DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15224112
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
JOANPERE FORASTER, MAR
Adreça electrònica mar.joanpere@urv.cat
alexandra.gheondea-eladi@urv.cat
Professors/es
JOANPERE FORASTER, MAR
GHEONDEA-ELADI , ALEXANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant <div>L'assignatura de Tècniques Quantitatives d'Investigació Social (TIS Quantitatives) dona capacitat a l'alumne d'analitzar i interpretar dades socials, a través dels procediments quantitatius, com les enquestes.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE3 Genèric
 CE7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
 CE9 Genèric
 CE13 Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Ciència i Mètodes de recerca social. 1.1. Causalitat i correlació. Variables dependent, independent i de control.
1.2. Les fases de la investigació social.
1.3. Els mètodes d’investigació social: quantitatiu, qualitatiu, i experimental
1.4. La ciència. El falsacionisme i les limitacions de la ciència.
Tema 2. Bases d'estadística 2.1. Teorema del límit central. Normalitat i homoscedasticitat
2.2. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança, contrastació i significació
2.3. Nocions sobre població i Tipus de mostratge.
Tema 3. El procés d’operacionalització 3.1. Formulació i operacionalització d’hipòtesis: conceptes, dimensions, indicadors
3.2. L’enquesta com a instrument quantitatiu
3.3. L’elaboració del qüestionari
3.4. Tipus de variables
3.5. Codificació i recodificació de variables
3.6. La creació d’una matriu de dades
Tema 4. L’anàlisi descriptiva univariant 4.1. L’anàlisi de variables categòriques: taules de freqüències
4.2. L’anàlisi de variables escalars: els índex estadístics
4.3. Representacions gràfiques de l’anàlisi univariant
Tema 5. L’anàlisi bivariant. La variable de control. 5.1. Les taules de contingència
5.2. Residuals tipificats ajustats
5.3. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística
5.4. Variable de control


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE7
1 0 1
Sessió Magistral
CE3
CE7
38 20 58
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE7
30 15 45
Treballs
CE7
10 5 15
Atenció personalitzada
CE2
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CE13
2 15 17
Proves de desenvolupament
CE13
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions de teoria
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic
Treballs Treball de seminari i asistencia als curs
Atenció personalitzada Atenció individual tutoritzada

Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial (individual o en grup) contacteu el professorat mitjançant el seu correu electrònic.
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en els canals de tutorització del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE7
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. 30%
Treballs
CE7
Treball de seminari i asistencia als curs 20%
Proves objectives de tipus test
CE13
Proves tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. 25%
Proves de desenvolupament
CE13
Examen final amb preguntes de desenvolupament i problemes d'anàlisi de dades. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Altres comentaris y segona convocatoria

L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de dues proves individuals i un treball individual. La primera prova és de tipus test, i la segona de desenvolupament.

Evaluación continuada

Els estudiants que optin per l'avaluació continuada seran avaluats d'acord amb el següent:

1. Treball de seminari i asistencia als curs (20%):

a. Assistència al curs: 10% de la nota final atorgada si l'estudiant assisteix a un mínim del 60% dels cursos avaluats a partir dels resultats del test del curs. No s'accepten proves enviades fora de l'horari del curs

b. Treball de seminari realitzat només durant els seminaris: 10% de la nota final atorgada si l'estudiant assisteix a un mínim del 80% dels seminaris, avaluat a partir dels treballs presentats durant els seminaris. No s'accepten treballs fora del seminari.

2. Treball per projectes: 30% atorgat en funció de l'avaluació del treball final del projecte

3. Examen teòric: 50% de la nota final repartida segun

a. Examen parcial: 25% de la nota final

b. Examen final: 25% de la nota final

Altres comentaris

El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà en la primera part de l'assignatura i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen se centrarà en els Temes 3, 4 i 5, i serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. La nota dels exàmens representa el 50% de la nota final de l'assignatura. En l'examen tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten.

El 30% de la nota final corresponde a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic, a partir dels continguts desenvolupats a les pràctiques.

Per poder sumar les tres notes de què es compon la nota final s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts.

L'alumnat ha d'aprovar cada part de l'avaluació per obtenir una qualificació d'aprovat. Si no superen algun dels tipus d'avaluació, hauran d'assistir a la Segona convocatòria. La participació a la segona convocatòria només està permesa a aquells que segueixin el curs ja sigui en avaluació continuada o interrompuda.

Avaluació no continuada

Els estudiants que per motius justificats (laborals o de salut) no puguin assistir a les classes han d'informar el professorat de la seva elecció durant les dues primeres setmanes del curs i enviar la documentació corresponent. Els alumnes que no aportin la documentació necessària durant aquest temps seran avaluats segons criteris d'avaluació continuada. Després que els estudiants rebin la validació dels documents presentats, s'espera que compleixin els criteris d'avaluació basats en el seu treball independent. Els estudiants que optin per aquesta avaluació, han de tenir en compte que el curs està dissenyat per a un mínim d'aproximadament 24 hores de treball assistit per al seminari, 48 hores de treball autònom per al seminari, 40 hores de treball assistit per al curs teòric i 40 hores més. de treball independent en la part teòrica. Aquestes estimacions es calculen per a l'estudiant mitjà, tenint en compte que al voltant del 40% dels estudiants necessita més d'aquest temps i un altre 40% necessita menys d'aquest temps, mentre que el 10% pot necessitar adquirir les habilitats necessàries en dos o més anys en comptes de un. La evaluació dels estudiants consta de les proves siguents:

1. Treball per projectes: 50% atorgat en funció de l'avaluació del treball final del projecte

2. Examen teòric: 50% de la nota final repartida segun

a. Examen parcial: 25% de la nota final

b. Examen final: 25% de la nota final

 

Segona convocatòria

En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final únic i les pràctiques. En el cas que s'hagi suspès alguna part en primera convocatòria que no es pugui replicar en segona convocatòria, l'alumne elaborarà un treball alternatiu fixat i acordat prèviament amb el professorat.

Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/


Fonts d'informació

Bàsica López-Roldán, Pedro., Fachelli, Sandra, Metodología de la Investigación Social Cuantitativa, UAB, 2015
García Ferrando, M., Socioestadística: Introducción a la Estadística en Sociología. Alianza Editorial., Alianza Editorial., 1999
Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
Domínguez, Marius; Simó, Montserrat, Técniques d'investigació social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Sánchez Carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
Sierra Bravo, R., Técnicas de Investigación Social. Teoría y ejercicos., Madrid: Paraninfo., 1989

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113
TREBALL DE FI DE GRAU/15224301


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/15224002
SOCIOLOGIA/15224006
ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL/15224007
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent