Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| A5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix institucions i normes bàsiques penals i laborals relacionades amb l’àmbit de la intervenció social
| | A5 |
Genèric
| | A17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Pressupòsits criminològics de la delinqüència juvenil |
- Volum i evolució de la delinqüència juvenil
- Fenomenologia de la delinqüència juvenil. Ex: les bandes juvenils (gangs), la violència a l'escola (bullying), la immigració i la delinqüència juvenil. |
Tema 2. Models de justícia penal de menors. |
- El model tutelar o de protecció
- El model educatiu
- El model de responsabilitat
- El model neoliberal
- El model de la Justícia reparadora |
Tema 3. La Llei Orgànica reguladora de la responsabilitat penal dels menors. Aspectes substantius. |
- Principis informadors de la Llei
- Àmbit d'aplicació subjectiu i objectiu.
- Determinació legal de l'edat
|
Tema 4. Mesures susceptibles d'imposició als menors |
- Classes de mesures: privatives de llibertat, no privatives de llibertat i terapèutiques.
- Regles per a l'aplicació de les mesures
- Duració de les mesures
- Modificació de la mesura imposada |
Tema 5. Regles per a l'execució de les mesures |
- Regles per a l'execució de mesures privatives de llibertat: els Centres de menors, el règim d'internament i els drets i deures dels menors.
- Regles per a l'execució de mesures no privatives de llibertat. |
Tema 6. El procés penal de menors |
- Els òrgans de la jurisdicció de menors
- Les fases del procés
- La mediació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
45 |
85 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
20 |
35 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
3 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici es planteja i resol a l'aula. El professor pot lliurar amb antel·lació el cas per a que l'alumne el prepari. |
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com per correu electrònic. Les tutories presencials es concertaran prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Amb la finalitat de treballar i avaluar les competències associades a aquesta activitat, es proposaran una sèrie d'exercicis pràctics a resoldre a l'aula, que es podran lliurar per escrit. Les pautes de treball i criteris d'avaluació s'exposaran per a cadascun dels exercicis. |
50% |
Proves mixtes |
|
Les proves mixtes s'orienten a acreditar l'adquisició dels continguts teòrics de la matèria. Consistexen en una pregunta de desenvolupament i quatre preguntes curtes. Les proves es realitzaran al final del quadrimestre. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder superar l'assignatura, cal haver aprovat per separat la part de teoria i pràctica. De forma alternativa, s'ofereix també la possibilitat d'examen oral per a la part teòrica de l'assignatura. Aquest examen consistirà en entre 4 i 5 preguntes de desenvolupament. En segona convocatòria, l'examen consistirà en una pregunta de desenvolupament i quatre preguntes curtes (50%) i una prova pràctica, consistent en la resolució d'un exercici de la mateixa naturalesa dels treballats durant el curs (50%). En segona convocatòria, l'alumne s'examinarà de la part o parts suspeses en primera convocatòria. |
Bàsica |
PÉREZ JIMÉNEZ, Fátima, Menores infractores: estudio empírico de la respuesta penal, , Tirant lo Blanch, 2006
GARCÍA PÉREZ, La delincuencia juvenil ante los juzgados de menores, , Tirant lo Blanch, 2008
LANDROVE DÍAZ, Derecho penal de menores, , Tirant lo Blanch, 2001
RIVERO HERNÁNDEZ, El interés del menor, , Dykinson, 2007
HERRERO HERRERO, Delincuencia de menores, tratamiento criminológico y jurídico, , Dykinson, 2005
GÓMEZ RIVERO, Comentarios de la Ley penal del Menor conforme a las reformas introducidas por la LO 8/2006, , Iustel, 2007
|
|
Complementària |
|
Dossiers de documentació lliurats a les classes pràctiques. Webs recomanades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|