 

LLOBERA, J. R. La identidad de la antropología, Barcelona: Anagrama, 1990.

MAESTRE ALFONSO, J. La investigación en Antropología Social.Madrid: Akal, 1976.

MALINOWSKI, B. Diario de campo en Melanesia. Madrid: Júcar, 1989. 

MUCCHIELLI, R. La entrevista en grupo.Bilbao: Mensajero, 1978. 

OKLEY, J. i CALLAWAY, H. Anthropology and autobiography.London: ASA Monographs, 1992. 

PATTON, M. Q. Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park: Sage Publications, 1990. 

PLUMMER, K. Los documentos personales.Madrid: Siglo XXI, 1989. 

PONS, I. Programación de la investigación social.Madrid: CIS, 1993.  

QUENEAU, R.  Ejercicios de estilo, Madrid: Ed. Cátedra, 1999. 

RABINOW, P. Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos.Madrid: Júcar, 1992. 

RADCLIFFE-BROWN, A. R. El método de la antropología social. Barcelona: Anagrama.

REYNOSO, C. (Comp.) El surgimiento de la antropología posmoderna, Barcelona: Gedisa, 1996. 

ROSSI, I.; O’HIGGINS, E. Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama, 1981. 

VELASCO, H.; DÍAZ DE RADA, A. La lógica de la investigación etnográfica. Madrid: Trotta, 1997.

WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. Systematic Fieldwork. Newbury Park: Sage Publications, 2 vols, 1987.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent