DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) MEDIACIÓ I GESTIÓ DEL CONFLICTE Codi 15224201
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi dels conflictes socials, i presentació de les estratègies de resolució fonamentades sobre la participació i la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A6 Articular eficaçment els models i els mètodes del Treball Social
 A8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
 A10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A14 Desenvolupar estratègies de prevenció per a gestionar i minimitzar l’estrès i el risc derivat de l'exercici professional
 A15 Reflexionar críticament sobre la pràctica professional utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A6 Genèric
 A8 Genèric
 A10 Coneix les bases de la mediació com a eina d’intervenció
 A13 Aplica de forma correcta les habilitats de comunicació interpersonal
 A14 Genèric
 A15 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B5 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La noció de conflicte des de les ciències socials 1.1. Què és un conflicte?

1.2. Principals teories sobre el conflicte

1.3. Percepcions socials del conflicte
2. La tipología de conflictes 2.1. Conflictes pels recursos: educació, habitatge, treball, atenció social.

2.2. Conflictes de caràcter simbòlic: religió, cultura, identitats

2.3. Conflictes amb/entre institucions

2.4. La tipologia de conflictes com a eina de mediació
3. El conflicte social en el marc de la societat multicultural 3.1. Els fluxos migratoris com a problema social.

3.2. Els models de gestió de les relacions entre minories ètniques i societats d'acollida.

3.3. Espai públic i relacions interètniques
4. Intervenció social i resolució de conflicte

4.1. Actors, institucions i contextos socials

4.2. Comprendre el conflicte, definir la intervenció

4.3. Recursos i mecanismes de concertació
5. La gestió alternativa dels conflictes: la mediació

5.1. Els principis de la mediació

5.2. Models i tècniques de mediació

5.3. Factors intervinents en la mediació

5.4. Identificació de les parts implicades en la mediació.
6. Resolució del conflicte: final o principi?


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 1 3
Sessió Magistral
A10
38 15 53
Seminaris
A13
20 20 40
Treballs
A10
B5
0 40 40
Atenció personalitzada
A13
B1
8 6 14
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i objectius de l'assignatura fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic dels continguts de l'assignatura, i posterior comentari d'una selecció de la bibliografia bàsica.
Seminaris Treball en petits grups de caràcter instrumental, de relació de la teoria del conflicte i de la mediació a través de la resolució de supòsits pràctics
Treballs Realització d'un treball co.lectiu centrat en l'anàlisi d'un conflicte social.
Atenció personalitzada Les tutories són el mecanisme de seguiment i d'aclariment de dubtes respecte al contingut de la matèria o l'elaboració de les proves avaluatives. L'alumne pot concertar les tutories posant-se en contacte prèviament amb el professor via correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A13
Elaboració d'un treball col.laboratiu en relació a l'anàlisi del conflicte analitzat durant els seminaris (tasca col·lectiva) 30%
Treballs
A10
B5
Elaboració d'un treball sobre un conflicte relacionat amb el pluralisme religiós a Europa (tasca col·lectiva) 50%
Altres  

Síntesi de la conferència amb participació de ponents de fora de la URV, que es programarà dins del calendari de l'assignatura (tasca individual)

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació seràn els mateixos en 1a i 2a convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

Mediació

ENTELMAN, Remo F. (2002), Teoría de conflictos: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa

NATÓ,Alejandro Marcelo (2006), Mediación comunitaria: conflictos en el escenario social urbano. Buenos Aires:Universidad.

REDORTA,Josep (2004), Cómo analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona:Paidós

SIX, Jean-François (1997), Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós

VINYAMATA, Eduard (1999), Manual de prevención y resolución de conflicto: conciliación, mediación, negociación, Madrid: Ariel.


Conflicte

BAUMANN, Gerd (2001), El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós

BENASAYAG, Miguel-DEL REY, Angélique (2012), Elogio del conflicto. Madrid: Tierradenadie Ediciones

CACHÓN,Lorenzo (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

DELGADO, Manuel (2011), “Morfología urbana y conflicto social”, a Manuel Delgado, El espacio público como ideología. Madrid: Los libros de la Catarata, pp. 73-94.

ELIAS,Norbert (2003), “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”, Revista Española de Investigaciones Científicas, nº 104: 219-251

GUSFIELD, Joseph S.(2014, ed. or. 1981), La cultura de los problemas públicos: el mito del conductor alcoholizado versus la sociedad inocente. Buenos Aires: Siglo XXI

HARVEY, David (2007), "Ciudad y justicia: movimientos sociales en la ciudad", a David Harvey, Espacios del capital. Hacia una geografía crítica.Madrid: Akal, pp. 204-224.

LORENZO CADARSO, Pedro Luís (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI

MAZA, Gaspar-McDONOGH, Gary-PUJADAS, Joan Josep (2002), “Barcelona, ciutat oberta: transformacions urbanes, participació ciutadana i cultures de control al barri del Raval”, Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 21: 114-131.

NIETO, Gladys-FRANZÉ,Adela (1997), "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3):461-465.

REX, John (1985), El conflicto social: un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI

SIMMEL, Georg (1986, ed. or. 1904), "El conflicto, sociología del antagonismo", a Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza Editorial

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent