DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR Codi 15224114
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.segura@urv.cat
Professors/es
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Parlar de treball social és parlar d’individu i de les seves interrelacions en les xarxes socials més properes: la família. En un moment social de contïnus canvis, en el que es parla de la instal•lació de l’aïllament social, l’individualisme i la desaparició del model clàssic de família, podem assegurar, des de l’exercici del treball social, que no estem sols: simplement cal una lectura diferent que integri aquests canvis. Aquesta assignatura pretèn ser una reflexió teòrico- pràctica del treball social amb les persones i les famíles, com a sistemes complexos amb els quals interaccionem com a treballadors socials. Per fer-ho, és important poder resseguir els origens d’una professió que neix des de l’abordatge de casos (case work). Una història que caldrà contextualitzar en l’actualitat, en una revisió de com es concreten els conceptes bàsics de la intervenció familiar en la pràctica professional que recuperen alguns dels grans temes tractats en cursos anteriors –com la relació d’ajuda, la demanda, la relació i comunicació,…- des de l’aprenetatge d’eines i estratègies d’intervenció per aplicar-los al treball individual i familiar. En aquest sentit, es proposa una lectura en clau de sistema per entendre com s’organitza i funciona la família, quines són les interaccions possibles amb els sistemes professionals i, en definitiva, com es coconstrueixen les intervencions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A11 Genèric
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Aproximació històrica al treball social individual i familiar. Origens, evolució i principals influències.
Naturalesa i fonaments.
Definició i diferents orientacions teòriques.
BLOC 2: Elements constitutius del treball social individual i familiar. Continguts, processos i pràctiques.
Conceptes claus en la intervenció individual i familiar.
El concepte d'ajuda.
La relació i la comunicació.
La demanda i els seus condicionants.
El procés d'avaluació i intervenció en el treball social individual i familiar.
BLOC 3: La intervenció familiar. La família com a sistema, guions i mites familiars.
El cicle vital de la família.
Crisis.
Diagnòstic de la dinàmica familiar.
Intervencions específiques en la família.
El genograma i els seus possibles usos en el treball familiar.
El-la treballador-a social com a part d'un sistema.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A12
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A11
A12
A13
B5
26 39 65
Resolució de problemes, exercicis
A1
A12
A13
B2
12 0 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
10 0 10
Simulació
A12
A13
8 6 14
Treballs
A12
2 21 23
Atenció personalitzada
A1
A11
A12
A13
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A12
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.

Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Resolució de problemes, exercicis Plantejament a l'aula d'excercicis a resoldre en petits grups per analitzar i reflexionar sobre la matèria teòrica aplicada en l'exercici professional. Es realitzarà una posada en comú per grups davant l'aula. El resultat de l'exercici treballat s'utilitzarà per reforçar i continuar les sessions magistrals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.
Simulació Es proposaran situacions hipotètiques de l'exercici professional que caldrà preparar i desenvolupar, en petits grups, per representar de forma teatralitzada -joc de rols-. Es comentarà cada exposició en finalitzar la mateixa.
Treballs
Elaboració d'un treball individual.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.

15%
Simulació
A12
A13
Es proposaran situacions hipotètiques de l'exercici professional que caldrà preparar i desenvolupar, en petits grups, per representar de forma teatralitzada -joc de rols-. Es comentarà cada exposició en finalitzar la mateixa. 15%
Treballs
A12
Elaboració d'un treball individual. 20%
Proves de desenvolupament
A12
Prova objectiva sobre tot el contingut de la matèria. 50%
Altres  

L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Es mantindrà la nota de les pràctiques de classe (supòsits pràctics/estudi de casos a l'aula ordinària + simulació): 30%.

Es mantindrà la nota del treball: amb la possibilitat d'entregar-lo el dia de l'examen de la 2a convocatòria, si no s'ha presentat en primera convocatòria o bé si s'ha presentat i està suspès. 20%.

Es durà a terme una prova de desenvolupament: 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Escartín, MJ, et. al., Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias., 1997, Aguaclara
Eroles, C, Familia y trabajo social: un enfoque clínico e interdisciplinario de la intervención profesional., 1998, Espacio
Fernández, T i Alemán, C (coord.), Trabajo social con casos, 2003, Alianza
Kisnerman, N., Atención individualizada y familiar, 1998, Lumen-Humanitas

Arija, B. “Apuntes para una reflexión teórico-práctica de la relación de ayuda”, en Revista de Trabajo Social Hoy, núm. 38 pàg. 37-54. Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid. Madrid.

Acosta Herrera, M. y Campos Reyes, M. (1999): “Una experiencia municipal de intervención con familias”, en Intervención Psicosocial, núm. 8, pàg. 385-393. Colegio Oficial de Psicólogos, Delegación de Madrid, Coordinadora Estatal de Servicios Sociales.

Allamendi, E. (1986) “Influèncias del model sistèmic en el treball social”, a Revista de Treball Social núm. 102, pàg. 15- 25. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Alonso Varea, J.M. (1999) “Notas sobre la finalización de las intervenciones con familias”. Revista de Treball Social núm. 156. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Ander-Egg, E. (1992): Introducción al Trabajo Social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Esc

Aylwin De Barros, N. y otros (1976) Un enfoque operativo de la metodología de Trabajo Social. Ed. Humanitas. 364.04 Ayl

Barg, L (2000) La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social. Espacio. Buenos Aires.

Bermejo, J.C. (2003) Apuntes de relación de ayuda. Sal Terrae. Obra completa.Santander. 364.044 Ber

Bernler G. i Johnson L. (1997) Teoria para el trabajo psicosocial. Ed.EPPAL i Espacio Editorial.Buenos Aires. 364.01 Ber

Bertalanffy, L. (1992) Perspectivas en la Teoría General de Sistemas. Alianza Editorial. Madrid.  001 Ber

Coulshed, V. (1998) Social work practise: an introduction. London: Mc Millan.  364.4 Soc

Campanini, A y Luppi, F. (1991) Servicio Social y modelo sistémico. Ed. Paidos. Barcelona.  364.4 Cam

Cirillo, S (1994) El cambio en los contextos no terapéuticos. Paidós. Barcelona. 159.98 Cam

Coletti, M.; Linares, J.L. (1997): La intervención sistémica en los Servicios Sociales ante la familia multiproblemática. Paidos. Barcelona.

Clinical Social Work journal [Recurs electrònic]. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, [19??].

http://www.springerlink.com/content/104850/

De Bray, L. Y Tuerlinky, Y. (1966): La asistencia social individualizada: principios enseñanza, supervisión. Ed. Aguilar. Madrid. 364.4 DeB

Donzelot, J. (1998) La policía de las familias. Ed. Pre-textos. Valencia. 392.3 DON

Díaz Pérez, A. (1999) “La vivienda en el contexto de ayuda”, en Cuadernos de trabajo social. Nº 12, págs. 219-224. Universidad Complutense de Madrid.

Du Ranguet, M. (1996): Los modelos de trabajo social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Du

Elkaïm, M. (1995): Las prácticas de la terapia de red. Ed. Gedisa. Barcelona.  159.98 Elk

Escartín Caparrós, Ma José; Palomar Villena, Manuela; Suárez Soto, Esperanza. (1997) Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias. Aguaclara. Alicante. 364.4 Esc

Eroles, C (coord.) (1998) Familia y trabajo social: un enfoque clínico e interdisciplinario de la intervención profesional. Espacio. Buenos Aires.  364.4:392.3 Fam

Fernández García, Tomás y Alemán Bracho, Carmen (coord.) (2003) Introducción al Trabajo Social. Alianza. Madrid. 364.4 Int

Fernández García, Tomás. (coord.) (2005) Trabajo social con casos. Alianza. Madrid. 316.3 Tra

Gimeno Collado, Adelina (1999) La familia: el desafio de la diversidad. Ariel. Barcelona. 392.3 Gim

Garberi, R.; Compañ, E. (1994) Atrapados por el ritual. Ed. Diputación. Alicante.  159.96:616.89 GAR

Gattino, S. (1999) Las familias de la nueva pobreza: una lectura posible desde el trabajo social Ed. Espacio. Buenos Aires. 364.22 Gat

Giordani, B. (1998) La relación de ayuda: de Rogers a Carkhuff. Desclée de Brouver.Bilbao. 159.9 Gio

Gusart, M. (1990) “La demanda familiar des d’una aproximació sistèmica”, a Revista de Treball Social núm. 118. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Hamilton, Godon (1951) Teoría y práctica del trabajo social de casos. La Prensa Médica Mexicana. México. 364.4 Ham

Healy, Karen (2001) Trabajo social : Perspectivas contemporáneas. Morata. Madrid/ Fundación Paideia. A Coruña. 364.4 Hea

Hill, Ricardo (1992) Nuevos paradigmas en trabajo social: lo social natural. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales: Siglo Veintiuno. Madrid. 364.4 Hil

Healy, K. (2001) Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Ed. Morata. Madrid. 364.4 Hea

Howe, D (1997) La teoría del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. Paidós. Barcelona. 316.47 How

Howe, D. (1999) Dando sentido a la práctica. Ed. Maristán. Granada. 364.4 How

Illich,I.( 1981) Profesiones inhabilitantes.Editorial Blume. Madrid.65 Pro

Ituarte, A. (1992) Procedimiento y proceso en Trabajo Social Clínico. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Itu

Journal of family social work [Recurs electrònic] Binghamton, NY : Haworth Press, 1995-.

http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=t792304005

Kisnerman, N. (1998) Pensar el Trabajo Social: una introducción desde el construccionismo. Lumen- Humanitas. Buenos Aires.  364.4 Kis

Kisnerman, N (1989) Atención individualizada y familiar. Humanitas. Buenos Aires.  364.4 Kis

López, S i Escudero, V (2003) Familia, evaluación e intervención. Editorial CCS. Madrid.

Miranda, Miguel (2004) De la caridad a la ciencia: pragmatismo, interaccionismo simbólico y trabajo social. Mira editores. Zaragoza. 316.334.22 Mir

Morán Carrillo, José María (2003) Epistemología , ciencia, y paradigma en trabajo social. Aconcagua. Sevilla. 364.4 Mor

Morán Carrillo, José María (2004) Intervención metodológica en trabajo social: estrategias de intervención y contexto en trabajo social. Libros Certeza. Zaragoza.  364.04 Mor

Munné, Frederic (1993) Entre el individuo y la sociedad: marcos y teorías sobre el comportamiento interpersonal. Promociones y Publicaciones Universitarias. Barcelona. 316.6 Mun  

Martínez, Mª José (coord.) (2000). Para el Trabajo Social: aportaciones teóricas y prácticas. Ed. Maristan. Granada. 364.4 Par

Mcgoldrick,M. Y Gerson, R.(1996) Genogramas en la evaluación familias. Gedisa. Barcelona. 159.985 McG

Minuchin, S (1979) Familias y Terapia Familiar. Gedisa. Barcelona. 159.98 Min

Minuchin, P.; Minuchin, S.; Colapinto, J. (2000) Pobreza, Institución, Familia. Amorrortu. Buenos Aires. 159.985 Min

Moix, M. (1991) Introducción al Trabajo Social (cap. XXII). Trivium.Madrid. 364 Moi

Navarro Pedreño, S (2002) “Desde la red social: nuevos imaginarios y geografías en la intervención familiar”. Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº58.

Navarro Pedreño, S (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Creando (con)textos para una acción ecológica. CCS. Madrid.

Peréz de Ayala, Elisa (1999) Trabajando con familias : teoría y práctica. Libros Certeza. Zaragoza. 364.65 Per  

Perlman, Helen Harris (1980) El trabajo social individualizado (4a. ed.). Ediciones Rialp. Madrid. 364.4 Per

Pelegrí, Xavier (1995) “La relació dels professionals del Treball Socialamb el seu objecte de treball”, a Revista de Treball Social núm. 137. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Puyana, Y i Ramírez, M.H. (2007) Familias, cambios y estrategias. “Seminario Internacional Familias, Cambios y Estrategias. Bogotá- 2005.” Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Quintero, Ángela María (1997) Trabajo social y procesos familiares. Lumen/ Humanitas. Buenos Aires. 364.4 Qui

Richmond, M. E.; Gaviria, M. (1995) El caso social individual; el diagnóstico social: Textos seleccionados. Talasa. Madrid. 364.04 Ric

Ripol-Millet, A (2001) Familias, trabajo social y mediación. Paidós. Barcelona. 364.65 Rip

Robertis De, C. (1988) Metodología de la intervención en Trabajo Social. El Ateneo. Buenos Aires. 364.04 Rob

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universitat de Valencia. Valencia. 364.4 DeR 

Russell, Mary Nomme (1990) Clinical social work: Research and practice. Sage Publications. Newbury Park (California).

Rossell, Teresa (1987) L’entrevista en el treball social. Escuela Universitaria de Trabajo Social. Barcelona. 364.04 Ros

Rubí, Carme (1989) Introducción al Trabajo Social. La Llar del llibre: Escola Univeristària de Treball Social. Barcelona. 364.4 Rub

Salzberger-Wittemberg.I. (1970) La relación asistencial: aportes del psicoanálisis kleiniano. Amorrortu.  Buenos Aires. 159.964.2 Sal

Sánchez Urios, A (2006) Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias. Diego Marín. Murcia.

Selvini Palazzoli, Mara (1988) Paradoja y contraparadoja. Paidós. Barcelona.

Simon, F.B.; Stierlin, H. y Wynne, L.C. (1993) Vocabulario de Terapia Familiar. Gedisa. Barcelona.

Sluzki, C.(1996) La red social: frontera de la práctica sistémica. Ed. Gedisa. Barcelona. 392.3 SLV

Stierlin. Helm (et al.) (1981) Terapia Familiar: 1ª entrevista. Ed. Gedisa. Barcelona. 159.985 Ter

Travi, Bibiana (2006) La dimensión técnico instrumental en trabajo social : reflexiones y propuestas acerca de la entrevista, la observación, el registro y el informe social. Espacio. Buenos Aires. 364.04 Tra

Watzlawick, Paul (et al.) (1981) Teoría de la comunicación humana. Ed. Herder. Barcelona.  316.77 Wat

Watzlawick, Paul; Weakland, John H. Fisch, Richard (1989) Cambio: formación y solución de los problemas humanos. Herder. Barcelona. 159.96:616.89 FIS

Watzlawick, Paul (et al.) (1988) La realidad inventada. Ed. Gedisa. Barcelona. 316.77 Rea

Zamanillo, Teresa; Lourdes Gaitán (1991) Para comprender el trabajo social. EVD. Estella (Navarra). 364.4 Zam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent