Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Genèric
| | A9 |
Genèric
| | A11 |
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | A17 |
Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Genèric
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la discapacitat
|
- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit de les discapacitats
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a les discapacitat
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats i discapacitats
|
2. Actituds socials i professionals vers la discpacitat |
- Actituds socials i professionals vers la discapacitat
- Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds |
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit de les discapacitats |
- Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència |
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció |
- Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics |
5. Famílies i entorn de les persones amb discapacitat |
- Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares |
6. Classificació internacional del Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) |
- Diferències entre anterior classificació, la CIDDDM i la CIF
- Models conceptuals
- Estructura i components de la CIF
- Exemples de casos |
7. Tipus de discapacitats |
- Etiologia
- Físiques
- Psíquiques
- Sensorials
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
-Model de qualitat de vida aplicat a la persones amb discapacitat intel·lectual |
8. Serveis i prestacions per a persones amb discapacitat |
- Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses |
9. Treball i ocupació |
- Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses |
10. Rol del treballador social en l'ambit de les discapacitats |
- Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
10 |
16 |
Sessió Magistral |
|
9 |
14 |
23 |
Debats |
|
6 |
7 |
13 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
6 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
10 |
17 |
Treballs |
|
8 |
15 |
23 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
7 |
10 |
17 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
6 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
5 |
7 |
Proves pràctiques |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de cada unitat temàtica |
Debats |
Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita |
Treballs |
Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social. |
Fòrums de discussió |
Mitjançant l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals. |
Descripció |
S'assignarà un dia d'atenció personalitzada a l'alumne. Cal concretar prèvia cita per telèfon o per mail. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball llibre recomanat i realització de tres treballs individuals sobre textos o articles |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova objectiva de 8 preguntes curtes |
30% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'un cas pràctic |
20% |
Altres |
|
Es tindrà en compte l'assistència i participació activa a les classe |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota mínima per fer mitja en la prova objectiva i prova pràctica és de 4 punts. El termini d'entrega de treball s'establirà a llarg del quadrimestre. En segona convocatòria el tipus d'avaluació és la mateixa. El termini per entregar els treballs serà el dia de l'examen. |
Bàsica |
Acuña, M i altres, Familia y desarrollo humano, Alianza, 1998
Araniz, P., Discapacidad psíquica formación y empleo, Archidona, 1999
Congreso Estatal DTS i AS, Las personas con minusvalía: de la exclusión a la normalización social, , 2000
Barton, L., Discapacidad y sociedad, Morata, 1998
Viniés, P., Donde habita el corazón, CCS, 2003
Bouras, N., Salut mental en el retraso mental, Grup Pere Mata, 1999
Coll, C. i altres, Ocio y personas con retraso mental, CCS, 1998
Farres, M. T., Integració laboral de persones amb discapacitat, Revista de Treball Social,
Fernández, D., Cultura empresarial. Motivaciones de los empresarios para la inclusión laboral de personas con discapacidad, Paidea, 1999
Fundación Ande, Guia Jurídica para personas con discapacidad, , 1994
Gallego, L. i Fernández, D., Discursos profesionales de las ciencias de la salud, educación y trabajo social sobre la discapacidad psíquica, Paidea, 2001
Garcia, A.; Melian, J.R., Hacia un nuevo enfoque del trabajo social, Narcea, 1993
Garcia, I i Vargas, M.T., La incapacitat civil,la tutela i la seva relació amb la rehabilitació de la població de malalts mentals institucionalitzats, Revista de Treball Social núm.162,
Dpt. Benestar i Família, Persones amb discapacitat. Una ullada al passat per reconstruir el futur, Generalitat de Catalunya, 2003
Dpt. Benestar i Família, Pla d'inserció sociolaboral de les persones amb disminució, Generalitat de Catalunya, 2003
González, R., El niño con necesidades especiales, Revista de Treball Social núm. 143,
Gutiez, P., Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo y sus alteraciones, Complutense, 2005
Martínez, R. i Augusto, J.M., Reflexió sobre ètica i treball social, Revista de Treball social núm. 146,
Minuchin, S., Familias y terapia familiar, Garnica, 1977
López, F., Sexo y afecto en personas con discapacidad, Biblioteca nueva, 2002
Pérez, E. y Santa Maria, M., Trabajando con familias, teoría y práctica, Certeza, 1999
Portell, E., Ayudas técnicas para discapacidad física, Fundació Institut Guttman, 1996
Ranquet, M., Modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1999
Sanjuán, A. i altres, Las minusvalías, Uned, 1998
Shum, G., La mujer con discapacidad fisica y su situación sociolaboral, Paidea, 1998
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Trallero, M., Què cal saber sobre la discapacitat, Revista de Treball social núm. 157,
Verdugo, A. i altres, Hacia una nueva concepción de la discapacidad. III Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 1999
Verdugo, M. A. i altres, Investigación, innovación y cambio. V Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 2003
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000
Díaz, R.J.; Hidalgo, M.I., Guia de actuación en la clínica psiquiátrica, Madrid, 1995
Weber, G., Felicidad Dual. Bert Hellinger y su psicotapia sistémica, Herder, 1999
Ranquet, M., Los modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1996
Biechal, N.;Calder, M.C y otros, Los valores en la práctica del trabajo social, Narcea , 1998
Karsz, S., Problematizar el trabajo social. Definición, figuras, clínica, Gedisa, 2007
Moix, M., La práctica del trabajo social, Síntesis, 2006
Fernández, T.; López, A., Trabajo social con grupos, Alianza, 2006
Fernández, T.; Ares, A., Servicios sociales: Dirección, gestión y planificación, Alianza, 2002
Zubiri, M.; Hernández, J., Trabajo social, cuestiones sobre el qué y el cómo, Certeza, 2002
National Institute for Social Work, Trabajadores sociales; su papel y cometidos, Narcea, 1995
Ripoll-Millet, A., Familias, trabajo social y mediación, Paidós, 2001
Delgado, R., La casa de los bastones, Incipit, 2006
Esteve, I., La sort del meu destí, Ara llibres, 2008
Marius, S., Quiet, Empúries, 2008
Gallardo, M., Maria y yo, Astiberri, 2007
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|