DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS Codi 15224115
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La matèria de Treball ded grups i equips aporta als estudiants, els principals elements teòrics, metodològics, instrumentals i actitudinals per al desenvolupament d'aquest mètode de Treball Social.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsablilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
 CE11 Genèric
 CE12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP • Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ •Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
3.PROCESSOS DEL GRUP
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió

4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball

7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE1
2 1 3
Sessió Magistral
CE1
32 0 32
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CE1
CE12
10 12 22
Presentacions / exposicions
CE1
CE12
2 6 8
Presentacions / exposicions
CE1
CE12
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE12
10 10 20
Seminaris
CE1
CE12
20 9 29
Treballs col·laboratius.
CE1
CE11
CE12
CT4
1 4 5
Atenció personalitzada
CE1
CE12
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
CE1
CE12
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental.
Presentacions / exposicions A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi.
Presentacions / exposicions Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella.
Seminaris Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips.
Treballs col·laboratius. Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula.
Atenció personalitzada Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura mitjançamnt tutories presencials o telemàtiques


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CE1
CE12
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE12
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. 20%
Treballs col·laboratius.
CE1
CE11
CE12
CT4
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. 20%
Proves de desenvolupament
CE1
CE12
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG.

En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament.


Fonts d'informació

Bàsica Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular

 

Complementària Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent