DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA Codi 15224113
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
merce.boquera@urv.cat
david.duenas@urv.cat
mangels.armengol@urv.cat
lidia.martinez@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
DUEÑAS CID, DAVID
ARMENGOL ARMENGOL, MARIA DELS ÀNGELS
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 A3 Genèric
 A7 Dissenya projectes d’investigació social
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 A9 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Projecció de la recerca Definició de l'objecte d'estudi. L'estudiant fa una proposta de recerca que es valora per l'equip de tutors.

Projecte de recerca:
- Justificació i fonamentació teòrica
- Objectius, hipòtesis i variables
- Plantejament metodològic, tècniques i instruments de recerca
Treball de camp Administració dels instruments de recollida d'informació
Tractament de la informació Organització i categorització de la informació recollida
Exposició i interpretació dels resultats Anàlisi dels resultats obtinguts en la recerca. Contrastació i/o verificació de les hipòtesis plantejades. Elaboració de conclusions.
Informe final i projecte d'intervenció Desenvolupament de la investigació. Proposta d'un projecte o línies d'intervenció a partir dels resultats de la recerca

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 9 15
Seminaris
A2
A7
32 48 80
Pràctiques de camp/sortides
A2
2 40 42
Treballs
A2
A7
C2
C3
C4
4 50 54
Presentacions / exposicions
C3
8 16 24
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió col·lectiva amb els estudiants per a la presentació dels objectius de l'assignatura i de la metodologia proposada per al seu desenvolupament, així com de la temporalització de les activitats a realitzar durant tot el curs acadèmic.
Diferents sessions per definir els objectes d'estudi i l'assignació de tutors.
Seminaris Seminaris de seguiment del procés de recerca dels estudiants en grups reduïts i amb el tutor assignat. Els temes a tractar són:

- Justificació de la investigació i revisió de la literatura (perfil bibliogràfic de la investigació).
- Delimitació de les unitats d'anàlisi i observació. Determinació dels objectius i les hipòtesis. Determinació de les variables i els indicadors de la investigació.
- Desenvolupament de la justificació de l'estratègia metodològica. Disseny dels instruments de recollida de dades.
- El qüestionari
- L’entrevista i la seva aplicació. L’entrevista en profunditat.
- Preparació del treball de camp
- L’anàlisi de dades: anàlisi quantitativa.
- L’anàlisi de dades: anàlisi qualitativa.
- Redacció dels resultats.
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp en diferents marcs institucionals i/o socials per tal d'administrar els instruments de recollida de dades.
Treballs Al llarg de tot el curs acadèmic l'estudiant ha de lliurar tres treballs:
- El projecte de recerca
- L'informe final de la recerca
- El projecte d'intervenció.
Es facilitarà als estudinats les guies per a l'elaboració d'aquests treballs.
Presentacions / exposicions En els diferents seminaris els estudiants han de fer la presentació de la seva recerca i del seu procés de desenvolupament.
Es farà especial èmfasi en la presentació oral del tema escollit i en l’exposició oral del desenvolupament del treball de camp
Atenció personalitzada Si es creu necessari, també es farà un seguiment del desenvolupament de la recerca durant les hores de tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
A través de l'atenció individual de l'estudiant a petició d'aquest, es fa el seguiment, orinetació i acompanyament del procés d'aprenentage de l'estudiant, de la seva capacitat en la presa de decisión i de la seva capacitat de superació de les dificultats que se li poden presentar en el disseny, en el desenvolupament i en el tancament de la recerca.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A2
S'avalua a través de l'exposició oral del Treball de camp. També es tindrà en compte la capacitat de l'estudiant per desenvolupar-se en un entorn social i/o institucional per a la recerca de la informació empírica utilitzant els instruments de recollida de dades que ha dissenyat previament. 10%
Treballs
A2
A7
C2
C3
C4
S'avaluaran els treballs corresponents al desenvolupament del pràcticum:
1.- Projecte de recerca. Es tracta d'un projecte que cal lliurar al tutor corresponent a fi de revisar-lo i corretgir-lo per tal de poder continuar amb la fase de treball de camp. (25%)
2.- L'informe final i la proposta d'intervenció. (45%)
70%
Presentacions / exposicions
C3
Les presentacions i exposicions dels estudiants sobre l'objecte d'estudi i procés de treball 10%
Altres  

Es valorarà l'assistència als seminaris i la participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris generals per a l'avaluació d'Investigació Social Aplicada són: 1.- Existència efectiva d'un procés investigador empíric demostrat mitjançant el contingut de la monografia. 2.- Revisió bibliogràfica actual i adequada a la temàtica de la investigació. 3.- Explicació i coherència del model investigador, de la metodologia de recollida de dades i de les tècniques utilitzades. 4.- Coherència i lògica en l'anàlisi i la interpretació de les dades i en les conclusions formulades. 5.- Pertinença de la proposta d'actuació en relació als resultats de la investigació. Creativitat en les propostes. 6.- Compliment estricte dels aspectes més formals de presentació de tot treball acadèmic: presentació, redacció coherent i fluida, capacitat de síntesi, estructuració i organització de la informació i anàlisi, correcció en la utilització de cites i de les referències bibliogràfiques, etc. 7.- La motivació i superació personal de l'estudiant durant tot el procés de la recerca, considerant els ritmes personals de cada alumne i els condicionants corresponents a cada objecte d'estudi.

L'avaluació contínua (1a convocatòria) consistirà en la realització de diferents activitats d'avaluació amb pes a la nota, les quals segueixen el procés d'investigació; l'assistència a les tutories i el lliurament de l'informe final i proposta d'intervenció.

Pel que fa a la 2a convocatòria, aquesta consistirà tan sols en el lliurament de l'informe final i proposta d'intervenció, amb un 100% del pes de la nota. No obstant això, només es podran presentar els treballs a 2ª convocatòria si el tutor/a n'ha fet el el seguiment durant el curs i sota la seva autorització. En altres paraules, l'alumne/a no es pot presentar a 2ª convocatòria sense l'autorització prèvia del tutor/a i sense haver seguit l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

Els tutors proposaran als estudiants la bibliografia adequada en funció de les línies de recerca i dels objectes d'estudi dels estudiants. A nivell d'orientació metodològica del procés d'una investigació social es proposen els següents textos:

AZOFRA, Maria José (1999), Cuestionarios. Cuadernos Metodológicos núm. 26. CIS. Madrid.

BLANCHET, A. (1989). Técnicas de investigación en ciencias sociales :Datos, observación, entrevista, cuestionario. Madrid: Narcea.

BLOOR, M. (2001). Focus groups in social research. London etc.: SAGE Pub


BRUNET, Ignasi; PASTOR, Imma; BELZUNEGUI, Àngel (2002), Tècniques d’Investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic. Biblioteca universitària.

CORBETTA, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social (Ed rev ed.). Madrid etc.: McGraw-Hill.
CEA D’ANCONA, A. (1996) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid. Síntesis.
DELGADO, J.M. y GUTIERREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid. Síntesis.
DE SOUZA MINAYO, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Lugar. 

DEUSDAD, B. (2009). Immigrants a les escoles. Lleida: Pagès editors

GUASCH, O. (1997), La observación. Madrid. CIS.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill

MOTA GORRIZ, C. d. l., & Puigvert i Planagumà, G. (2009). La investigación en humanidades. Madrid: Biblioteca Nueva
PUJADAS, J.J. (cood.); COMAS, D.; ROCA, J. (2004) Etnografia. Barcelona. Editorial UOC.
PONS, I (1993), Programación de la investigación social. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
ROJAS Soriano, Raúl (1987-2000) Guia para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S.A. de C.V. México
SIERRA BRAVO, R. (2001), Técnicas de Investigación Social. Madrid. Paraninfo.
TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona Paidós.

VALLVERDÚ, J. (2008). Antropología simbólica :Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual. Barcelona: UOC

VALLVERDÚ, J. (2002). Convivir y compartir con los Hare Krisna. apuntes sobre un trabajo de campo antropológico. Alicante: Universidad Miguel Hernández

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111
TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224112
 
Altres comentaris
És important assistir als seminaris i seguir la temporalització de l'avaluació contínua, per poder assolir amb èxit el treball d'investigació i la proposta d'intervenció
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent