DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS Codi 15224115
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria de Treball ded grups i equips aporta als estudiants, els principals elements teòrics, metodològics, instrumentals i actitudinals per al desenvolupament d'aquest mètode de Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
 A11 Genèric
 A12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP • Definició i característiques
• Principis bàsics
• Influències teòriques i models
• Necessitats social i treball social grupal
• Objectius. Per què i quan?
• Evolució històrica
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ

•Fonaments del comportament grupal
•De la motivació individual al projecte comú
•Necessitats i grup: El sentit de pertinença
•Característiques
•El grup com paradigma de socialització
•El fenomen associatiu
•Diferències entre multitud, grup i massa
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes
•grup (estructura, funcionament ...)
•Tipus i classificació dels grups
•Introversió i extroversió en un grup
•Rols en un grup
•Lideratge: autoritat, poder i control
3.PROCESSOS DEL GRUP
• Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Conflicte, presa de decisions i negociació.
4.MODELS DE PRÀCTICA DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
•Grups socioterapèutics
•Grups socioeducatius
•Grups d’acció social
•Grups d’ajuda mútua
•Altres tipologies
•Escenaris emergents
5.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
•Planificació del grup: preparació i contracte
•El grup i el seu entorn
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Negociació del contracte
•Motivació i incentius
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•El constructivisme
•El mètode del grup operatiu
•La participació
6.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP

•Qualitats i formació necessària
•Funcions
•Rols del treballador social
•Dinamitzador o animador d’un grup
•Observador
•Lideratge compartit
7.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP


•L’equip professional. Mites i realitat.
•Influència dels equips en les organitzacions
•Condicions per treballar en equip
•Estils de treball
•La coordinació dels equips
•Conducció o direcció d’equips de treball
•La interdisciplinarietat en l’ intervenció social
8.SISTEMATITZACIÓ I AVALUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
•Mètodes d’avaluació
•Models d’avaluació
•Models de registres
•Assessorament i supervisió
•Elaboració d’informes
9.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP

•Meditacions sobre la tècnica
•Criteris per l’elecció
•Classificacions
•Fitxes de treball
•La conducció de les reunions: tipus, fases, consells
•Estratègies per a la formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Estratègies per l’afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dinàmiques animació i distensió
•Dinàmiques d’anàlisis general
•Dinàmiques d’abstracció
•Dinàmiques d’organització i planificació
10.LA POSADA EN PRÀCTICA: ÈXITS I FRACASSOS •Experiències positives: analitzar l’èxit
•Experiències negatives: aprendre dels errors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
B5
32 0 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B1
10 15 25
Presentacions / exposicions
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
2 6 8
Presentacions / exposicions
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
10 10 20
Seminaris
A1
A12
B1
B4
20 10 30
Atenció personalitzada
B2
B5
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
A1
A12
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental.
Presentacions / exposicions A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi.
Presentacions / exposicions Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella.
Seminaris Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B1
Realització d'un glossari de l'assignatura. 10%
Presentacions / exposicions
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
Participació en els fórums plantejats pel professo a través del moodle. 5%
Presentacions / exposicions
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A11
A12
A13
B1
B2
B4
Realització d'un dossier amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. 10%
Proves de desenvolupament
A1
A12
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi.


Fonts d'informació

Bàsica

-       BROWN, A. (1990): "Treball de Grup" . Portic. Barcelona

-       CONTRERAS DE WILHELM, Y. (1993). Trabajo social de grupos. Ed. Pax México.

-       DOMENECH LÓPEZ, Y. (1998) Introducción al Trabajo Social con Grupos. Manual de apuntes. Gamma. San Vicente (Alicante).

-       HENRY, S, EAST, J, SCHMITZ, C. (2004) Trabajo social con grupos. Ed. Narcea. Madrid.

-       KISNERMAN N. (1996) "Servicio Social de Grupo". Humánitas. Buenos Aires,

-       TSCHORNE, P. (1990): La dinámica de grupo aplicada al trabajo social. Ed. Obelisco. Barcelona.

-       VARGAS, L, BUSTILLOS, G, MARFÁN, M (1993). Técnicas participativas para la educación popular I i II. Ed. Popular. Madrid.

-       ZAMANILLO, T. (2008) Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana. Ed. Síntesis.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent