Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| A7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
| | A3 |
Genèric
| | A7 |
Dissenya projectes d’investigació social
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
| | A9 |
Genèric
| | A13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Projecció de la recerca |
Definició de l'objecte d'estudi. L'estudiant fa una proposta de recerca que es valora per l'equip de tutors.
Projecte de recerca:
- Justificació i fonamentació teòrica
- Objectius, hipòtesis i variables
- Plantejament metodològic, tècniques i instruments de recerca |
Treball de camp |
Administració dels instruments de recollida d'informació |
Tractament de la informació |
Organització i categorització de la informació recollida |
Exposició i interpretació dels resultats |
Anàlisi dels resultats obtinguts en la recerca. Contrastació i/o verificació de les hipòtesis plantejades. Elaboració de conclusions. |
Informe final i projecte d'intervenció |
Desenvolupament de la investigació. Proposta d'un projecte o línies d'intervenció a partir dels resultats de la recerca |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
9 |
15 |
Seminaris |
|
32 |
48 |
80 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
40 |
42 |
Treballs |
|
4 |
50 |
54 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
16 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió col·lectiva amb els estudiants per a la presentació dels objectius de l'assignatura i de la metodologia proposada per al seu desenvolupament, així com de la temporalització de les activitats a realitzar durant tot el curs acadèmic.
Diferents sessions per definir els objectes d'estudi i l'assignació de tutors. |
Seminaris |
Seminaris de seguiment del procés de recerca dels estudiants en grups reduïts i amb el tutor assignat. Els temes a tractar són:
- Justificació de la investigació i revisió de la literatura (perfil bibliogràfic de la investigació).
- Delimitació de les unitats d'anàlisi i observació. Determinació dels objectius i les hipòtesis. Determinació de les variables i els indicadors de la investigació.
- Desenvolupament de la justificació de l'estratègia metodològica. Disseny dels instruments de recollida de dades.
- El qüestionari
- L’entrevista i la seva aplicació. L’entrevista en profunditat.
- Preparació del treball de camp
- L’anàlisi de dades: anàlisi quantitativa.
- L’anàlisi de dades: anàlisi qualitativa.
- Redacció dels resultats. |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball de camp en diferents marcs institucionals i/o socials per tal d'administrar els instruments de recollida de dades. |
Treballs |
Al llarg de tot el curs acadèmic l'estudiant ha de lliurar tres treballs:
- El projecte de recerca
- L'informe final de la recerca
- El projecte d'intervenció.
Es facilitarà als estudinats les guies per a l'elaboració d'aquests treballs. |
Presentacions / exposicions |
En els diferents seminaris els estudiants han de fer la presentació de la seva recerca i del seu procés de desenvolupament.
Es farà especial èmfasi en la presentació oral del tema escollit i en l’exposició oral del desenvolupament del treball de camp |
Descripció |
A través de l'atenció individual de l'estudiant a petició d'aquest, es fa el seguiment, orinetació i acompanyament del procés d'aprenentage de l'estudiant, de la seva capacitat en la presa de decisión i de la seva capacitat de superació de les dificultats que se li poden presentar en el disseny, en el desenvolupament i en el tancament de la recerca. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
S'avalua a través de l'exposició oral del Treball de camp. També es tindrà en compte la capacitat de l'estudiant per desenvolupar-se en un entorn social i/o institucional per a la recerca de la informació empírica utilitzant els instruments de recollida de dades que ha dissenyat previament. |
5% |
Treballs |
|
S'avaluaran els treballs corresponents al desenvolupament del pràcticum:
1.- Projecte de recerca. Es tracta d'un projecte que cal lliurar al tutor corresponent a fi de revisar-lo i corretgir-lo per tal de poder continuar amb la fase de treball de camp. (25%)
2.- L'informe final i la proposta d'intervenció. (50%) |
75% |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions i exposicions dels estudiants sobre l'objecte d'estudi i procés de treball |
10% |
Altres |
|
Es valorarà l'assistència als seminaris |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris generals per a l'avaluació del Pràcticum d'Investigació Aplicada són: 1.- Existència efectiva d'un procés investigador empíric demostrat mitjançant el contingut de la monografia. 2.- Revisió bibliogràfica actual i adequada a la temàtica de la investigació. 3.- Explicació i coherència del model investigador, de la metodologia de recollida de dades i de les tècniques utilitzades. 4.- Coherència i lògica en l'anàlisi i la interpretació de les dades i en les conclusions formulades. 5.- Pertinença de la proposta d'actuació en relació als resultats de la investigació. Creativitat en les propostes. 6.- Compliment estricte dels aspectes més formals de presentació de tot treball acadèmic: presentació, redacció coherent i fluida, capacitat de síntesi, estructuració i organització de la informació, correcció en la utilització de cites i de les referències bibliogràfiques, etc. 7.- La motivació i superació personal de l'estudiant durant tot el procés de la recerca, considerant els ritmes personals de cada alumne i els condicionants corresponents a cada objecte d'estudi. Pel que fa a la 2a convocatòria, aquesta consistirà tan sols en el lliurament de l'informe final i el projecte d'intervenció el dia i hora assenyalats |
Bàsica |
|
Els tutors proposaran als estudiants la bibliografia adequada en funció de les línies de recerca i dels objectes d'estudi dels estudiants. A nivell d'orientació metodològica del procés d'una investigació social es proposen els següents textos:
AZOFRA, Maria José (1999), Cuestionarios. Cuadernos Metodológicos núm. 26. CIS. Madrid. BRUNET, Ignasi; PASTOR, Imma; BELZUNEGUI, Àngel (2002), Tècniques d’Investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic. Biblioteca universitària. CEA D’ANCONA, A. (1996) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid. Síntesis. DELGADO, J.M. y GUTIERREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid. Síntesis. GUASCH, O. (1997), La observación. Madrid. CIS. PUJADAS, J.J. (cood.); COMAS, D.; ROCA, J. (2004) Etnografia. Barcelona. Editorial UOC. PONS, I (1993), Programación de la investigación social. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos. PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos. ROJAS Soriano, Raúl (1987-2000) Guia para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S.A. de C.V. México SIERRA BRAVO, R. (2001), Técnicas de Investigación Social. Madrid. Paraninfo. TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona Paidós. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111 | TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224112 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|