Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
| | A11 |
Genèric
| | A12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
| | A13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP |
• Definició i característiques
• Principis bàsics
• Influències teòriques i models
• Necessitats social i treball social grupal
• Objectius. Per què i quan?
• Evolució històrica
|
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ |
•Fonaments del comportament grupal
•De la motivació individual al projecte comú
•Necessitats i grup: El sentit de pertinença
•Característiques
•El grup com paradigma de socialització
•El fenomen associatiu
•Diferències entre multitud, grup i massa
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes
•grup (estructura, funcionament ...)
•Tipus i classificació dels grups
•Introversió i extroversió en un grup
•Rols en un grup
•Lideratge: autoritat, poder i control
|
3.PROCESSOS DEL GRUP
|
• Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Conflicte, presa de decisions i negociació.
|
4.MODELS DE PRÀCTICA DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
|
•Grups socioterapèutics
•Grups socioeducatius
•Grups d’acció social
•Grups d’ajuda mútua
•Altres tipologies
•Escenaris emergents
|
5.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
|
•Planificació del grup: preparació i contracte
•El grup i el seu entorn
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Negociació del contracte
•Motivació i incentius
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•El constructivisme
•El mètode del grup operatiu
•La participació
|
6.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
|
•Qualitats i formació necessària
•Funcions
•Rols del treballador social
•Dinamitzador o animador d’un grup
•Observador
•Lideratge compartit
|
7.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
|
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Influència dels equips en les organitzacions
•Condicions per treballar en equip
•Estils de treball
•La coordinació dels equips
•Conducció o direcció d’equips de treball
•La interdisciplinarietat en l’ intervenció social
|
8.SISTEMATITZACIÓ I AVALUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
|
•Mètodes d’avaluació
•Models d’avaluació
•Models de registres
•Assessorament i supervisió
•Elaboració d’informes
|
9.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
|
•Meditacions sobre la tècnica
•Criteris per l’elecció
•Classificacions
•Fitxes de treball
•La conducció de les reunions: tipus, fases, consells
•Estratègies per a la formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Estratègies per l’afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dinàmiques animació i distensió
•Dinàmiques d’anàlisis general
•Dinàmiques d’abstracció
•Dinàmiques d’organització i planificació
|
10.LA POSADA EN PRÀCTICA: ÈXITS I FRACASSOS |
•Experiències positives: analitzar l’èxit
•Experiències negatives: aprendre dels errors
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
32 |
0 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Seminaris |
|
20 |
10 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental. |
Presentacions / exposicions |
A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi. |
Presentacions / exposicions |
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella. |
Seminaris |
Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips. |
Descripció |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització d'un glossari de l'assignatura. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Participació en els fórums plantejats pel professo a través del moodle. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Realització d'un dossier amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. |
Bàsica |
|
- BROWN, A. (1990): "Treball de Grup" . Portic. Barcelona
- CONTRERAS DE WILHELM, Y. (1993). Trabajo social de grupos. Ed. Pax México.
- DOMENECH LÓPEZ, Y. (1998) Introducción al Trabajo Social con Grupos. Manual de apuntes. Gamma. San Vicente (Alicante).
- HENRY, S, EAST, J, SCHMITZ, C. (2004) Trabajo social con grupos. Ed. Narcea. Madrid.
- KISNERMAN N. (1996) "Servicio Social de Grupo". Humánitas. Buenos Aires,
- TSCHORNE, P. (1990): La dinámica de grupo aplicada al trabajo social. Ed. Obelisco. Barcelona.
- VARGAS, L, BUSTILLOS, G, MARFÁN, M (1993). Técnicas participativas para la educación popular I i II. Ed. Popular. Madrid.
- ZAMANILLO, T. (2008) Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana. Ed. Síntesis. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|