DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15224112
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
Adreça electrònica 0
natxo.sorolla@urv.cat
liviucatalin.mara@urv.cat
teresa.morla@urv.cat
Professors/es
ACOSTA SARMIENTO, ANA
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
MARA ., LIVIU CATALIN
MORLÀ FOLCH, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura on s'apren a realitzar anàlisi de dades socials a través dels procediments de la sociologia estadística

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A3 Genèric
 A7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
 A9 Genèric
 A13 Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Metodología quantitativa per a la investigació social 1.1. Etapes del procés d’investigació
1.2. Nocions sobre població i mostreig
1.3. Inferència, contrastació i significació
1.4. L’enquesta com a instrument quantitatiu
1.5. L’elaboració del qüestionari
Tema 2. El procés d’Operacionalització 2.1. Dimensions, variables, indicadors
2.2. Tipus de variables
2.3. Formulació de sistemas d’hipòtesis
2.4. Codificació i recodificació de variables
2.5. La creació d’una matriz de dades
Tema 3. L’anàlisi descriptiva univariant 3.1. L’anàlisi de variables qualitatives: taules de freqüències
3.2. L’anàlisi de variables quantitatives: els índex estadístics
3.3. Normalitat i homoscedasticitat
3.4. Respresentacions gràfiques de l’anàlisi univariant
3.5. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança
Tema 4. L’anàlisi bivariant amb variables qualitatives 4.1. Les taules de contingencia
4.2. Contrastació d’hipòtesis
4.3. L’anàlisi dels residus ajustats de Haberman
4.4. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística

Tema 5. L’anàlisi bivariant amb variables quantitatives 5.1. L’anàlisi de correlació
5.2. L’anàlisi de regressió
5.3. La comparació de mitjanes
5.4. Representacions gràfiques de dispersió


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A7
25 80 105
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
10 10 20
Atenció personalitzada
A2
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A13
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A13
10 10 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions de teoria
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic
Atenció personalitzada Atenció individual tutoritzada

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals i en grup sobre la marxa de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. 30%
Proves objectives de tipus test
A13
Examen individual de preguntes sobre els continguts teòrics de l'assignatura. Aquest examen equival al 30% de la nota final. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A13

Segon examen parcial (de realització individual) amb preguntes curtes i de problemes d'anàlisi de dades, referentes als temes 3-5 .La nota serà un 40% de la nota final
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada. Consta de tres examens individuals. El primer sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà a l'octubreovembre i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen sobre els Temes 3, 4 i 5. La nota final dels dos exmanes representa el 70% de la nota final de l'assignatura.

El tercer examen serà tipus test: 50 preguntes amb tres possibilitats de resposta. La resposta malament contestada resta 1/3 de la preguna ben contestada (0,2 punts). També conté 5 problemes curts.

El segon examen es de resolució de problemes i d'interpretació d'anàlisi quantitativa.

El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual en entorn informàtic.

Per poder sumar les tres notes que composen la nota final, s'ha de aprovar separadament les tres proves. La nota final, per

tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les metodologies emprades.

Per a la segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria.

Per a l'alumnat que no pugui assistir a classe, la nota corresponen als problemes/exercicis a l'aula ordinària, es substituirà el dia de l'examen final per unes preguntes addicionals. Serà obligatori informar al professor durant les dues primeres setmanes del curs de la impossibilitat d'assistència a classe per poder organitzar el seguiment de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
Domçinguez, Marius i Simço, Montserrat, T÷ecniques d-investigaciço social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
Sánchez carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Carrascal, U., Estadística descriptiva con Excel 2007, Ra-Ma Editorial, Madrid
Hernández Blázquez, B., Técnicas estadísticas de investigación social, Diaz de Santos, Barceloan

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent