DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) GESTIÓ I LIDERATGE D'ORGANITZACIONS DE SERVEIS SOCIALS Codi 15224120
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web http://www.sre.urv.es
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A16 Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Genèric
 A12 Genèric
 A14 Coneix instruments per gestionar canvis que afecten a les persones i organitzacions
 A16 Ha adquirit les capacitats de participació en la gestió i direcció d’organitzacions
Coneix els processos de creació d’estructures organitzaves
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B5 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció 1.1.Què és una organització
1.2. Les organitzacions com a sistemes
1.2.1. Característiques
1.2.2. Parts de les organitzacions
1.2.3. Elements de les organitzacions
1.3. Aproximació al concepte de "gestió".
1.3.1. Gestió social
1.4. L'especificitat de la gestió d'organitzacions de Serveis Socials
2. La planificació en les organitzacions de Serveis Socials 2.1. Concepte de planificació
2.1. Principis de la planificació
2.3. Etapes del procés planificador
2.4. Tipus de planificació
2.5. La Planificació dels Serveis Socials
2.6. Avantatges d'una bona planificació
2.7. Els objectius
2.8. Seguiment temporal
3. Habilitats directives i de gestió 3.1. Concepte de direcció
3.2. Funcions i responsabilitats del director
3.2.1. Funcions i responsabilitats del director de S.S.
3.2.2. Tols del directiu de S.S.
3.3. Característiques del director/a
3.4. Condicions de lider
3.5. Estils de lideratge
3.6. El treball en equip
3.6.1. Definició de grup
3.6.2. Característiques d’un grup
3.6.3. Propòsits d’un grup
3.6.4. Els tres nivells del grup
3.6.5. Grup de treball = equip de treball?
3.6.6. Els grups en les organitzacions
3.6.7.Avantatges del treball en equip per a l’organització
3.6.7.Avantatges del treball en equip per al individu
3.6.8.Inconvenients del treball en equip
3.6.9. Decàleg del treball en equip
3.6.10. Fases d’evolució dels equips
3.6.11.Eficiència – ineficiència dels equips de treball
3.6.12. Perfil dels membres de l’equip
3.7. La motivació
3.7.1. Definició
3.7.2.Factors d’influència en la motivació laboral
3.7.3.Teories sobre la motivació
3.7.3.1..Teories sobre el contingut
3.7.3.2.Teories sobre el procés
3.8. La comunicació en les organitzacions
3.8.1. Definició
3.8.2. Funcions de la comunicació
3.8.3. Formes de comunicació
3.8.4. Barreres de la comunicació
3.8.5. Eficiència de la comunicació
3.8.6. Comunicació com a fons de conflicte
3.9. El feedback
4. La gestió de Recursos Humans 4.1. Reclutament i Selecció de persones
4.2. Polítiques formatives
4.3. Estructura salarial
4.4. Desvinculacions
5. Qualitat en la prestació dels serveis 5.1. Fonaments i principis de la Qualitat Total
5.2. Normes de referència del sistema de Gestió de la Qualitat
6. Gestió economico-financera
7. Gestió del canvi 7.1. Canvi organitzacional
7.2. Tipus de canvi
7.3. Resistència al canvi
7.4. Factors d'èxit del canvi organitzacional
7.5. Fases per a la implantació del canvi
8. Control de la gestió 8.1. L'avaluació en els Serveis Socials
8.2. Models d'avaluació.
8.3. Sistemes d'indicadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
45 36 81
Debats
B3
B5
5 0 5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A3
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
A16
9 20 29
Treballs
A16
7 10 17
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar l'assignatura i rebre feedback dels coneixements previs de l'alumnat, així com de les seves expectatives
Sessió Magistral Per a cada tema de l'assignatura es faran classes magistrals acompanyades de presentació en powerpoint
Debats Pretenen enfrontar a l'alumne amb situacions reals que poden desencadenar controversia o disparitat d'opinions i que exigeixen un posicionament
Esdeveniments científics i/o divulgatius Amb la participació de persones que tenen com a responsabilitat la direcció de serveis o organitzacions de serveis socials.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució d'exercicis, relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Elaboració del projecte final a partir dels exercicis a classe
Atenció personalitzada Es faran tutories individuals i de grup, si s'escau, per tal de resoldre dubtes tant de la part teòcia com de les activitats pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció
S'aconsella a l'alumne l'atenció personalitzada per tal de fer un seguiment sistemàtic de l'assignatura i per a la resolució de dubtes que van sorgint en les exposicions a l'aula i realització d'exercicis a l'aula, etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
A16
L'alumne haurà d'assistir a classe i participar en la resolució dels exercicis de l'aula a partir dels quals elaborarà el treball final. Caldrà entregar-los per escrit 20%
Treballs
A16
Lliurament del Projecte final 30%
Altres  

Examen tipus test dels continguts de l'assignatura

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura en primera convocatòria caldrà haver assistit almenys al 80% dels seminaris per tal de poder ser avaluat de la part pràctica, així com lliurar les corresponents pràctiques realitzades a l'aula i el treball final. També caldrà aprovar tant la part teòrica (prova tipus test) com el treball final (projecte)

A la segona convocatòria es poden donar els següents supòsits:

a) Alumnes amb la part teòrica aprovada en primera convocatòria però el projecte suspés: caldrà realitzar un supòsit pràctic

b) Alumnes amb la part teòrica suspesa en primera convocatòria i el projecte final aprovat: caldrà realitzar i superar un examen teòric

c) Alumnes que no hagin superat cap de les dues parts en primera convocatòria: hauran de superar un examen teòrico-pràctic


Fonts d'informació

Bàsica Trevithick, Pamela , Habilidades de comunicación en intervención social : manual práctico, , Madrid : Narcea, cop. 2002
Jacques, Josée , Cómo trabajar en equipo : guía práctica, , Madrid : Narcea, 2007
Serra, A., Gestió dels Serveis Socials Locals: Manual bàsic de referència, , Diputació de Barcelona
Mª Luisa Setien y Enrique Secanell (coords.), La calidad en los Servicios Sociales: conceptos y experiencias, , Tirant Lo Blanch, 2003
Manuel Enrique Medina, Gestión de Servicios Sociales, , Murcia, DM, 1999
Antonio Ares Parra, Servicios Sociales: Dirección, gestión y planificación, , Madrid, Alianza, 2002
Gómez serra, M., Evaluación de los servicios sociales, , Barcelona, Gedisa, 2004
Àngel Belzunegui, Ignasi Brunet, Gestió de la qualitat: teoria i pràctica , , Tarragona : Universitat Rovira i Virgili [etc.], 2
Garrido i Arcas, Marta, Qualitat i serveis socials: un repte, una necessitat , , Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament
Gómez i Serra, Miquel, Els Serveis socials i la seva avaluació : models d'avaluació aplicats als serveis i programes socials , , Barcelona : Edicions de la Universitat de Barcelon
Acosta Vera, José María, Trabajo en equipo , , Pozuelo de Alarcón : ESIC, 2011
Solanellas, Pere, Recetas de liderazgo, , Barcelona: UOC, 2014
Mulet Bada, Sònia, La motivació laboral , , [Gandesa] : IESTerra Alta, 2009

Complementària Rabassa Asenjo, B., Marketing Social, , Pirámide, 2000
Puig Cruells, Carmina , La supervisión en la intervención social instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales : tesis doctoral , , Tarragona : Universitat Rovira i Virgili, DL. 2010
Robert R. Blake, Jane S. Mouton, Robert L. Allen , El Trabajo en equipo : qué es y cómo se hace, , Madrid. Deusto, DL 1990
Costa, Miguel (Costa Cabanillas), Los Secretos de la dirección : manual práctico para dirigir organizaciones y equipos , , Madrid : Pirámide, cop. 1996

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent