Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE3 |
Conocer en profundidad las principales características del marco normativo de las relaciones sociales en el ámbito del trabajo social |
| CE5 |
Gestionar y evaluar las políticas públicas |
| CE17 |
Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE3 |
Coneix institucions i normes bàsiques penals i laborals relacionades amb l’àmbit de la intervenció social
| | CE5 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Pressupòsits criminològics de la delinqüència juvenil |
- Volum i evolució de la delinqüència juvenil
- Fenomenologia de la delinqüència juvenil. Ex: les bandes juvenils (gangs), la violència a l'escola (bullying), la immigració i la delinqüència juvenil. |
Tema 2. Models de justícia penal de menors. |
- El model tutelar o de protecció
- El model educatiu
- El model de responsabilitat
- El model neoliberal
- El model de la Justícia reparadora |
Tema 3. La Llei Orgànica reguladora de la responsabilitat penal dels menors. Aspectes substantius. |
- Principis informadors de la Llei
- Àmbit d'aplicació subjectiu i objectiu.
- Determinació legal de l'edat
|
Tema 4. Mesures susceptibles d'imposició als i a les menors |
- Classes de mesures: privatives de llibertat, no privatives de llibertat i terapèutiques.
- Regles per a l'aplicació de les mesures
- Duració de les mesures
- Modificació de la mesura imposada |
Tema 5. Regles per a l'execució de les mesures |
- Regles per a l'execució de mesures privatives de llibertat: els Centres de menors, el règim d'internament i els drets i deures dels menors.
- Regles per a l'execució de mesures no privatives de llibertat. |
Tema 6. El procés penal de menors |
- Els òrgans de la jurisdicció de menors
- Les fases del procés
- La mediació |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
40 |
45 |
85 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
20 |
35 |
55 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
3 |
3 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici es planteja i resol a l'aula. El professor pot lliurar amb antel·lació el cas per a que l'alumne el prepari. |
Atención personalizada |
|
descripción |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com per correu electrònic. Les tutories presencials es concertaran prèviament per correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
Amb la finalitat de treballar i avaluar les competències associades a aquesta activitat, es proposaran una sèrie d'exercicis pràctics a resoldre a l'aula, que es podran lliurar per escrit. Les pautes de treball i criteris d'avaluació s'exposaran per a cadascun dels exercicis. |
50% |
Pruebas de desarrollo |
|
Es realitzarà una prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura que consistirà en dues preguntes de desenvolupament. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
El seguiment de l'assignatura pel sistema d'Avaluació continuada exigeix la resolució dels casos pràctics i la superació d'una prova sobre els continguts teòrics. En segona convocatòria, l'examen consistirà en una prova teòrica i una prova pràctica. La prova teòrica està integrada per una pregunta de desenvolupament i quatre preguntes curtes (50%). La prova pràctica consisteix en la resolució d'un exercici de la mateixa naturalesa als treballats durant el curs (50%). |
Básica |
PÉREZ JIMÉNEZ, Fátima, Menores infractores: estudio empírico de la respuesta penal, , Tirant lo Blanch, 2006
GARCÍA PÉREZ, La delincuencia juvenil ante los juzgados de menores, , Tirant lo Blanch, 2008
LANDROVE DÍAZ, Derecho penal de menores, , Tirant lo Blanch, 2001
RIVERO HERNÁNDEZ, El interés del menor, , Dykinson, 2007
HERRERO HERRERO, Delincuencia de menores, tratamiento criminológico y jurídico, , Dykinson, 2005
GÓMEZ RIVERO, Comentarios de la Ley penal del Menor conforme a las reformas introducidas por la LO 8/2006, , Iustel, 2007
|
|
Complementaria |
|
Dossiers de documentació lliurats a les classes pràctiques. Webs recomanades. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|