Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE4 |
Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales |
| CE9 |
Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos |
| CE11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
| CE17 |
Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
| | CE9 |
Genèric
| | CE11 |
Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
| | CE17 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
EL CATSALUT |
1.- El Servei Català de la Salut.
2.- Característiques del CatSalut.
3.- Les Regions Sanitàries. Drets dels usuaris.
5.- L'Institut Català de la Salut.
6.- Diferents proveïdors de Salut.
7.- El Pla de Salut.
|
ASSISTENCIA SANITÀRIA UNIVERSAL. |
Finançament.
Targetes sanitàries.
Copagament dels medicaments.
Dietes d'estada i manutenció. |
El treball social sanitari. |
Especificitat del treballa social sanitari.
Inicis del treball social sanitari.
Camps d’intervenció.
El diagnòstic social.
|
GENERAL |
Promoció de la salut.
Prevenció de malalties. Els determinants socials de la salut.
Escales de valoració social. |
L'ÀREA BÀSICA DE SALUT |
Funcionament.
Funcions del/la treballador/a social. |
LES UFISS |
EAIA de demències.
UFISS pal.liatives.
UFISS oncològiques.
UFISS mixtes. |
ELS HOSPITALS D'AGUTS. |
Tipologia.
Especialitats mèdiques.
Funcions del/la treballador/a social.
|
LES CURES PAL.LIATIVES |
Els PADES.
Els EAPS.
Com donar males notícies. La intervenció en cures pal.liatives.
El document d'últimes voluntats i voluntats anticipades.
La nova llei sobre l'eutanàsia i el suïcidi assistit. |
ELS CENTRES SOCIO SANITARIS |
Tipologia de places.
Copagament.
Sol.licitud d'ingrés. |
EL VOLUNTARIAT |
Voluntariat sanitari.
Situacions de solitud. |
LES ASSOCIACIONS |
Funcions.
AFANOC
Esclerosis múltiple.
Malalts d'alzheimer.
La lliga contra el càncer. Associació Espanyola contra el càncer. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
15 |
5 |
20 |
Seminarios |
|
14 |
5 |
19 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
2 |
15 |
17 |
Simulación |
|
4 |
8 |
12 |
Simulación |
|
4 |
8 |
12 |
Trabajos |
|
10 |
10 |
20 |
Trabajos |
|
8 |
10 |
18 |
Trabajos |
|
1 |
1 |
2 |
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
8 |
16 |
24 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sesión magistral |
Explicació per part del professor de la matèria de l'assisgnatura, reforçat amb exèmples pràctics. |
Seminarios |
Explicació teòrica i pràctica per part de professionals experts en diferents àmbits. Hi ha la possibilitat de realitzar-les en els diferents centres. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Es faran treballs a l'aula individuals i en grup. |
Simulación |
Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat |
Simulación |
Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar |
Trabajos |
|
Trabajos |
|
Trabajos |
|
Atención personalizada |
Sempre que l'alumne/a ho sol.liciti o si el docent ho considera oportú. |
descripción |
Tots els/les alumnes que ho requereixin podran formular la demanda d'atenció personalitzada i es buscarà un espai individual per a resoldre els dubtes o inquietuds.
Després de cada sessió es podran plantejar dubtes personals.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Simulación |
|
Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat |
20% |
Simulación |
|
Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar |
30% |
Trabajos |
|
Voluntari: Treball sobre les especialitat mèdiques |
10% |
Trabajos |
|
Voluntari: Resum dels seminaris |
10% |
Trabajos |
|
Voluntari: Resum curtmetratge “Alone”. Reflexió sobre la solitud |
5% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Al principi de curs s'explicarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació. Qualsevol canvi que es produeixi es comunicarà al fòrum de l'assignatura. Per superar l'assignatura caldrà haver presentat correctament les dues activitats amb pes a la nota i superar amb més d'un aprovat l'examen. Els alumnes que es presentin a segona convocatòria també hauran d'haver superat correctament totes les activitats amb pes a la nota, és a dir, caldrà que presentin les dues activitats i que superin l'examen on-line amb un mínim de 5 sobre 10. |
Básica |
R. Bayes, Psicologia oncològica, Barcelona: Martínez Roca, S.A, 1991
R. Bayes, Psiconeuroinmunología, salud y enfermedad., Cuadernos de Mediciona Psicosomáticas, 30, PP. 28-34., 1994
Servei Català de la Salut; Pla de salut., El model d'atenció sòcio-sanitària a Catalunya., Barcelona, Quadern núm 5., 1995
Sevei Català de la Salut. Generalitat de Catalunya., Estandarts de Cures Pal.liatives., Generalitat de Catalunya, 1996
ARMENDARIZ, R., Guia práctica de relaciones humanas para atender a familias, Ed. Pax. Mexico, 2004
ASTUDILLO, W.; MENDIETA, c., Cuidados del enfermo terminal y atención a su familia., Eunsa. Pamplona., 1995
NAVARRO GOÓNGORA, J., Enfermedad y familia., Paidós. Barcelona, 2004
, Servicios Sociales y Política Social. La relación Profesional, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social., 2008
, Revista de Treball Social. Autonomia personal: nova llei, noves pràctiques (I) i (II), Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2007
KUBLER-ROSS, E., Sobre la muerte y los moribundos., Ed. Grijalbo. Barcelona., 1975
núm. 165, Revista de Treball Social, Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2002
CARMONA, M., Deseo de vivir., Aguilar. Barcelona, 2009
TORRALBA, F., L'art d'escoltar. , Pages editors. Lleida, 2006
MONZO, I., Un home de paraula., RBA. bARCELONA, 2007
ABONET, R., Els Serveis Socials i la Sida., Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya., 1991
ESPINOSA, A., El món groc. , Rosa dels Vents. Barcelona, 2007
HENNEZEL, M., La mort íntima., Columna Ed. Barcelona, 1996
POLETTI, R., Como crecer a través del duelo., Obelisco. Barcelona, 2008
SHCWARTZ, M., Morrie se'n va., Empúries. Barcelona, 2000
SHCWARTZ, M., els dimarts amb Morrie., Empúries. Varcelona, 2000
|
|
Complementaria |
|
|
|
Otros comentarios |
Es recomana l'assistència regular a les classes ja que es treballaran diverses estratègies d'intervenció.
També hi ha diversos seminaris que realitzen professors especialitats.
Es realitzaran diverses activitats en pes a la nota per a les quals és preferible el treball a casa. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|