DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA Codi 15224113
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CLAVERIAS FERNÁNDEZ, MARINA
TORRENS BONET, RAMONA
JOANPERE FORASTER, MAR
Adreça electrònica ramona.torrens@urv.cat
auroraester.saez@urv.cat
marina.claverias@urv.cat
mar.joanpere@urv.cat
alexandra.gheondea-eladi@urv.cat
mireia.roca@urv.cat
Professors/es
TORRENS BONET, RAMONA
SAEZ RODRÍGUEZ, AURORA ESTER
CLAVERIAS FERNÁNDEZ, MARINA
JOANPERE FORASTER, MAR
GHEONDEA-ELADI , ALEXANDRA
ROCA ESCODA, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</strong></p><div>&nbsp;L'assignatura consisteix en la realització de tot un procés d'investigació social aplicada: disseny de la recerca, administració de tècniques de recollida de dades, tractament de les dades, anàlisi de resultats i conclusions i disseny d'una proposta d'intervenció pertinent i fonamentada a partir dels resultats de la recerca. La investigació es realitzarà en grups de 3 o 4 estudiants. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 CE3 Genèric
 CE7 Dissenya projectes d’investigació social
Articula propostes d’intervenció fonamentades en els resultats de la investigació
 CE9 Genèric
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Projecció de la recerca Definició de l'objecte d'estudi. Els estudiants en grups de tres o quatre, fan una proposta de recerca (a partir de les línies proposades) que es valora per l'equip de tutors.

Projecte de recerca:
- Justificació i fonamentació teòrica
- Objectius, hipòtesis i variables
- Plantejament metodològic, tècniques i instruments de recerca
Treball de camp Administració dels instruments de recollida d'informació
Tractament de la informació Organització i categorització de la informació recollida
Exposició i interpretació dels resultats Anàlisi dels resultats obtinguts en la recerca. Contrastació i/o verificació de les hipòtesis plantejades. Elaboració de conclusions.
Informe final i projecte d'intervenció Desenvolupament de la investigació. Proposta d'un projecte o línies d'intervenció a partir dels resultats de la recerca

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 9 15
Seminaris
CE2
CE7
32 48 80
Pràctiques de camp/sortides
CE2
2 40 42
Treballs
CE2
CE7
4 50 54
Presentacions / exposicions
8 16 24
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió col·lectiva amb els estudiants per a la presentació dels objectius de l'assignatura i de la metodologia proposada per al seu desenvolupament, així com de la temporalització de les activitats a realitzar durant tot el curs acadèmic.
Es presenten les propostes de línies de recerca i s'organitza la composició dels grups de treball (entre 3 i 4 estudiants). La coordinadora de l'assignatura fa l'assignació de tutors/es a cada grup de treball.
Seminaris Seminaris de seguiment del procés de recerca dels estudiants en grups reduïts i amb el tutor assignat. Els temes a tractar són:

- Justificació de la investigació i revisió de la literatura (perfil bibliogràfic de la investigació).
- Delimitació de les unitats d'anàlisi i observació. Determinació dels objectius i les hipòtesis. Determinació de les variables i els indicadors de la investigació.
- Desenvolupament de la justificació de l'estratègia metodològica. Disseny dels instruments de recollida de dades: el qüestionari, l’entrevista en profunditat i la seva aplicació, grups focals, entre d'altres
- Preparació del treball de camp
- L’anàlisi de dades: anàlisi quantitativa.
- L’anàlisi de dades: anàlisi qualitativa.
- Redacció dels resultats.
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp en diferents marcs institucionals i/o socials per tal d'administrar els instruments de recollida de dades.
Treballs Al llarg de tot el curs acadèmic l'estudiant ha de lliurar tres treballs:
- El projecte de recerca
- L'informe final de la recerca, que inclou: la memòria de recerca i el projecte d'intervenció.
Es facilitarà als estudiants les guies per a l'elaboració d'aquests treballs.
Presentacions / exposicions En els diferents seminaris els estudiants han de fer dues presentacions orals obligatòries:
- el disseny inicial de la recerca (plantejament, objectius, objecte d'estudi i proposta metodològica)
- La programació del desenvolupament del treball de camp.
Les dates concretes es fixaran en la programació de la temporalització de totes les activitats que la coordinadora presentarà a principis de curs.
Atenció personalitzada Si es creu necessari, també es farà un seguiment del desenvolupament de la recerca durant les hores de tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
A través de l'atenció a cada grup d'estudiants, a petició d'aquests, es fa el seguiment, orientació i acompanyament del procés d'aprenentatge de l'estudiant, de la seva capacitat en la presa de decisions i de la seva capacitat de superació de les dificultats en el disseny, en el desenvolupament i en el tancament de la recerca.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE2
CE7
S'avaluació la participació activa, implicació i aportació crítica i reflexiva en els seminaris. En concret:
- La presentació oral del disseny inicial de la recerca i el desenvolupament del treball de camp. En l'apartat corresponent a les presentacions/exposicions s'especifica el valor de la qualificació d'aquesta activitat.
- Assistència al 80% dels seminaris: 10%
10%
Treballs
CE2
CE7
S'avaluaran els treballs corresponents al desenvolupament de la recerca:

