Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Coneix el desenvolupament de la personalitat de l’individu en les diferents etapes de la vida
| | CE2 |
Genèric
| | CE9 |
Genèric
| | CE12 |
Genèric
| | CE13 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Introducció
|
- Introducció conceptual a la psicologia evolutiva i del desenvolupament
- Les diferents teories de la Personalitat i del Desenvolupament.
- La P. Ev. com disciplina científica
|
II. Desenvolupament Psicològic de 0 a 12 anys
|
-Desenvolupament prenatal i del neonat
- Desenvolupament de 0 a 2 anys: desenvolupament físic i psicomotor, cognitiu socialització, desenv. del llenguatge.
- Desenv. De 2 a 6-7 anus: psicomotor, cognitiu, llenguatge i procés de socialització.
- Desenv. De 6-7 a 11-12 anys: desen. cognitiu. Desenv. de la socialització, llenguatge i personalitat
|
III. Desenvolupament de l'adolescència |
- Conceptualització general
- Desenv. cognitiu i aprenentatge
- Desenv. de la personalitat
- Desenv. social: família, companys, escola
|
IV. Desenvolupament de l'edat adulta i vellesa
|
- Perspectives teòriques
- Funcionament cognitiu
- Factors biològics, psicològics i socials
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
21 |
39 |
60 |
Debats |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
Treballs |
|
22 |
33 |
55 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
6 |
9 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d'avaluació.
Activació de coneixements previs. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Discusió individual i grupal sobre temes d'actualitat |
Atenció personalitzada |
Orientació i/o seguiment de les activitats pràctiques a través de tutories no presencials (moodle) |
Treballs |
Treballs pràctics en relació als continguts de l'assignatura |
Descripció |
Tutories personalitzades o en petit grup pel seguiment del treball de l'alumne. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Discusions/debats sobre casos pràctics i temes actualitat |
15% |
Treballs |
|
Diversos treballs pràctics en relació als continguts de l'assignatura |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Superació del 50% de la prova |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris d'avaluació seran els mateixos en primera i segona convocatòria Durant les sessions avaluatives es dipositarà tot el material personal (mòbil, bosses, apunts, ordinadors, maletes, rellotges, etc) a la tarima de l'aula abans d'iniciar l'examen. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
|
•AGUIRRE, A. (1994). Psicología de la adolescencia. Madrid: Marcombo.
•ALEXANDER, T i altres. (1998). Psicologia Evolutiva. Madrid: Piràmide.
•ALLIDIÈRE, N. (1997) Diferentes conceptualizaciones acerca de la salud y la enfermedad mental (En Fundamentos de Psicología de Allidière, N.; Ferrari, R.; sola, L.; Berenhaum, L.; Bonelli, A., edit. By Allidière, N. Y otros, Bs. As., 2º edic.)
•ANGEL, C. (1993). Psicologia Evolutiva. Barcelona: Eumo
•BERGER, K.S. I THOMPSON, R.A. (1997).Psicologia del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
•BERMEJO, V. (1994). Desarrollo Cognitivo. Madrid: Síntesis
•BERMUDEZ, M.J. (1994). Psicologia de la Personalidad. Madrid: UNED.
•BERK, L.E. (1999).Desarrollo del niño y del adolescente. Madrid: M. Prentice-Hall Iberia.
•BLOS, P. (1993). Los comienzos de la adolescencia. Buenos Aires: Amorrortu.
•BRADLEY, B.S. (1992). Concepciones de la infancia. Madrid: Alianza Editorial
•BRUNER, J.; HASTE, H. (1990). La elaboración del sentido. La construcción del mundo por el niño. Barna: Paidós
•CASE, R. (1992). El desarrollo intelectual: del nacimiento a la edad madura. Barna: Paidós.
•COLEMAN, J.C. (1994). Psicologia de la adolescencia. Madrid: Morata.
•COBO, Carlos (1992). La depresión infantil. Madrid: Edic. Temas de Hoy
•CORONAS, R. I CUCALA, E. (1996). Psicologia Evolutiva i de la Educación. Barcelona: EUB.
•DEVAL, J. (1999).El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI, 4a edición.
•EYSENCK, H.J. i EYSENCK, M.W (1985). Personality and individual differences. A natural science approach. NewYork & London: Plenum Press.
•GARCÍA, F. (1994). Fundamentos de psicologia evolutiva. Madrid: Editex
•GARCÍA MADRUGA, J.A. i PARDO DE LEÓN, P. (Eds) (1997). Psicología evolutiva. Madrid: UNED.
•HERBERT, M. (1992). Psicologia del Trabajo Social. Madrid: Pirámide.
•JUNQUÉ, C. (1994). Envejecimiento y demencias. Barcelona: Martínez Roca.
•MARTÍ SALA, E. (1991). Psicologia evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos.
•MONEDERO, C. (1990). Estudios de psicopatología evolutiva. Madrid: Biblioteca Nueva.
•MUSSEN, P. i altres (1982). Desarrollo de la personalidad en el niño. M?xic:Trillas.
•MYERS, D.G. (1997). Psicologia. Editorial Médica Paname
•OSTERRIETH, P. (1993). Psicologia infantil. Madrid: Morata.
•PALACIOS, J., MARCHESI, A. I COLL, C. (1999). Desarrollo psicológico y educación. Tomo I. Psicologia Evolutiva. Madrid: Alianza, Edición renovada.
•PAPALIA, D.E. (1992). Psicologia del desarrollo de la infancia a la adolescencia. Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill. •PAPALIA, D.E. (2019). Psicologia del desarrollo.11ªedición. Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.•PIAGET, J. (1993). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata.
•SECADAS, F. (1992). Procesos evolutivos y escala observacional del desarrollo del nacimiento y la adolescencia. Madrid: TEA.
•SILVESTRE, N. y SOLÉ, M.R. (1996). Psicologia evolutiva. Adolescencia, edad adulta i vejez. Barcelona: CEAC.
•TRIADÓ, C. (1993). Psicologia Evolutiva. Univ. De Barcelona: Eumo Editorial.
•VEGA, J.L. I BUENO, B. (1996). Desarrollo adulto y envejecimiento. Madrid: Síntesis.
ricana.
|
Complementària |
|
*Castellví, Pere (1997). Psicologia del desenvolupament. Proa. Univ. Ramon LLull. * Santrock, John (2006). Psicología del desarrollo. El ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill. * Shaffer, David (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Madrid: Thomson •García Madruga, J. A. y Pardo, P. (1997): Psicología Evolutiva. (Vol. II). Madrid. UNED. Osofky, b. d. (1987): Handbook of infant development. New York: Wiley and Sons. *Papalia, D.E y Olds, S.W. (1992). Psicología del desarrollo. Bogotá: Mc Graw-Hill. 1985.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|