DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DISCAPACITAT Codi 15224215
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica neus.cardenas@urv.cat
Professors/es
CARDENAS MORELL, NEUS
Web http://neus.cardenas@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es pretén aproximar a l'alumne a l'àmbit del treball social en discapacitats, proporcionant una perspectiva d'abordatge des del camp social, el coneixement de recursos, serveis i prestacions del sector. Totes les persones tenim capacitats i discapacitats i en el decurs de la nostra vida podem esdevenir persones amb discapacitat. Partint d'aquesta idea, es fa imprescindible el coneixement d'aquest àmbit professional en l'ensenyament de treball social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Genèric
 A9 Genèric
 A11 És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A17 Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Genèric
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la discapacitat


- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit de les discapacitats
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a les discapacitat
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats i discapacitats



2. Actituds socials i professionals vers la discpacitat - Actituds socials i professionals vers la discapacitat
- Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit de les discapacitats - Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció - Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics
5. Famílies i entorn de les persones amb discapacitat - Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares
6. Classificació internacional del Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) - Diferències entre anterior classificació, la CIDDDM i la CIF
- Models conceptuals
- Estructura i components de la CIF
- Exemples de casos
7. Tipus de discapacitats - Etiologia
- Físiques
- Psíquiques
- Sensorials
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
-Model de qualitat de vida aplicat a la persones amb discapacitat intel·lectual
8. Serveis i prestacions per a persones amb discapacitat - Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
9. Treball i ocupació - Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
10. Rol del treballador social en l'ambit de les discapacitats - Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 10 16
Sessió Magistral
A4
A9
A11
A17
B6
9 14 23
Debats
A9
A11
A17
B6
6 7 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A11
A17
B6
8 6 14
Presentacions / exposicions
A4
A11
A17
B5
B6
7 10 17
Treballs
A4
A9
A11
A17
B6
8 15 23
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A9
A11
A17
B6
7 10 17
Fòrums de discussió
A11
A17
B6
4 6 10
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A11
A17
B6
2 5 7
Proves pràctiques
A4
A9
A11
A17
B6
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de cada unitat temàtica
Debats Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita
Treballs Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social.
Fòrums de discussió Mitjançant l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals.

Atenció personalitzada
Descripció
S'assignarà un dia d'atenció personalitzada a l'alumne. Cal concretar prèvia cita per telèfon o per mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A9
A11
A17
B6
Treball llibre recomanat i realització de tres treballs individuals sobre textos o articles 50%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A11
A17
B6
Prova objectiva de 8 preguntes curtes 30%
Proves pràctiques
A4
A9
A11
A17
B6
Resolució d'un cas pràctic 20%
Altres  

Es tindrà en compte l'assistència i participació activa a les classe

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota mínima per fer mitja en la prova objectiva i prova pràctica és de 4 punts.
El termini d'entrega de treball s'establirà a llarg del quadrimestre.
En segona convocatòria el tipus d'avaluació és la mateixa. El termini per entregar els treballs serà el dia de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica Acuña, M i altres, Familia y desarrollo humano, Alianza, 1998
Araniz, P., Discapacidad psíquica formación y empleo, Archidona, 1999
Congreso Estatal DTS i AS, Las personas con minusvalía: de la exclusión a la normalización social, , 2000
Barton, L., Discapacidad y sociedad, Morata, 1998
Viniés, P., Donde habita el corazón, CCS, 2003
Bouras, N., Salut mental en el retraso mental, Grup Pere Mata, 1999
Coll, C. i altres, Ocio y personas con retraso mental, CCS, 1998
Farres, M. T., Integració laboral de persones amb discapacitat, Revista de Treball Social,
Fernández, D., Cultura empresarial. Motivaciones de los empresarios para la inclusión laboral de personas con discapacidad, Paidea, 1999
Fundación Ande, Guia Jurídica para personas con discapacidad, , 1994
Gallego, L. i Fernández, D., Discursos profesionales de las ciencias de la salud, educación y trabajo social sobre la discapacidad psíquica, Paidea, 2001
Garcia, A.; Melian, J.R., Hacia un nuevo enfoque del trabajo social, Narcea, 1993
Garcia, I i Vargas, M.T., La incapacitat civil,la tutela i la seva relació amb la rehabilitació de la població de malalts mentals institucionalitzats, Revista de Treball Social núm.162,
Dpt. Benestar i Família, Persones amb discapacitat. Una ullada al passat per reconstruir el futur, Generalitat de Catalunya, 2003
Dpt. Benestar i Família, Pla d'inserció sociolaboral de les persones amb disminució, Generalitat de Catalunya, 2003
González, R., El niño con necesidades especiales, Revista de Treball Social núm. 143,
Gutiez, P., Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo y sus alteraciones, Complutense, 2005
Martínez, R. i Augusto, J.M., Reflexió sobre ètica i treball social, Revista de Treball social núm. 146,
Minuchin, S., Familias y terapia familiar, Garnica, 1977
López, F., Sexo y afecto en personas con discapacidad, Biblioteca nueva, 2002
Pérez, E. y Santa Maria, M., Trabajando con familias, teoría y práctica, Certeza, 1999
Portell, E., Ayudas técnicas para discapacidad física, Fundació Institut Guttman, 1996
Ranquet, M., Modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1999
Sanjuán, A. i altres, Las minusvalías, Uned, 1998
Shum, G., La mujer con discapacidad fisica y su situación sociolaboral, Paidea, 1998
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Trallero, M., Què cal saber sobre la discapacitat, Revista de Treball social núm. 157,
Verdugo, A. i altres, Hacia una nueva concepción de la discapacidad. III Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 1999
Verdugo, M. A. i altres, Investigación, innovación y cambio. V Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 2003
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000
Díaz, R.J.; Hidalgo, M.I., Guia de actuación en la clínica psiquiátrica, Madrid, 1995
Weber, G., Felicidad Dual. Bert Hellinger y su psicotapia sistémica, Herder, 1999
Ranquet, M., Los modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1996
Biechal, N.;Calder, M.C y otros, Los valores en la práctica del trabajo social, Narcea , 1998
Karsz, S., Problematizar el trabajo social. Definición, figuras, clínica, Gedisa, 2007
Moix, M., La práctica del trabajo social, Síntesis, 2006
Fernández, T.; López, A., Trabajo social con grupos, Alianza, 2006
Fernández, T.; Ares, A., Servicios sociales: Dirección, gestión y planificación, Alianza, 2002
Zubiri, M.; Hernández, J., Trabajo social, cuestiones sobre el qué y el cómo, Certeza, 2002
National Institute for Social Work, Trabajadores sociales; su papel y cometidos, Narcea, 1995
Ripoll-Millet, A., Familias, trabajo social y mediación, Paidós, 2001
Delgado, R., La casa de los bastones, Incipit, 2006
Esteve, I., La sort del meu destí, Ara llibres, 2008
Marius, S., Quiet, Empúries, 2008
Gallardo, M., Maria y yo, Astiberri, 2007

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent