DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TRABAJO SOCIAL EN EL SISTEMA SANITARIO Código 15224216
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Correo-e olga.salvat@urv.cat
Profesores/as
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripción general e información relevante <p>Aproximació al sistema sanitari de Catalunya i conèixer la intervenció del treballador social sanitari.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales
 CE9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 CE11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 CE17 Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 CE9 Genèric
 CE11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
 CE17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
EL CATSALUT 1.- El Servei Català de la Salut.
2.- Característiques del CatSalut.
3.- Les Regions Sanitàries. Drets dels usuaris.
5.- L'Institut Català de la Salut.
6.- Diferents proveïdors de Salut.
7.- El Pla de Salut.

ASSISTENCIA SANITÀRIA UNIVERSAL. Finançament.
Targetes sanitàries.
Copagament dels medicaments.
Dietes d'estada i manutenció.
El treball social sanitari. Especificitat del treballa social sanitari.
Inicis del treball social sanitari.
Camps d’intervenció.
El diagnòstic social.
GENERAL Promoció de la salut.
Prevenció de malalties. Els determinants socials de la salut.
Escales de valoració social.
L'ÀREA BÀSICA DE SALUT Funcionament.
Funcions del/la treballador/a social.
LES UFISS EAIA de demències.
UFISS pal.liatives.
UFISS oncològiques.
UFISS mixtes.
ELS HOSPITALS D'AGUTS. Tipologia.
Especialitats mèdiques.
Funcions del/la treballador/a social.
LES CURES PAL.LIATIVES Els PADES.
Els EAPS.
Com donar males notícies. La intervenció en cures pal.liatives.
El document d'últimes voluntats i voluntats anticipades.
La nova llei sobre l'eutanàsia i el suïcidi assistit.
ELS CENTRES SOCIO SANITARIS Tipologia de places.
Copagament.
Sol.licitud d'ingrés.
EL VOLUNTARIAT Voluntariat sanitari.
Situacions de solitud.
LES ASSOCIACIONS Funcions.
AFANOC
Esclerosis múltiple.
Malalts d'alzheimer.
La lliga contra el càncer. Associació Espanyola contra el càncer.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
CE9
15 5 20
Seminarios
CE9
CE11
14 5 19
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE4
2 15 17
Simulación
CE4
4 8 12
Simulación
CE4
4 8 12
Trabajos
CE4
10 10 20
Trabajos
CE4
8 10 18
Trabajos
CE4
1 1 2
Atención personalizada
CE4
CE9
4 0 4
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE4
CE11
8 16 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Explicació per part del professor de la matèria de l'assisgnatura, reforçat amb exèmples pràctics.
Seminarios Explicació teòrica i pràctica per part de professionals experts en diferents àmbits. Hi ha la possibilitat de realitzar-les en els diferents centres.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es faran treballs a l'aula individuals i en grup.
Simulación Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat
Simulación Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar
Trabajos
Trabajos
Trabajos
Atención personalizada Sempre que l'alumne/a ho sol.liciti o si el docent ho considera oportú.

Atención personalizada
descripción
Tots els/les alumnes que ho requereixin podran formular la demanda d'atenció personalitzada i es buscarà un espai individual per a resoldre els dubtes o inquietuds.
Després de cada sessió es podran plantejar dubtes personals.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Simulación
CE4
Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat 20%
Simulación
CE4
Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar 30%
Trabajos
CE4
Voluntari: Treball sobre les especialitat mèdiques 10%
Trabajos
CE4
Voluntari: Resum dels seminaris 10%
Trabajos
CE4
Voluntari: Resum curtmetratge “Alone”. Reflexió sobre la solitud 5%
Pruebas objetivas de tipo test
CE4
CE11
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Al principi de curs s'explicarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació. Qualsevol canvi que es produeixi es comunicarà al fòrum de l'assignatura.

Per superar l'assignatura caldrà haver presentat correctament les dues activitats amb pes a la nota i superar amb més d'un aprovat l'examen.

Els alumnes que es presentin a segona convocatòria també hauran d'haver superat correctament totes les activitats amb pes a la nota, és a dir, caldrà que presentin les dues activitats i que superin l'examen on-line amb un mínim de 5 sobre 10.


Fuentes de información

Básica R. Bayes, Psicologia oncològica, Barcelona: Martínez Roca, S.A, 1991
R. Bayes, Psiconeuroinmunología, salud y enfermedad., Cuadernos de Mediciona Psicosomáticas, 30, PP. 28-34., 1994
Servei Català de la Salut; Pla de salut., El model d'atenció sòcio-sanitària a Catalunya., Barcelona, Quadern núm 5., 1995
Sevei Català de la Salut. Generalitat de Catalunya., Estandarts de Cures Pal.liatives., Generalitat de Catalunya, 1996
ARMENDARIZ, R., Guia práctica de relaciones humanas para atender a familias, Ed. Pax. Mexico, 2004
ASTUDILLO, W.; MENDIETA, c., Cuidados del enfermo terminal y atención a su familia., Eunsa. Pamplona., 1995
NAVARRO GOÓNGORA, J., Enfermedad y familia., Paidós. Barcelona, 2004
, Servicios Sociales y Política Social. La relación Profesional, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social., 2008
, Revista de Treball Social. Autonomia personal: nova llei, noves pràctiques (I) i (II), Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2007
KUBLER-ROSS, E., Sobre la muerte y los moribundos., Ed. Grijalbo. Barcelona., 1975
núm. 165, Revista de Treball Social, Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2002
CARMONA, M., Deseo de vivir., Aguilar. Barcelona, 2009
TORRALBA, F., L'art d'escoltar. , Pages editors. Lleida, 2006
MONZO, I., Un home de paraula., RBA. bARCELONA, 2007
ABONET, R., Els Serveis Socials i la Sida., Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya., 1991
ESPINOSA, A., El món groc. , Rosa dels Vents. Barcelona, 2007
HENNEZEL, M., La mort íntima., Columna Ed. Barcelona, 1996
POLETTI, R., Como crecer a través del duelo., Obelisco. Barcelona, 2008
SHCWARTZ, M., Morrie se'n va., Empúries. Barcelona, 2000
SHCWARTZ, M., els dimarts amb Morrie., Empúries. Varcelona, 2000

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència regular a les classes ja que es treballaran diverses estratègies d'intervenció. També hi ha diversos seminaris que realitzen professors especialitats. Es realitzaran diverses activitats en pes a la nota per a les quals és preferible el treball a casa.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.