Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Genèric
| | A4 |
Genèric
| | A5 |
Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat
II. Igualtat, treball i dones
III. Educació i gènere
IV. Salut i gènere
V. Polítiques públiques des de la perspectiva de gènere |
1. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat
1.1 Contextualització política, social i jurídica
1.2 De les sufragistes al feminisme
1.3 El sistema sexe-gènere, la construcció de la identitat femenina
1.4 Conceptes bàsics entorn a la igualtat d'oportunitats
2. Igualtat, treball i dones
2.1 Dones i treball, una relació complexa
2.2 Treball productiu/treball reproductiu, l'etern binomi
2.3 Desigualtat i discriminació
2.4 Pobresa en clau de gènere
2.5 Assetjament sexual o per raó de sexe
2.6 Els plans d'igualtat a les empreses
3. Educació i gènere
3.1 Les dones a través de la història
3.2 L'educació de les dones
3.3 Llenguatge i sexisme
3.4 Coeducació en el sistema educatiu
4. Salut i gènere
4.1 Emmalaltim diferent homes i dones?
4.2 Diagnòstics i tractaments amb perspectiva de gènere
5. Polítiques públiques des de la perspectiva de gènere
5.1 l'aplicació del mainstreaming en els projectes d'intervenció social
5.2 Els plans d'igualtat municipals
5.3 Agents d'igualtat, un nou perfil professional.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
0 |
2 |
Debats |
|
4 |
6 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
4 |
15 |
19 |
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
8 |
10 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe) |
Debats |
Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (4 hores de classe pràctica |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica). |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
|
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica) |
Descripció |
Individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
En grup:
Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe del treball realitzat en grup |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe i completades per l'alumnat a casa |
20% |
Treballs |
|
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen de 10 preguntes curtes a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da. En la segona convocatòria les proves objectives tindran un pes del 50%, la realització del treball un pes del 20% i l'entrega de les pràctiques un 30%. Igualment, per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolit una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da. |
Bàsica |
|
Recio, Albert y Recio, Carolina (2005), Les desigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials a Catalunya, Barcelona, Fundació Juime Bofill.
Torns, Teresa. (2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades de un cambio ineludible”, en Carlos Prieto (ed-), Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.
Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.
ASTELARRA, J. Veinte años de políticas de igualdad, Madrid: Ediciones Cátedra, 2005.
BORDERÍAS, c.; CARRASCO, C. y ALEMANY, c.: Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptuales, Barcelona-Madrid, FUHEM-ICARIA, 1994.
CARRASQUER, P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A.: «El trabajo reproductivo», Papers núm. 55/1998.
GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.
MARUANI, M.; ROGERAT CH. Y TORNS, T.: Las Nuevas fronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo, Barcelona Icaria: 2000.
TORNS, T.: «Las asalariadas: un mercado con género», en MIGUÉLEZ, F. y PRIETO, c.: Las relaciones de empleo en España, Madrid, Siglo XXI: 1999.
TORNS, T., BORRÁS, V., CARRASQUER, P. (2003-2004). “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Un horizonte posible?”, Sociología del Trabajo, 50: 114-137.
|
Complementària |
|
Artázcoz L. (2005): La salut des de la sensibilitat de gènere. Barcelona: Institut Català de les Dones. Quadern de l’Institut nº 2.
Consejo de la Unión Europea. Diario Oficial. Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres. (2006/C146/02) 22-6-2006.
Generalitat de Catalunya,(2005): Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics,6. Barcelona: Depatament de la Presidencia.
Navarro V, Quiroga A. (2004): “Politicas de Estado de bienestar para la equidad”. En Gaceta Sanitaria nº 18, pp.147-157
LEY 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007)
Organización Mundial de la Salud.(2002). Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS. Ginebra
Rivera M, (2003):Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: ICARIA
Sau V. (1981): Un diccionario ideologico feminista. Barcelona: ICARIA.
Sau V. Ser mujer . (1993): El fin de una imagen tradicional. 2 à ed.Barcelona: ICARIA.
Valls C. (2006):Mujeres invisibles. 2à ed. Barcelona: debolsillo.
Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.
GARCÍA DE LEÓN, A.: Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer: 2001.
GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.
IZQUIERDO, M:J.: El sexismo en la UAB, UAB, 2004.
Gensana, A. Informes d'impacte de gènere. Barcelona, Col·lecció: Eines, Barcelona, Institut Català de
la Dona: 2005 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|