Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes |
| CE3 |
Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social |
| CE7 |
Implementar correctamente las técnicas propias de la investigación social aplicada para analizar situaciones sociales |
| CE9 |
Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos |
| CE13 |
Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Genèric
| | CE3 |
Genèric
| | CE7 |
Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
| | CE9 |
Genèric
| | CE13 |
Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Ciència i Mètodes de recerca social. |
1.1. Causalitat i correlació. Variables dependent, independent i de control.
1.2. Les fases de la investigació social.
1.3. Els mètodes d’investigació social: quantitatiu, qualitatiu, i experimental
1.4. La ciència. El falsacionisme i les limitacions de la ciència. |
Tema 2. Bases d'estadística |
2.1. Teorema del límit central. Normalitat i homoscedasticitat
2.2. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança, contrastació i significació
2.3. Nocions sobre població i Tipus de mostratge. |
Tema 3. El procés d’operacionalització |
3.1. Formulació i operacionalització d’hipòtesis: conceptes, dimensions, indicadors
3.2. L’enquesta com a instrument quantitatiu
3.3. L’elaboració del qüestionari
3.4. Tipus de variables
3.5. Codificació i recodificació de variables
3.6. La creació d’una matriu de dades |
Tema 4. L’anàlisi descriptiva univariant |
4.1. L’anàlisi de variables categòriques: taules de freqüències
4.2. L’anàlisi de variables escalars: els índex estadístics
4.3. Representacions gràfiques de l’anàlisi univariant |
Tema 5. L’anàlisi bivariant. La variable de control. |
5.1. Les taules de contingència
5.2. Residuals tipificats ajustats
5.3. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística
5.4. Variable de control
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
38 |
20 |
58 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
40 |
20 |
60 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
15 |
17 |
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura |
Sesión magistral |
Sessions de teoria |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic |
Atención personalizada |
Atenció individual tutoritzada |
descripción |
Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial (individual o en grup) contacteu el professorat mitjançant el seu correu electrònic. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en els canals de tutorització del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l'assignatura.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. |
30% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Proves tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. |
20% |
Pruebas de desarrollo |
|
Examen final amb preguntes de desenvolupament i problemes d'anàlisi de dades. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de dues proves individuals i un treball individual. La primera prova és de tipus test, i la segona de desenvolupament. El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà en la primera part de l'assignatura i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen se centrarà en els Temes 3, 4 i 5, i serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. La nota dels exàmens representa el 70% de la nota final de l'assignatura. En l'examen tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten. El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic, a partir dels continguts desenvolupats a les pràctiques. Per poder sumar les tres notes de què es compon la nota final s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts. En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final únic i les pràctiques. En el cas que s'hagi suspès alguna part en primera convocatòria que no es pugui replicar en segona convocatòria, l'alumne elaborarà un treball alternatiu fixat i acordat prèviament amb el professorat. L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professorat durant la primera setmana de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura. Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/ |
Básica |
López-Roldán, Pedro., Fachelli, Sandra, Metodología de la Investigación Social Cuantitativa, UAB, 2015
García Ferrando, M., Socioestadística: Introducción a la Estadística en Sociología. Alianza Editorial., Alianza Editorial., 1999
Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
Domínguez, Marius; Simó, Montserrat, Técniques d'investigació social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Sánchez Carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
Sierra Bravo, R., Técnicas de Investigación Social. Teoría y ejercicos., Madrid: Paraninfo., 1989
|
|
Complementaria |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
INVESTIGACIÓN SOCIAL APLICADA/15224113 | TRABAJO DE FIN DE GRADO/15224301 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ANTROPOLOGÍA SOCIAL Y CULTURAL/15224002 | SOCIOLOGÍA/15224006 | ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓN Y DESIGUALDAD SOCIAL/15224007 | TÉCNICAS CUALITATIVAS DE INVESTIGACIÓN SOCIAL/15224111 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|