1.- Projecte de recerca. Es tracta d'un projecte que cal lliurar al tutor corresponent a fi de revisar-lo i corregir-lo per tal de poder continuar amb la fase de treball de camp. (25%)

2.- L'informe final: memòria de la recerca (45%) i la proposta d'intervenció (10%). (45%). Per fer la mitjana de les qualificacions de cada activitat cal haver superat l'Informe Final en un 5 sobre 10
Pes Total:80%

Cada treball:
- Projecte: 25%
- Informe Final: memòria 45%, proposta intervenció 10%
Presentacions / exposicions
Les presentacions i exposicions dels estudiants sobre l'objecte d'estudi i procés de treball 10%
Altres  

Donat que es tracta d'una activitat en grup (entre 3 i 4 estudiants) es realitzarà un procés d'Autovaluació entre els diferents integrants de cada grup de recerca.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris generals per a l'avaluació d'Investigació Social Aplicada són:

1.- Existència efectiva d'un procés investigador empíric demostrat mitjançant el contingut de la monografia.

2.- Revisió bibliogràfica actual i adequada a la temàtica de la investigació.

3.- Explicació i coherència del model investigador, de la metodologia de recollida de dades i de les tècniques utilitzades.

4.- Coherència i lògica en l'anàlisi i la interpretació de les dades i en les conclusions formulades.

5.- Pertinença de la proposta d'actuació en relació als resultats de la investigació. Creativitat en les propostes.

6.- Compliment estricte dels aspectes més formals de presentació de tot treball acadèmic: presentació, redacció coherent i fluida, capacitat de síntesi, estructuració i organització de la informació i anàlisi, correcció en la utilització de cites i de les referències bibliogràfiques, etc.

7.- La motivació i superació personal de l'estudiant durant tot el procés de la recerca, considerant els ritmes personals de cada alumne i els condicionants corresponents a cada objecte d'estudi.

Cal assistir al 80% de les sessions de Seminaris per assolir el 10% de la nota final.

L'avaluació contínua (1a convocatòria) consistirà en la realització de diferents activitats d'avaluació amb pes a la nota, les quals segueixen el procés d'investigació; l'assistència a les tutories i el lliurament de l'informe final i proposta d'intervenció. Aquesta per poder ser avaluada s'ha de lliurar una còpia en paper i penjar els diferents arxius a la plataforma moodle. És imprescindible per fer la mitjana de les qualificacions de cada activitat cal haver superat l'Informe Final en un 5 sobre 10.

Pel que fa a la 2a convocatòria, aquesta consistirà tan sols en el lliurament de l'informe final i proposta d'intervenció, amb un 100% del pes de la nota. No obstant això, només es podran presentar els treballs a 2ª convocatòria si el tutor/a n'ha fet el el seguiment durant el curs i sota la seva autorització. Per tant, l'alumne/a no es pot presentar a 2ª convocatòria sense l'autorització prèvia del tutor/a i sense haver seguit l'avaluació continuada. És imprescindible per aprovar presentar l'informe final i la proposta d'intervenció.


Fonts d'informació

Bàsica

Els tutors proposaran als estudiants la bibliografia adequada en funció de les línies de recerca i dels objectes d'estudi dels estudiants. A nivell d'orientació metodològica del procés d'una investigació social es proposen els següents textos:

AZOFRA, Maria José (1999), Cuestionarios. Cuadernos Metodológicos núm. 26. CIS. Madrid.

BLANCHET, A. (1989). Técnicas de investigación en ciencias sociales :Datos, observación, entrevista, cuestionario. Madrid: Narcea.

BLOOR, M. (2001). Focus groups in social research. London etc.: SAGE Pub


BRUNET, Ignasi; PASTOR, Imma; BELZUNEGUI, Àngel (2002), Tècniques d’Investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic. Biblioteca universitària.

CORBETTA, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social (Ed rev ed.). Madrid etc.: McGraw-Hill.
CEA D’ANCONA, A. (1996) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid. Síntesis.
DELGADO, J.M. y GUTIERREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid. Síntesis.
DE SOUZA MINAYO, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Lugar. 

DEUSDAD, B. (2009). Immigrants a les escoles. Lleida: Pagès editors

GUASCH, O. (1997), La observación. Madrid. CIS.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill

MOTA GORRIZ, C. d. l., & Puigvert i Planagumà, G. (2009). La investigación en humanidades. Madrid: Biblioteca Nueva
PUJADAS, J.J. (cood.); COMAS, D.; ROCA, J. (2004) Etnografia. Barcelona. Editorial UOC.
PONS, I (1993), Programación de la investigación social. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
ROJAS Soriano, Raúl (1987-2000) Guia para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S.A. de C.V. México
SIERRA BRAVO, R. (2001), Técnicas de Investigación Social. Madrid. Paraninfo.
TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona Paidós.

VALLVERDÚ, J. (2008). Antropología simbólica :Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual. Barcelona: UOC

VALLVERDÚ, J. (2002). Convivir y compartir con los Hare Krisna. apuntes sobre un trabajo de campo antropológico. Alicante: Universidad Miguel Hernández

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111
TÈCNIQUES QUANTITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224112
 
Altres comentaris
És important assistir als seminaris i seguir la temporalització de l'avaluació contínua, per poder assolir amb èxit el treball d'investigació i la proposta d'intervenció.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent