DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I VELLESA Codi 15224206
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Adreça electrònica merce.boquera@urv.cat
Professors/es
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Web http://merce.boquera@urv.cat
Descripció general i informació rellevant En el decurs de l’assignatura es pretén aconseguir que l’alumne conegui i aprofondeixi en la multidimensionalitat : biològica, psicològica, socioantropològica i cultural del procés d´ envellir, i alhora que disposi d’ instruments d’anàlisi per aconseguir un abordatge el més integral possible ajudant a crear les millors condicions teòricometodològiques adreçades a l’ atenció de les persones grans. Tot i que tradicionalment el col•lectiu de la gent gran ha estat un àmbit d’atenció del Treball Social amb el que s’ ha treballat abastament, pretenem donar una visió molt propera a la realitat , al mateix temps que es pretén donar un enfocament més dinàmic i incentivador de les potencialitats del procés de l'envelliment així com ajudar a visualitzar l’existència de diverses maneres d’afrontament d' aquesta etapa de la vida de tota persona i el rol del professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A2 Genèric
 A9 Genèric
 A12 Aplica les bases dels diferents models d’intervenció d’acord als contextos
 A13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
 A17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 er. Introducció a l assignatura i aproximació al procès d' envellir. Aquest primer bloc conté aspectes de funcionament de l' assignatura i una presentació general de la mateixa . Aproximació al procés de l’envelliment des de les dimensions: biològica, psicològica i sociacultural .
Com es construeix el concepte d' edat. Aspectes sociodemogràfics de l' envelliment de la població i les seves repercusions i contribucions.
Tema 2 on. Models de politica social vers les persones grans i legislació relativa a serveis socials i atenció a les persones en situació de dependència. Models de politica social vers vellesa a Catalunya i UE. La llei de promoció de la autonomia personal i atenció a les persones amb situació de dependència i el seu encaix amb la llei de serveis socials. La independència de les persones dintre de la anomenada llei de la "dependència". Què es la cartera de serveis socials ?. L' Estat del Benestar i el Treball Social, avui.
Tema 3 er. Envelliment, sociabilitat i participació social. El treball, la institució de la jubilació i el lleure. Aproximació a les diferents formes de sociabilitat.La importància de la família i emergència de nous models de convivència. Envelliment i participació social. Cap a una societat intergeneracional.
L'abordatge del treball social en relació als maltractaments a les persones grans. Mecanismes de protecció: Incapacitació i altres formes de tutela. Discriminacions per raons d´edat.
Tema 4 art. Abordatge de la mort i el dol des del Treball Social. Qüestions bioètiques entorn a la vellesa. La mort: una visió socioantropològica. El dol i el procés d'acompanyament. El treballador/a social i l' intervenció social amb el procès de morir i el dol dels altres. Consideracions bioètiques entorn les persones ancianes. Vellesa i exclussió social.
Tema 5 è. Aproximació als serveis socials i sanitaris i el rol del treballador/a social. Els serveis socials i sanitaris adreçats a la gent gran . El paper del treballador/a social en l'àmbit de la tercera edat: funcions, pràctiques professionals i nous escenaris d'intervenció social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A12
A13
B4
8 4 12
Sessió Magistral
A12
A13
B4
45 5 50
Fòrums de discussió
A12
A13
B4
2 6 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A13
B4
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis
A12
A13
B4
3 6 9
Treballs
A12
A13
B4
4 15 19
Debats
A12
A13
B4
10 3 13
Presentacions / exposicions
A12
A13
B4
5 4 9
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicacions genèriques per part del docent. Recapitulacions del tema anterior i introducció del actual. 15 minuts dedicats a consultes i a explicacions per part dels alumnes de qüestions i temes d' interès siguin o no del tema que ens ocupi.
Sessió Magistral Explicacions de cada tema per part del docuent. La primera part de la classse habitualment serà de caire teòric, mentre que la segons tindrà caire més pràctic i grupal.
Fòrums de discussió Es posaran 5 preguntes al moodle referents a cada tema per respondre.
La docent tindrà línia oberta tan per discutir com per parlar dels temes del temari, així com d' altres que es proposin en el decurs de la classe o dels debats virtuals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentació en la segona part de la classe de supòsits pràctics per a refermar el temari. Els casos poden ser a proposta de la docent com per part de l' alumnat. L' estudi de casos es durà a terme a nivell grupal.
Resolució de problemes, exercicis Es podràn resoldre qüestions pràctiques i exercicis a classe, i se' n proposaràn d'a ltres per que l' alumne ho faci autònomament fora de l' aula ordinària.
Treballs El treball constarà de la presentació dels objectius del mateix. i de feina autònoma per part del/ la alumne fora de l'aula per adur-lo a terme.
Debats Es posarà a l' aula un tema de debat proposat bé per la docent o pels mateixos alumnes i es faran dos o més grups segons les opinions existents i es cercaran responsables per defensa' ls.
Presentacions / exposicions Presentació dels objectius del mural col·lectiu. Exposició individual del que el tema proposat ha suggerit. El mural s' anirà confeccionant a través de les aportacions dels alumnes i restarà penjat a l´aula durant el curs.

En aquest apartat s' inclou la presentació d' una persona professional del treball social o una persona gran que vindrà a explicar la seva experiència i a compartir-la amb els alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories aniran adreçades a coordinar i orientar a l alumne en relació als treballs que es duran a terme durant el curs i a resoldre els dubtes que els alumnes exposin el/la docent. Es realitzaran de forma individual i col·lectiva. Al acabar cada classe el/la docent restarà a la disposició de l' alumne per qualsevol dubti que es pugui presentar. Les tutories individuals es duran a terme durant tot el curs i es podran confirmar al finalitzar l' horari lectiu o bé electrònicament. La tutoria col·lectiva es durà a terme al finalitzar el curs i abans dels exàmens amb la finalitat de donar suport als alumnes que ho requereixin , en relació als continguts del curs com el procediment i elaboració de les diferents proves d' avaluació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A12
A13
B4
A través de la prova d' aptitud. 3,25
Fòrums de discussió
A12
A13
B4
S' avaluarà la participació als cinc temes proposats 1,75
Treballs
A12
A13
B4
S' avaluarà la prova del treball de recensió d' un llibre de tots els proposats a la bibliografia adjunta a aquesta guia docent a l' apartat de fonts d' informació. 3,25
Presentacions / exposicions
A12
A13
B4
Es comptabilitzarà l' assistència a la xerrada i la participació individual en el mural col·lectiu. 1,75
Altres  

Treball de síntesi d' un dels llibres o videos assenyalats a la bibliografia amb el número 3, d´estensió màxima de 5 folis, lletra times new roman i interliniat 1. El percentatge d' aquest exercici puntuarà 3,25. S' entregarà com a màxim el darrer dia de classe. Prova escrita d' aptitud que constarà de preguntes curtes i de desenvolupament d' un cas pràctic en el cas d' alumnes de treball social i el en cas d' alumnes d' altres arees de coneixement es relitzarà un comentari de text. El percentatge d' aquesta prova serà de 3,25. Es valorarà amb 1,75 la participació en les qüestions que se us faran arribar a través del moodle, la participació en la creació del mural i un 1,75 la presencialitat, la participació activa i l' assistència a la xerrada programada.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En aquest apartat cal incidir que l' avaluació de l' assignatura serà el resultat dels conceptes més amunt esmentats i que per superar l 'assignatura caldrà haver aprovat més de dues proves /treballs i altres.

Per qualsevol explicació, dubte i aclariment , ho haureu de comentar amb la docent a principi del curs. S' admetràn comentaris a través del moodle o del correu electrònic de la docent

Quan a la segona convatòria tindrà els mateixos requeriments que la primera, salvat que no es podrà avaluar : els fórum de discussió, ni la presentació del mural/col·lage, ni l' assistència a la xerrada, ni l' assistència a classe, en el cas dels alumnes que per diverses circumstàncies no hagin vingut regularment.

En el cas que hagi alumnes que no s' hagin presentat a la primera, o no hagin superat el conjunt o alguna de les parts dels requeriments de l' avaluació, apart de les dues proves d' aptitud, duran a terme un treball , amb un màxim de 8 fulles, amb llletra, 12, interliniat 1, sobre qualsevol dels cinc temes( o subtemes) dels que consta l' assignatura consensuant-ho prèviament amb la docent.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
, , ,
, , ,

Bibliografia  bàsica de consulta  (1) / Bibliografia d’ ampliació ( 2) / bibliografia recomanada per la recensió del llibre ( 3)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL  1 ER BLOC DE CONTINGUTS

FERICGLA, Josep Maria.(2002). "Visión general del envejecimiento en distintas culturas". A: Envejecer. Una antropología de la ancianidad. Barcelona. Editorial Antropos.  (1)

NEUGARTEN, Bernice L, (1999)  El significado de las edades. Editorial Herder   (2)

VAN GENNEP,, ARNOLD (1986) Los ritos de paso. Editorial Taurus Madrid (2)

GIL CALVO,ENRIQUE (2003)Capítulo IV " Estrategias de lomgevidad " A: El poder gris.Una nueva forma de entender la vejez. Editorial Mondadori. Colección  Arena abierta (1)

 KIRKWOOD, TOM,(1999).El fin del envejecimiento. "Actitudes ante el envejecimiento”  i "¿Que hay detrás de  una palabra?". Editorial  Círculo de Lectores.      (1)

ZAREBSKI, GABRIELA ( 1999),  Hacia un buen envejecer. Buenos Aires. Editorial Emecé. Divulgación.   (2)

MINISTERIO  DE ASUNTOS SOCIALES (2002) Boletín sobre el envejecimento. Perfiles  y tendencias. Observatorio de las personas  mayores y Ministerio de Asuntos Sociales. Editoral MAS. Madrid   (1)

BAZO, MARIA TERESA (2001) La  vejez como construcción cultural . Revista de Gerontologia  vol. 4 (1)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 2 DE CONTINGUTS

BAZO, Maria Teresa (1998) Envejecimiento y sociedad. Una perspectiva internacional. “ Políticas sociosanitarias y el debate entre lo público y lo privado. Cap. 3 “. Editorial Panamericana. Ediciones Médicas.  (1)

ADELANTADO J. ( Coord.) ( 2000)” La reestructuración del Estado de Bienestar en España y la estructura de la desigualdad “    A : Cambios en el Estado de Bienestar.  Barcelona Ed. Icária ( 2)

NAVARRO, VICENÇ ( 2002) Bienestar insuficiente, democracia incompleta.  Ed. Anagrama. Colección Argumentos ( 2)

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA ( 2002) Llibre Blanc de la gent gran amb dependència.Repensar l' atenció a la gent gran amb dependència : 45 propostes i 10 recomanacions. (2)

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 3 ER DE CONTINGUTS

SALCEDO DAMIAN,( 1999)Los valores en la practica del Trabajo Social. Editorial Narcea. Colección sociocultural. Madrid (1)

BARENYS PEREZ, MARIA PIA ( 2002) “ Els valor socials i la gent gran” . A : Revista  Catalana de Gerontologia núm. 16 Barcelona. (1)

AGULLÓ TOMAS, Maria Silveria ( 2003) Mayores: actividad y trabajo en el proceso de envejecimiento  y la jubilación. Una aproximación psico-sociológica.  Edita IMSERSO.   (2)

CANALS, Josep (1994) La autoatención  y los grupos de ayuda mutua dentro de los procesos asistenciales y sociales.  A : Jornadas para una vejez activa y los grupos de ayuda mutua y las personas mayores.  Barcelona   (2)

DECALMER, PETER i GLENDENNING, FRANK comp. (2000).  El maltrato a las personas mayores.  Barcelona. Editorial Paídos,Trabajo Social nº 8   (2)

IMSERSO, ( 2002) Maltrato a las personas mayores: El sufrimiento silencioso . A: Revista Sesenta y más. Madrid. Octubre 2002.  (1)

CAMPO LADERO, Maria Jesús (2000) Apoyo informal a las personas mayores y el papel de la mujer cuidadora. Editorial CIS: Centro de investigaciones sociológicas. Madrid.  (2)

FERIGCLA, JOSE MARIA, ( 2002) " La jubilación: un rito desestructurante y desestructurado". A  Envejecer, una antropologia de la ancianidad. Editorial Herder ( 1)

MARTINEZ MAROTO, ANTONIO ( 2005) El maltrato a los mayores y  su regulación en la legislación española. Imserso 2005

PLUJÀ CALDERÓN, MARTA (2007) L´exclussió residencia envelleix. A : RTS núm 180. abril 2007.

