DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR Codi 15224114
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Parlar de treball social és parlar d’individu i de les seves interrelacions en les xarxes socials més properes: família, treball, associacions, etc. En un moment social de continus canvis, en el que es parla de la instal·lació de l’aïllament social, l’individualisme i la desaparició del model clàssic de família, podem assegurar, des de l’exercici del treball social, que no estem sols: simplement cal una lectura diferent que integri aquests canvis. Aquesta assignatura pretén crear un marc de reflexió teòrica y pràctica del treball social amb les persones i les famílies, com a sistemes complexos amb els quals interaccionem com a treballadors socials. Per fer-ho, és important revisar els orígens d’una professió que neix des de l’abordatge de casos (case work), una història que caldrà contextualitzar en l’actualitat. Així, des d'una revisió dels conceptes bàsics de la intervenció familiar en la pràctica professional, recuperem alguns dels grans temes tractats en cursos anteriors –com la relació d’ajuda, la demanda, la relació i comunicació, etc. des de l’aprenentatge d’eines i estratègies d’intervenció per aplicar-los al treball individual i familiar. En aquest sentit, es proposa una lectura en clau de sistema per entendre com s’organitza i funciona la família, quines són les interaccions possibles amb els sistemes professionals i, en definitiva, com es construeixen les intervencions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A11 Genèric
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Aproximació històrica al treball social individual i familiar. Origens, evolució i principals influències.
Naturalesa i fonaments.
Definició i diferents orientacions teòriques.
BLOC 2: Elements constitutius del treball social individual i familiar. Continguts, processos i pràctiques.
Conceptes claus en la intervenció individual i familiar:
- el concepte d'ajuda;
- la relació i la comunicació;
- la demanda i els seus condicionants.
El procés d'intervenció:
- el procés d'avaluació i intervenció en el treball social individual i familiar;
- la derivació.
BLOC 3: La intervenció familiar. La família com a sistema, guions i mites familiars.
El cicle vital de la família i mapes.
Intervencions específiques en la família:
- funcionalitat i disfuncionalitat;
- preservació familiar.
El-la treballador-a social com a part d'un sistema.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A11
A12
A13
B5
22 48 70
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
28 40 68
Atenció personalitzada
A1
A11
A12
A13
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A12
2 0 2
Proves pràctiques
A12
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció general de l'assignatura. Revisió de conceptes bàsics.
Sessió Magistral Exposició dels continguts generals de l'assignatura, així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.
Atenció personalitzada Assessorament i orientació tant individualitzada com grupal, segons sigui necessari, dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels exercicis proposats per part de la professora, així com resolució de dubtes relatius al temari impartit.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.

20%
Proves pràctiques
A12
Es proposaran dos casos sobre el que caldrà respondre diferents qüestions relacionades amb l'aplicació pràctica de la teoria treballada en l'assignatura. 30%
Proves de desenvolupament
A12
Prova objectiva sobre tot el contingut de la matèria. 50%
Altres  

L'actitud i la participació a classe es podran valorar positivament en la nota final.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:
Consistirà en una prova escrita que recollirà tot el contingut de l'assignatura i que contindrà dues parts:

  • Una part teòrica (en la que es desenvoluparan aspectes claus del contingut treballat durant el quadrimestre)
  • Una part pràctica (en la que s'haurà de resoldre un cas pràctic)

  • Fonts d'informació

    Bàsica Fernández, T i Alemán, C (coord.), Trabajo social con casos, 2003, Alianza
    Escartín, MJ, et. al., Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias., 1997, Aguaclara
    Sánchez Urios, A , Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias., 2000, Diego Marín. Murcia.
    Campanini, A. i Luppi, F, Servicio social y modelo sistémico : una nueva perspectiva para la práctica cotidiana., 1991, Paidós

    Arija, B. “Apuntes para una reflexión teórico-práctica de la relación de ayuda”, en Revista de Trabajo Social Hoy, núm. 38 pàg. 37-54. Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid. Madrid.

    Acosta Herrera, M. y Campos Reyes, M. (1999): “Una experiencia municipal de intervención con familias”, en Intervención Psicosocial, núm. 8, pàg. 385-393. Colegio Oficial de Psicólogos, Delegación de Madrid, Coordinadora Estatal de Servicios Sociales.

    Alonso Varea, J.M. (1999) “Notas sobre la finalización de las intervenciones con familias”. Revista de Treball Social núm. 156. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

    Ander-Egg, E. (1992): Introducción al Trabajo Social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Esc

    Barg, L (2000) La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social. Espacio. Buenos Aires.

    Bermejo, J.C. (2003) Apuntes de relación de ayuda. Sal Terrae. Obra completa.Santander. 364.044 Ber

    Bernler G. i Johnson L. (1997) Teoria para el trabajo psicosocial. Ed.EPPAL i Espacio Editorial.Buenos Aires. 364.01 Ber

    Bertalanffy, L. (1992) Perspectivas en la Teoría General de Sistemas. Alianza Editorial. Madrid.  001 Ber

    Coulshed, V. (1998) Social work practise: an introduction. London: Mc Millan.  364.4 Soc

    Campanini, A y Luppi, F. (1991) Servicio Social y modelo sistémico. Ed. Paidos. Barcelona.  364.4 Cam

    Cirillo, S (1994) El cambio en los contextos no terapéuticos. Paidós. Barcelona. 159.98 Cam

    Coletti, M.; Linares, J.L. (1997): La intervención sistémica en los Servicios Sociales ante la familia multiproblemática. Paidos. Barcelona.

    Clinical Social Work journal [Recurs electrònic]. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, [19??].

    http://www.springerlink.com/content/104850/

    De Bray, L. Y Tuerlinky, Y. (1966): La asistencia social individualizada: principios enseñanza, supervisión. Ed. Aguilar. Madrid. 364.4 DeB

    Donzelot, J. (1998) La policía de las familias. Ed. Pre-textos. Valencia. 392.3 DON

    Díaz Pérez, A. (1999) “La vivienda en el contexto de ayuda”, en Cuadernos de trabajo social. Nº 12, págs. 219-224. Universidad Complutense de Madrid.

    Du Ranguet, M. (1996): Los modelos de trabajo social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Du

    Elkaïm, M. (1995): Las prácticas de la terapia de red. Ed. Gedisa. Barcelona.  159.98 Elk

    Escartín Caparrós, Ma José; Palomar Villena, Manuela; Suárez Soto, Esperanza. (1997) Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias. Aguaclara. Alicante. 364.4 Esc

    Eroles, C (coord.) (1998) Familia y trabajo social: un enfoque clínico e interdisciplinario de la intervención profesional. Espacio. Buenos Aires.  364.4:392.3 Fam

    Fernández García, Tomás y Alemán Bracho, Carmen (coord.) (2003) Introducción al Trabajo Social. Alianza. Madrid. 364.4 Int

    Fernández García, Tomás. (coord.) (2005) Trabajo social con casos. Alianza. Madrid. 316.3 Tra

    Gimeno Collado, Adelina (1999) La familia: el desafio de la diversidad. Ariel. Barcelona. 392.3 Gim

    Garberi, R.; Compañ, E. (1994) Atrapados por el ritual. Ed. Diputación. Alicante.  159.96:616.89 GAR

    Gattino, S. (1999) Las familias de la nueva pobreza: una lectura posible desde el trabajo social Ed. Espacio. Buenos Aires. 364.22 Gat

    Giordani, B. (1998) La relación de ayuda: de Rogers a Carkhuff. Desclée de Brouver.Bilbao. 159.9 Gio

    Gusart, M. (1990) “La demanda familiar des d’una aproximació sistèmica”, a Revista de Treball Social núm. 118. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

    Healy, Karen (2001) Trabajo social : Perspectivas contemporáneas. Morata. Madrid/ Fundación Paideia. A Coruña. 364.4 Hea

    Hill, Ricardo (1992) Nuevos paradigmas en trabajo social: lo social natural. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales: Siglo Veintiuno. Madrid. 364.4 Hil

    Healy, K. (2001) Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Ed. Morata. Madrid. 364.4 Hea

    Howe, D (1997) La teoría del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. Paidós. Barcelona. 316.47 How

    Howe, D. (1999) Dando sentido a la práctica. Ed. Maristán. Granada. 364.4 How

    Ituarte, A. (1992) Procedimiento y proceso en Trabajo Social Clínico. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Itu

    Journal of family social work [Recurs electrònic] Binghamton, NY : Haworth Press, 1995-.

    http://www.informaworld.com/smpp/title~db=all~content=t792304005

    Kisnerman, N. (1998) Pensar el Trabajo Social: una introducción desde el construccionismo. Lumen- Humanitas. Buenos Aires.  364.4 Kis

    López, S i Escudero, V (2003) Familia, evaluación e intervención. Editorial CCS. Madrid.

    Miranda, Miguel (2004) De la caridad a la ciencia: pragmatismo, interaccionismo simbólico y trabajo social. Mira editores. Zaragoza. 316.334.22 Mir

    Morán Carrillo, José María (2003) Epistemología , ciencia, y paradigma en trabajo social. Aconcagua. Sevilla. 364.4 Mor

    Morán Carrillo, José María (2004) Intervención metodológica en trabajo social: estrategias de intervención y contexto en trabajo social. Libros Certeza. Zaragoza.  364.04 Mor

    Munné, Frederic (1993) Entre el individuo y la sociedad: marcos y teorías sobre el comportamiento interpersonal. Promociones y Publicaciones Universitarias. Barcelona. 316.6 Mun  

    Martínez, Mª José (coord.) (2000). Para el Trabajo Social: aportaciones teóricas y prácticas. Ed. Maristan. Granada. 364.4 Par

    Mcgoldrick,M. Y Gerson, R.(1996) Genogramas en la evaluación familias. Gedisa. Barcelona. 159.985 McG

    Minuchin, P.; Minuchin, S.; Colapinto, J. (2000) Pobreza, Institución, Familia. Amorrortu. Buenos Aires. 159.985 Min

    Moix, M. (1991) Introducción al Trabajo Social (cap. XXII). Trivium.Madrid. 364 Moi

    Navarro Pedreño, S (2002) “Desde la red social: nuevos imaginarios y geografías en la intervención familiar”. Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº58.

    Navarro Pedreño, S (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Creando (con)textos para una acción ecológica. CCS. Madrid.

    Peréz de Ayala, Elisa (1999) Trabajando con familias : teoría y práctica. Libros Certeza. Zaragoza. 364.65 Per  

    Pelegrí, Xavier (1995) “La relació dels professionals del Treball Socialamb el seu objecte de treball”, a Revista de Treball Social núm. 137. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

    Puyana, Y i Ramírez, M.H. (2007) Familias, cambios y estrategias. “Seminario Internacional Familias, Cambios y Estrategias. Bogotá- 2005.” Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

    Quintero, Ángela María (1997) Trabajo social y procesos familiares. Lumen/ Humanitas. Buenos Aires. 364.4 Qui

    Richmond, M. E.; Gaviria, M. (1995) El caso social individual; el diagnóstico social: Textos seleccionados. Talasa. Madrid. 364.04 Ric

    Ripol-Millet, A (2001) Familias, trabajo social y mediación. Paidós. Barcelona. 364.65 Rip

    Robertis De, C. (1988) Metodología de la intervención en Trabajo Social. El Ateneo. Buenos Aires. 364.04 Rob

    Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universitat de Valencia. Valencia. 364.4 DeR 

    Russell, Mary Nomme (1990) Clinical social work: Research and practice. Sage Publications. Newbury Park (California).

    Salzberger-Wittemberg.I. (1970) La relación asistencial: aportes del psicoanálisis kleiniano. Amorrortu.  Buenos Aires. 159.964.2 Sal

    Sánchez Urios, A (2000) Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias. Diego Marín. Murcia.

    Selvini Palazzoli, Mara (1988) Paradoja y contraparadoja. Paidós. Barcelona.

    Simon, F.B.; Stierlin, H. y Wynne, L.C. (1993) Vocabulario de Terapia Familiar. Gedisa. Barcelona.

    Sluzki, C.(1996) La red social: frontera de la práctica sistémica. Ed. Gedisa. Barcelona. 392.3 SLV

    Travi, Bibiana (2006) La dimensión técnico instrumental en trabajo social : reflexiones y propuestas acerca de la entrevista, la observación, el registro y el informe social. Espacio. Buenos Aires. 364.04 Tra

    Watzlawick, Paul (et al.) (1981) Teoría de la comunicación humana. Ed. Herder. Barcelona.  316.77 Wat

    Watzlawick, Paul; Weakland, John H. Fisch, Richard (1989) Cambio: formación y solución de los problemas humanos. Herder. Barcelona. 159.96:616.89 FIS

    Watzlawick, Paul (et al.) (1988) La realidad inventada. Ed. Gedisa. Barcelona. 316.77 Rea

    Zamanillo, Teresa; Lourdes Gaitán (1991) Para comprender el trabajo social. EVD. Estella (Navarra). 364.4 Zam

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent