Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE1 |
Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida. |
| CE11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
| CE12 |
Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones |
| CE13 |
Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT4 |
Trabajar de forma autónoma y en equipo con responsabilidad e iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE1 |
Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
| | CE11 |
Genèric
| | CE12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
| | CE13 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT4 |
Identificar el propio rol dentro del equipo y conocer los objetivos y tareas del grupo.
Comunicar y actuar en el grupo ara facilitar la cohesión y el rendimiento.
Comprometerse con las tareas y con la agenda del grupo.
Col·laborar con los miembros del grupo en un buen clima de trabajo y en la resolución de problemas.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP |
• Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
|
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ |
•Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
|
3.PROCESSOS DEL GRUP
|
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió
|
4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
|
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
|
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
|
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
|
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
|
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball
|
7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
|
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
1 |
3 |
Sesión magistral |
|
32 |
0 |
32 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
10 |
12 |
22 |
Presentaciones/exposiciones |
|
2 |
6 |
8 |
Presentaciones/exposiciones |
|
4 |
15 |
19 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Seminarios |
|
20 |
9 |
29 |
Trabajo colaborativo |
|
1 |
4 |
5 |
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes. |
Sesión magistral |
Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental. |
Presentaciones/exposiciones |
A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi. |
Presentaciones/exposiciones |
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella. |
Seminarios |
Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips. |
Trabajo colaborativo |
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. |
Atención personalizada |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura. |
descripción |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura mitjançamnt tutories presencials o telemàtiques |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula |
30% |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. |
20% |
Trabajo colaborativo |
|
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. |
20% |
Pruebas de desarrollo |
|
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG. En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament. |
Básica |
Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular
|
|
Complementaria |
Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|