DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DISCAPACITAT Codi 15224215
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica neus.cardenas@urv.cat
Professors/es
CARDENAS MORELL, NEUS
Web http://neus.cardenas@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es pretén aproximar a l'alumne a l'àmbit del treball social en discapacitats, proporcionant una perspectiva d'abordatge des del camp social, el coneixement de recursos, serveis i prestacions del sector. Totes les persones tenim capacitats i discapacitats i en el decurs de la nostra vida podem esdevenir persones amb discapacitat. Partint d'aquesta idea, es fa imprescindible el coneixement d'aquest àmbit professional en l'ensenyament de treball social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Genèric
 A9 Genèric
 A11 És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
 A17 Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Genèric
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la discapacitat


- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit de les discapacitats
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a les discapacitat
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats i discapacitats



2. Actituds socials i professionals vers la discpacitat - Actituds socials i professionals vers la discapacitat
- Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit de les discapacitats - Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció - Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics
5. Famílies i entorn de les persones amb discapacitat - Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares
6. Classificació internacional del Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) - Diferències entre anterior classificació, la CIDDDM i la CIF
- Models conceptuals
- Estructura i components de la CIF
- Exemples de casos
7. Tipus de discapacitats - Etiologia
- Físiques
- Psíquiques
- Sensorials
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
-Model de qualitat de vida aplicat a la persones amb discapacitat intel·lectual
8. Serveis i prestacions per a persones amb discapacitat - Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
9. Treball i ocupació - Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
10. Rol del treballador social en l'ambit de les discapacitats - Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 10 16
Sessió Magistral
A11
A17
B6
9 8 17
Debats
A11
A17
B6
5 7 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
A17
B6
12 6 18
Presentacions / exposicions
A11
A17
B6
7 10 17
Treballs
A11
A17
B6
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A17
B6
7 10 17
Fòrums de discussió
A11
A17
B6
6 8 14
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de cada unitat temàtica
Debats Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita
Treballs Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social.
Fòrums de discussió Mitjançant documentals, pel·lícules o l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals.
Atenció personalitzada Tant a l'espai classe, suport individual o grupal en funció del treball que es realitzi. De forma tutorial, atenció personalitzada prèvia cita o amb l'ús de les TIC.

Atenció personalitzada
Descripció
Amb l'objectiu de donar suport i facilitar l'aprenentatge de l'alumne, atenció personalitzada de forma presencial o amb l'ús de les TIC. De forma presencial cal concertar cita per mail a neus.cardenas@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A11
A17
B6
Treball llibre recomanat i realització de tres treballs individuals sobre textos o articles



50%





Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A17
B6
Cas pràctic 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
Prova objectiva de preguntes curtes 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria caldrà entregar tots els treballs que s'estableixen al Pla de treball. El temini màxim d'entrega serà el dia de la realització de la prova objectiva de pregunta curta.


Fonts d'informació

Bàsica Verdugo, M. A. i altres, Investigación, innovación y cambio. V Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 2003
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Shum, G., La mujer con discapacidad fisica y su situación sociolaboral, Paidea, 1998
Dpt. Benestar i Família, Persones amb discapacitat. Una ullada al passat per reconstruir el futur, Generalitat de Catalunya, 2003
Gallego, L. i Fernández, D., Discursos profesionales de las ciencias de la salud, educación y trabajo social sobre la discapacidad psíquica, Paidea, 2001
Barton, L., Discapacidad y sociedad, Morata, 1998
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000

Complementària

Webs recomanades:

Portal de Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. En Serveis Socials, actualitat, àmbits i xarxa professional i centre de documentació.

http://dixit.gencat.cat/portal/index.html

Forum de la Unió Europea de les persones amb discapacitat

http://www.edf-feph.org/

Real Patronato sobre discapacidad, del Ministerio de Política Social y Igualdad. Promou la prevenció de deficiències, la rehabilitació i la inserció social de les persones amb discapacitat.

http://www.rpd.es/

Ministerio de Sanidad Política Social y Igualdad. Imserso. Centro de Referencia Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas.

http://www.imserso.es/ceapat_01/index.htm

Instituto Universitario de Integración en la Comunidad de la Universidad de Salamanca. Portal d’investigació,  formació especialitzada i assessorament en la discapacitat.

http://inico.usal.es/

Portal de Fundación Once y Technosite, és una iniciativa per fomentar la integració social i laboral de les persones amb discapacitat. Ofereix actualitat informativa, fons documental, agenda de convocatòries, información sobre ocupació i comunitats virtuals.

http://www.discapnet.es/castellano/Paginas/default.aspx

Servei d’Informació sobre discapacitat (SID) xarxa pública del Ministerio de Sanidad, Politica Social y Igualdad i la Universidad de Salmanca per l’establiment i desenvolupament d’un sistema d’informació estatal sobre discapacitat. Inclou notícies, fons documental, legislació, investigació i prestacions i ajudes entre d’altres.

http://sid.usal.es/default.aspx

Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica

http://cocemfe.es/

Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad

http://www.cermi.es/es-ES/Cermi.es/Paginas/Inicio.aspx

Organización Nacional de personas ciegas y con discapacidad visual de España

http://www.once.es/new

Federació de Persones Sordes de Catalunya

http://www.fesoca.org/

Confederación Española de Organizaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual

http://www.feaps.org/

 Confederación Española de Agrupaciones de Familiares y Personas con Enfermedad Mental

http://www.feafes.com/Feafes/Home

Federación Española de Asociaciones de Rehabilitación Psicosocial

http://www.fearp.org/

Comité català de representants de persones amb discapacitat

http://www.cocarmi.cat/cocarmiweb/Home.aspx

Federació Internacional de Treballadors Socials. Federació global de les organitzacions nacionals de treballadors socials.

http://www.ifsw.org/

Consejo General de Colegios Oficiales de Trabajo Social y Asistentes Sociales. Organització que agrupa els 37 Col·legis Oficiales de treballadors socials i assistents socials d’Espanya.

http://www.cgtrabajosocial.es/

Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.

http://www.tscat.cat/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent