DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL EN EL SISTEMA SANITARI Codi 15224216
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Adreça electrònica olga.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aproximació al sistema sanitari de Catalunya i conèixer la intervenció del treballador social sanitari.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 CE9 Genèric
 CE11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
 CE17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EL CATSALUT 1.- El Servei Català de la Salut.
2.- Característiques del CatSalut.
3.- Les Regions Sanitàries. Drets dels usuaris.
5.- L'Institut Català de la Salut.
6.- Diferents proveïdors de Salut.
7.- El Pla de Salut.

ASSISTENCIA SANITÀRIA UNIVERSAL. Finançament.
Targetes sanitàries.
Copagament dels medicaments.
Dietes d'estada i manutenció.
El treball social sanitari. Especificitat del treballa social sanitari.
Inicis del treball social sanitari.
Camps d’intervenció.
El diagnòstic social.
GENERAL Promoció de la salut.
Prevenció de malalties. Els determinants socials de la salut.
Escales de valoració social.
L'ÀREA BÀSICA DE SALUT Funcionament.
Funcions del/la treballador/a social.
LES UFISS EAIA de demències.
UFISS pal.liatives.
UFISS oncològiques.
UFISS mixtes.
ELS HOSPITALS D'AGUTS. Tipologia.
Especialitats mèdiques.
Funcions del/la treballador/a social.
LES CURES PAL.LIATIVES Els PADES.
Els EAPS.
Com donar males notícies. La intervenció en cures pal.liatives.
El document d'últimes voluntats i voluntats anticipades.
La nova llei sobre l'eutanàsia i el suïcidi assistit.
ELS CENTRES SOCIO SANITARIS Tipologia de places.
Copagament.
Sol.licitud d'ingrés.
EL VOLUNTARIAT Voluntariat sanitari.
Situacions de solitud.
LES ASSOCIACIONS Funcions.
AFANOC
Esclerosis múltiple.
Malalts d'alzheimer.
La lliga contra el càncer. Associació Espanyola contra el càncer.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE9
15 5 20
Seminaris
CE9
CE11
14 5 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
2 15 17
Simulació
CE4
4 8 12
Simulació
CE4
4 8 12
Treballs
CE4
10 10 20
Treballs
CE4
8 10 18
Treballs
CE4
1 1 2
Atenció personalitzada
CE4
CE9
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
CE4
CE11
8 16 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicació per part del professor de la matèria de l'assisgnatura, reforçat amb exèmples pràctics.
Seminaris Explicació teòrica i pràctica per part de professionals experts en diferents àmbits. Hi ha la possibilitat de realitzar-les en els diferents centres.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es faran treballs a l'aula individuals i en grup.
Simulació Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat
Simulació Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar
Treballs
Treballs
Treballs
Atenció personalitzada Sempre que l'alumne/a ho sol.liciti o si el docent ho considera oportú.

Atenció personalitzada
Descripció
Tots els/les alumnes que ho requereixin podran formular la demanda d'atenció personalitzada i es buscarà un espai individual per a resoldre els dubtes o inquietuds.
Després de cada sessió es podran plantejar dubtes personals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Simulació
CE4
Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat 20%
Simulació
CE4
Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar 30%
Treballs
CE4
Voluntari: Treball sobre les especialitat mèdiques 10%
Treballs
CE4
Voluntari: Resum dels seminaris 10%
Treballs
CE4
Voluntari: Resum curtmetratge “Alone”. Reflexió sobre la solitud 5%
Proves objectives de tipus test
CE4
CE11
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Al principi de curs s'explicarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació. Qualsevol canvi que es produeixi es comunicarà al fòrum de l'assignatura.

Per superar l'assignatura caldrà haver presentat correctament les dues activitats amb pes a la nota i superar amb més d'un aprovat l'examen.

Els alumnes que es presentin a segona convocatòria també hauran d'haver superat correctament totes les activitats amb pes a la nota, és a dir, caldrà que presentin les dues activitats i que superin l'examen on-line amb un mínim de 5 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica R. Bayes, Psicologia oncològica, Barcelona: Martínez Roca, S.A, 1991
R. Bayes, Psiconeuroinmunología, salud y enfermedad., Cuadernos de Mediciona Psicosomáticas, 30, PP. 28-34., 1994
Servei Català de la Salut; Pla de salut., El model d'atenció sòcio-sanitària a Catalunya., Barcelona, Quadern núm 5., 1995
Sevei Català de la Salut. Generalitat de Catalunya., Estandarts de Cures Pal.liatives., Generalitat de Catalunya, 1996
ARMENDARIZ, R., Guia práctica de relaciones humanas para atender a familias, Ed. Pax. Mexico, 2004
ASTUDILLO, W.; MENDIETA, c., Cuidados del enfermo terminal y atención a su familia., Eunsa. Pamplona., 1995
NAVARRO GOÓNGORA, J., Enfermedad y familia., Paidós. Barcelona, 2004
, Servicios Sociales y Política Social. La relación Profesional, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social., 2008
, Revista de Treball Social. Autonomia personal: nova llei, noves pràctiques (I) i (II), Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2007
KUBLER-ROSS, E., Sobre la muerte y los moribundos., Ed. Grijalbo. Barcelona., 1975
núm. 165, Revista de Treball Social, Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2002
CARMONA, M., Deseo de vivir., Aguilar. Barcelona, 2009
TORRALBA, F., L'art d'escoltar. , Pages editors. Lleida, 2006
MONZO, I., Un home de paraula., RBA. bARCELONA, 2007
ABONET, R., Els Serveis Socials i la Sida., Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya., 1991
ESPINOSA, A., El món groc. , Rosa dels Vents. Barcelona, 2007
HENNEZEL, M., La mort íntima., Columna Ed. Barcelona, 1996
POLETTI, R., Como crecer a través del duelo., Obelisco. Barcelona, 2008
SHCWARTZ, M., Morrie se'n va., Empúries. Barcelona, 2000
SHCWARTZ, M., els dimarts amb Morrie., Empúries. Varcelona, 2000

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència regular a les classes ja que es treballaran diverses estratègies d'intervenció. També hi ha diversos seminaris que realitzen professors especialitats. Es realitzaran diverses activitats en pes a la nota per a les quals és preferible el treball a casa.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent