Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsablilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
| | CE11 |
Genèric
| | CE12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
| | CE13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP |
• Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
|
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ |
•Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
|
3.PROCESSOS DEL GRUP
|
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió
|
4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
|
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
|
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
|
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
|
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
|
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball
|
7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
|
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
32 |
0 |
32 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
10 |
12 |
22 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Seminaris |
|
20 |
9 |
29 |
Treballs col·laboratius. |
|
1 |
4 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental. |
Presentacions / exposicions |
A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi. |
Presentacions / exposicions |
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella. |
Seminaris |
Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips. |
Treballs col·laboratius. |
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura. |
Descripció |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura mitjançamnt tutories presencials o telemàtiques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. |
20% |
Treballs col·laboratius. |
|
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG. En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament. |
Bàsica |
Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular
|
|
Complementària |
Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|