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL TREBALL DE RECENSIÓ

 COLL, ,ARIA ROSA i FERRE, JOSEP MARIA (2000) Quan  l' àvia no sap ni com es diu Viure amb l' Alzheimer  dins de  casa. EditoriaL Claret. Col·lecció Els Daus núm. 203 Barcelona.  (3)

OSMONDE, GABRIEL.(2003)   El viaje  de una mujer que ya no tuvo miedo a envejecer. Edicions Témpora SA    (3)

TYLEY ANNE ( 2001)  Cuando éramos mayores.  Santillana Ediciones Generales Madrid 2001   (3)

ALTERRA, AARON (2001) El cuidador. Una vida con el Alzheimer. Editorial Páidos Ibéricas. Madrid    ( 3)

LEVI MONTALCINI, RITA ( 1999) El as en la manga. Los dones reservados a la vejez.  Editorial Crítica.   (3)

PÀMIES, MARIA TERESA ( 2002)  L’ aventura d’ envellir.  Editorial Ampúries. Barcelona.    (3)

FERNÁN-GÓMEZ, FERNANDO ( 1999) Nosotros los mayores.   Madrid Editorial Crítica.    (3)

DUOCASTELLA, PILAR ,(1998) Dona i  cadira. Ed. La Campana. Barcelona (3)

BUSMAYOR, CARMEN . ( 2005)  Desde el Alzheimer. Ediciones IMSERSO  (3)

ALÒS, MARTA (2005)  El dia que vaig oblidar el meu nom.  Pagés Editors. Lleida (3)

BYLEY JOHN ( 1999) Elegia a Iris. Alianza Editorial. Madrid. (3)

UPDIKE, JOHN (1958) La feria del asilo. Editorial el desván del libro (3)

DELIBES, MIGUEL (  1959)  La hoja roja. Editorial Destino. (3)

LESSING, DORIS ( 2004) Las abuelas. Ediciones B Madrid ( 3)

REGÀS ROSA (200) Diario de una abuela de verano. Barcelona Editorial Eumo (3)

BIBLIGRAFIA CORRESPONENT AL BLOC 4 ART DE CONTINGUTS

Worden, J. William (2000) "El apego, la pèrdida y las tareas del duelo". " Reacciones normales en el duelo: el duelo complicado ". A: El tratamiento del duelo : asesoramiento psicológico y terapia. Editorial Paidos Barcelona.   (2)

Echagüe  FERRIZ , Mónica, (1997) " Cuando la muerte llega en zapatillas",  " La muerte, cuestión antropológica " " La muerte vista por la medicina " A: Thanatos. Una mirada antropológica sobre la muerte. Editorial Taurus. Madrid.    (1)

Tizón, Jorge ( 2004)  Pérdida,  Pena, Duelo, investigación y Asisténcia. Editorial Paidos  (1)

Sanchez, Mariola i  Fuertes , Mª Àngels. (1999)  L' acompanyament en el dol.  A: RTS núm. 153 Barcelona.   (1)

BARLEY , NIGEL (2005) Cap 1. " La universalidad de la muerte " A: Bailando sobre la tumba. Editorial Anagrama. Crónicas (1)

ARIÈS PHILIPPE, ( 1983 ) L' homme devant la mort. Seuil .

Barbero Gutierrez, Javier (2006): " La muerte de un ser querido. Duelo y adaptación en las personas mayores". A: Infoportalmayores. Lecciones de gerontologia, núm. 53.

BIBLIOGRAFIA CORRESPONENT AL BLO5 È DELS CONTINGUTS

DEPARTAMENT  DE BENESTAR I FAMÍLIA (200) Llibre blanc de la gent gran activa. El paper actiu de la gent grana la nova societat: 50 propostes de millora i 145 recomanacions.(2)

Casado, Demetrio i Guillén , Encarna (2002)  Manual  de servicios sociales. Editorial CCS.  (2)

Payne , Malcom  (1995) Capítol 12. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica.  Editorial Paidos. Madrid    (2)

Sánchez Vidal, Alipio (1999)  Ética de la intervención social.  Barcelona Editorial Paidós Trabajo Social, nº 7   (1)

Banks, Sara (1997) Ética y valores en el Trabajo Social . Editorial Paidos. Trabajo Social. Madrid.    (2)

Perez, M. (2001) El papel de los profesionales en los procesos de participación de las personas mayores. 1 er Congreso de las Personas Mayores del Principado de Asturias. Oviendo. .  Documentos de Política Social :9.    (2)

Planella, Jordi (2003) De l' atenció a l' acompanyament social de la persona. Reflexions sobre un procés. A:RTS, revista de Treball Social núm.169 de març de 2003. (2).

Pelegrí Vianya, Xavier (2000)  “ El Treball Social com a professió “  A: RTS  (Barcelona)    (1)

FONTANALS DE NADAL, M. Dulce; BONET LLUNAS, Rosa,  ( 2003) Una nueva visión  del trabajo psicosocial en el ámbito asistencial.    Editorial Herder.   (1)

BARBERO, J. Manuel, (2003) El Trabajo Social en España. Editores Mira Colección Trabajo Social hoy. .   (2)

HELAY, K ( 2001)  Trabajo Social : perspectivas contemporáneas.  A Coruña, Madrid; Fundación Paideia; E. Morata. (2)

BARRERA ALGARIN, E (  2005) Metodologia del Trabajo Social . Edicions Aconcagua. (2)

GARCIA, GUSTAVO; RAMIREZ,  JM ( 2005) Diseño y evolución de proyectos sociales, Edicions Certeza (2)

TOLEDANO GONZÁLEZ, LOLA ( 2008) " ¿ Se puede ? . Trabajo Social en domicilios de ancianos.  Accessit al IV premi  d'investigació  en Treball Social  DOLORS ARTEMAN.  Ed. Col·legi Oficial de diplomats en treball social i assistents socials de Catalunya . Barcelona. ( 1)

 COLOM MASFRET. DOLORS ( 2008). El Treball Social  al segle XXI : una professió al servei de les persones " A: RTS núm. 185. Aprenent del passat, projectant-nos cap al futur. ( II)  Desembre de 2008. pàg. 35-48.  (1)

VERDE DIEGO, CARMEN,  ( 2008)  " La exigencia de renovación del Trabajo Social en contextos postbienestaristas" En RTS  núm. 184, Aprenent del apssat, projectant-nos cap al futur. (I)  pag. 45 a 57.  Agost de 2008  (1)

 

 

 

PEL·LICULES AMB CONTINGUTS SOBRE LA VELLESA, DIRECTAMENT RELACIONADES AMB L’ ASSIGNATURA *

Titol : KOTCH

Producció :EEUU

Director : Jack Lemon

Data : 1971

Durada: 109 mn.

Tipus : Comèdia/Drama

Sinopsi: Aborda una situació d’ internament en  un centre geriàtric de l’ avi de la familia.

Titol :  EL ÚLTIMO TREN

Producció : Argentina

Director: Diego Arsuaga

Data: 2002

Durada: 1 h. , 33 mn.

Tipus: Comedia Social

Sinopsi: Narra  les peripècies d’ uns jubilats,  membres de l’ Associació d’Amics del Rail,  s’ escapen amb una vella màquina de vapor , la 33, que els propietaris   volen vendre a un estudis de cine.

Títol :  VOLVER A EMPEZAR

Producció : España

Director:  José Luis Garci

Data :  1982

Durada : 1 h, 27, mn.

Tipus :  Drama

Sinopsi :  Un famós escriptor acudeix a recollir a Estocolm  el premi Nobel i retorna a la seva ciutat desprès d’ una absència de 40 anys.

Títol : ¿ Y TU QUIÉN ERES ?

Producció : Espanyola

Director:Antonio Mercero

Data: 2006

Durada:1 h, 30 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: Narra l' experiència quotidiana i alhora particular d' una família que té cura d' un avi  que comença a tenir problemes severs de salut i la particular relació amb la seva neta.

Títol  LUGARES COMUNES

Producció :  España/Argentina

Director: Adolfo Aristaraín

Data: 2002

Durada: 1 h. 12 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: Un professor universitari rep sense previ avís la notificació d’ una jubilació forçosa. Aquest fet canviarà completament la seva vida i la de la seva esposa.

 

 

Títol :  IRIS

Producció :  Regne Unit

Director :Richard Eyre

Data: 2001

Durada :  1h.  30 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi: El marit d’ Iris Murdoch ens explica la vida d’ aquesta famosa escriptora i lles experiències de la seva convivència , sobretot  el seu  llarg i penós decliu envers la malaltia de l’ alzheimer.

 

Títol : LAST ORDERS  ( ULTIMES VOLUNTATS )

Produccio :  Regne Unit/Alemania

Director: Fred Schepisi

Data: 2001

Durada: 1 h,  49 mn..

Tipus: Comèdia/Drama

Sinopsi: Aquesta pel·licula ens narra el viatge que fan  una amics a fi de complir les últimes voluntats del seu amic Jack Dodd’s, ara difunt: tirar les seves cendres al mar de la ciutat de Margate. Durant el trajecte fan una remembrança dels moments que han passat junts al llarg dels anys.

 PASSEJANT A MISS DAISY, 

Data:  1989

Producció:Anglesa

Director:  Bruce Beresford.

Durada.:  1 h. i 39 mn.,

Tipus: Drama

Sinopsi: Una professora jubilada dedideix comprar-se un cotxe. El seu fill per evitat possibles problemes contracta a un xofer  que es convertirà amb el temps en  el seu amic i acompanyant.

 

EL ABUELO

Data: 1998

Producció :Espanyola

Direcció : de Jose Luís Garci

Durada: 2 hores i 31 mn.

Tipus: Drama

Sinopsi: A principis del segle XX, el  conde de Albrit creia amb l' honor familiar, fins que arribà d' Amèrica vell i arruinat. A partir de la mort del seu  fill es desencadenen un seguit d' esdeveniments.

 

LAS CHICAS DE LA LENCERIA

Data: 2006

Producció: Suïssa

Direcció :Bettina Oberli

Durada: 1 hora i  30 mn.  

Tipus :Comèdia

Sinopsi: Martha, la protagonista no ha pogut superar la mort del seu marit i tracta per tots els medis de  seguir amb la seva vida. Les seves amigues  volen que ella   aconsegueixi fer realitat  el seu somni de ser modista i   confeccionant roba interior femenina. Li donen suport davant de l´hipocresia  d' una societat que  es resisteix als canvis.

 

INNOCENCE

Data: 2001

Producció:Australia

Direcció :Paul Cox

Durada: 95 mn.

Tipus:Drama romàntic

Sinopsi:  Un professor  jubilat va a retrobar.se amb el seu amor de juventut 50 anys desprès, amb l' intenció de reempendre la relació.

 

LA CAJA DE PANDORA

Any : 2008

Producció :  Coproducció Turca/Alemana  i Francesa

Director/a:  Yesim Ustaogly i altres codirectors.

Durada: 112 mn.

Tipus : Drama

Sinopsi:  Es la història de tres germans que reben la notícia  de que la seva mare gran i malalta ha marxat de la  casa seva, situada a una zona rural. Hauran d' aparcar  les seves vides i els seus problemes per anar a la recerca de la seva mare desapareguda.

LOS AÑOS DORADOS

Any:1981

Producció:  Coproducció Italoamericana

Director:Mark Rydell

Durada: 112 mn.

Tipus: drama

Sinopsi: Al jubilar-se, un professor es retira amb la seva família als llocs on va viure durant la seva infantesa.

NEVER TOO LATE

Any: 1997

Producció: Canadenca

Director: Giles Walker

Durada: 118 mn.

Tipus: comèdia de denúncia

Sinopsi: 4 jubilats es coneixen en un enterrament d' un amic comú  i  començen una amistat. Detecten una situació de possible expol·li patrimonial per part de la direcció d' una residència geriàtrica i es disposen a actuar pel seu compte, el que provoca situacions de tota mena.

En el cas  de que  l’ alumne/a vulgui fer la recensió d’ una altre pel·licula que no estigui dintre de la llista proposada ,  ho haurà de consensuar obligatòriament i  previa amb el professor/a. Si no  es realitza aquest requisit previ la prova no  restarà  avaluada.

PÀGINES WEB D'INTERÈS

portalsocial

imserso/mayores ( revista sesenta y más, minusval... )

gencat.net/benestar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SISTEMES DE BENESTAR SOCIAL/15224108
SERVEIS SOCIALS COMPARATS/15224110

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106
HABILITATS DEL TREBALLADOR SOCIAL/15224008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent