DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TRABAJO SOCIAL DE GRUPOS Y EQUIPOS Código 15224115
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Correo-e jordi.navarro@urv.cat
Profesores/as
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripción general e información relevante <p>La matèria de Treball ded grups i equips aporta als estudiants, els principals elements teòrics, metodològics, instrumentals i actitudinals per al desenvolupament d'aquest mètode de Treball Social.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desarrollo e independencia de las personas para facilitar el fortalecimiento de sus habilidades de relación interpersonal y miejorar sus condiciones de vida.
 CE11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 CE12 Orientar a personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades en el análisis de sus necesidades y en la toma de decisiones
 CE13 Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Trabajar de forma autónoma y en equipo con responsabilidad e iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
 CE11 Genèric
 CE12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 CE13 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propio rol dentro del equipo y conocer los objetivos y tareas del grupo.
Comunicar y actuar en el grupo ara facilitar la cohesión y el rendimiento.
Comprometerse con las tareas y con la agenda del grupo.
Col·laborar con los miembros del grupo en un buen clima de trabajo y en la resolución de problemas.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP • Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ •Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
3.PROCESSOS DEL GRUP
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió

4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball

7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE1
2 1 3
Sesión magistral
CE1
32 0 32
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
CE1
CE12
10 12 22
Presentaciones/exposiciones
CE1
CE12
2 6 8
Presentaciones/exposiciones
CE1
CE12
4 15 19
Supuestos prácticos / estudio de casos
CE1
CE12
10 10 20
Seminarios
CE1
CE12
20 9 29
Trabajo colaborativo
CE1
CE11
CE12
CT4
1 4 5
Atención personalizada
CE1
CE12
10 0 10
 
Pruebas de desarrollo
CE1
CE12
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes.
Sesión magistral Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica.
Portafolios / Carpeta de aprendizaje Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental.
Presentaciones/exposiciones A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi.
Presentaciones/exposiciones Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència.
Supuestos prácticos / estudio de casos Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella.
Seminarios Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips.
Trabajo colaborativo Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula.
Atención personalizada Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Atención personalizada
descripción

Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura mitjançamnt tutories presencials o telemàtiques


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
CE1
CE12
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula 30%
Supuestos prácticos / estudio de casos
CE1
CE12
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. 20%
Trabajo colaborativo
CE1
CE11
CE12
CT4
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. 20%
Pruebas de desarrollo
CE1
CE12
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG.

En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament.


Fuentes de información

Básica Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular

 

Complementaria Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.