Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| CE5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE3 |
Coneix institucions i normes bàsiques penals i laborals relacionades amb l’àmbit de la intervenció social
| | CE5 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Pressupòsits criminològics de la delinqüència juvenil |
- Volum i evolució de la delinqüència juvenil
- Fenomenologia de la delinqüència juvenil. Ex: les bandes juvenils (gangs), la violència a l'escola (bullying), la immigració i la delinqüència juvenil. |
Tema 2. Models de justícia penal de menors. |
- El model tutelar o de protecció
- El model educatiu
- El model de responsabilitat
- El model neoliberal
- El model de la Justícia reparadora |
Tema 3. La Llei Orgànica reguladora de la responsabilitat penal dels menors. Aspectes substantius. |
- Principis informadors de la Llei
- Àmbit d'aplicació subjectiu i objectiu.
- Determinació legal de l'edat
|
Tema 4. Mesures susceptibles d'imposició als i a les menors |
- Classes de mesures: privatives de llibertat, no privatives de llibertat i terapèutiques.
- Regles per a l'aplicació de les mesures
- Duració de les mesures
- Modificació de la mesura imposada |
Tema 5. Regles per a l'execució de les mesures |
- Regles per a l'execució de mesures privatives de llibertat: els Centres de menors, el règim d'internament i els drets i deures dels menors.
- Regles per a l'execució de mesures no privatives de llibertat. |
Tema 6. El procés penal de menors |
- Els òrgans de la jurisdicció de menors
- Les fases del procés
- La mediació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
45 |
85 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
20 |
35 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
3 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. L'exercici es planteja i resol a l'aula. El professor pot lliurar amb antel·lació el cas per a que l'alumne el prepari. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com per correu electrònic. Les tutories presencials es concertaran prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Amb la finalitat de treballar i avaluar les competències associades a aquesta activitat, es proposaran una sèrie d'exercicis pràctics a resoldre a l'aula, que es podran lliurar per escrit. Les pautes de treball i criteris d'avaluació s'exposaran per a cadascun dels exercicis. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzarà una prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura que consistirà en dues preguntes de desenvolupament. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El seguiment de l'assignatura pel sistema d'Avaluació continuada exigeix la resolució dels casos pràctics i la superació d'una prova sobre els continguts teòrics. En segona convocatòria, l'examen consistirà en una prova teòrica i una prova pràctica. La prova teòrica està integrada per una pregunta de desenvolupament i quatre preguntes curtes (50%). La prova pràctica consisteix en la resolució d'un exercici de la mateixa naturalesa als treballats durant el curs (50%). |
Bàsica |
PÉREZ JIMÉNEZ, Fátima, Menores infractores: estudio empírico de la respuesta penal, , Tirant lo Blanch, 2006
GARCÍA PÉREZ, La delincuencia juvenil ante los juzgados de menores, , Tirant lo Blanch, 2008
LANDROVE DÍAZ, Derecho penal de menores, , Tirant lo Blanch, 2001
RIVERO HERNÁNDEZ, El interés del menor, , Dykinson, 2007
HERRERO HERRERO, Delincuencia de menores, tratamiento criminológico y jurídico, , Dykinson, 2005
GÓMEZ RIVERO, Comentarios de la Ley penal del Menor conforme a las reformas introducidas por la LO 8/2006, , Iustel, 2007
|
|
Complementària |
|
Dossiers de documentació lliurats a les classes pràctiques. Webs recomanades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|