DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) JUSTÍCIA PENAL JUVENIL Codi 15224213
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
TORRES ROSELL, NÚRIA
Adreça electrònica maria.marques@urv.cat
jesusmariadel.cacho@urv.cat
Professors/es
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
CACHO RIVERA, JESÚS MARIA DEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</strong></p><div>L'assignatura té per objectiu l'estudi de les particularitats que presenta el sistema de justícia penal juvenil, atenent tant a les característiques de la delinqüència protagonitzada per menors d'edat, com a les previsions sancionadores i processals de la Llei que en regula la responsabilitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Coneix institucions i normes bàsiques penals i laborals relacionades amb l’àmbit de la intervenció social
 CE5 Genèric
 CE17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Pressupòsits criminològics de la delinqüència juvenil - Volum i evolució de la delinqüència juvenil
- Fenomenologia de la delinqüència juvenil. Ex: les bandes juvenils (gangs), la violència a l'escola (bullying), la immigració i la delinqüència juvenil.
Tema 2. Models de justícia penal de menors. - El model tutelar o de protecció
- El model educatiu
- El model de responsabilitat
- El model neoliberal
- El model de la Justícia reparadora
Tema 3. La Llei Orgànica reguladora de la responsabilitat penal dels menors. Aspectes substantius. - Principis informadors de la Llei
- Àmbit d'aplicació subjectiu i objectiu.
- Determinació legal de l'edat
Tema 4. Mesures susceptibles d'imposició als i a les menors - Classes de mesures: privatives de llibertat, no privatives de llibertat i terapèutiques.
- Regles per a l'aplicació de les mesures
- Duració de les mesures
- Modificació de la mesura imposada
Tema 5. Regles per a l'execució de les mesures - Regles per a l'execució de mesures privatives de llibertat: els Centres de menors, el règim d'internament i els drets i deures dels menors.
- Regles per a l'execució de mesures no privatives de llibertat.
Tema 6. El procés penal de menors - Els òrgans de la jurisdicció de menors
- Les fases del procés
- La mediació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE3
40 45 85
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE3
20 35 55
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
CE3
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici es planteja i resol a l'aula. El professor pot lliurar amb antel·lació el cas per a que l'alumne el prepari.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com per correu electrònic. Les tutories presencials es concertaran prèviament per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE3
Amb la finalitat de treballar i avaluar les competències associades a aquesta activitat, es proposaran una sèrie d'exercicis pràctics a resoldre a l'aula, que es podran lliurar per escrit. Les pautes de treball i criteris d'avaluació s'exposaran per a cadascun dels exercicis. 50%
Proves de desenvolupament
CE3
Es realitzarà una prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura que consistirà en dues preguntes de desenvolupament. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El seguiment de l'assignatura pel sistema d'Avaluació continuada exigeix la resolució dels casos pràctics i la superació d'una prova sobre els continguts teòrics.

En segona convocatòria, l'examen consistirà en una prova teòrica i una prova pràctica. La prova teòrica està integrada per una pregunta de desenvolupament i quatre preguntes curtes (50%). La prova pràctica consisteix en la resolució d'un exercici de la mateixa naturalesa als treballats durant el curs (50%).


Fonts d'informació

Bàsica PÉREZ JIMÉNEZ, Fátima, Menores infractores: estudio empírico de la respuesta penal, , Tirant lo Blanch, 2006
GARCÍA PÉREZ, La delincuencia juvenil ante los juzgados de menores, , Tirant lo Blanch, 2008
LANDROVE DÍAZ, Derecho penal de menores, , Tirant lo Blanch, 2001
RIVERO HERNÁNDEZ, El interés del menor, , Dykinson, 2007
HERRERO HERRERO, Delincuencia de menores, tratamiento criminológico y jurídico, , Dykinson, 2005
GÓMEZ RIVERO, Comentarios de la Ley penal del Menor conforme a las reformas introducidas por la LO 8/2006, , Iustel, 2007

Complementària

Dossiers de documentació lliurats a les classes pràctiques.

Webs recomanades.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent