Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Genèric
| | A9 |
Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
| | A11 |
Aplica estratègies de relació amb grups socials
| | A17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS |
- Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment. |
Tema 2- La Història de les drogues. |
Es realitzarà un treball a classe que val per nota.
Si algún alumne/a no pot assistir realitzarà una síntesi del material que es deixarà a copisteria. |
Tema 3- Les subtàncies addictives legals més habituals a la nostra societat. |
- Les xantines.
- L'alcohol i l'alcoholisme.
- El tabac i el tabaquisme.
|
Tema 4- La prevenció en drogodependències. |
- L' Equip de prevenció en drogodependències de la ciutat de Tarragona. Vindrà un professional convidat que explicarà:
- Qui són.
- Què fan.
- Prevenció de riscos.
- Programes que porten a terme.
|
Tema 5- Altres substàncies que provoquen addicció. |
- Inhalables.
- Cannabis.
- Cocaïna.
- Opiacis.
- Amfetamines.
- Drogues de síntesis.
- Altres.
|
Tema 6- Altres addiccions. |
- Ludopatia.
- Pornografia.
- Altres. |
La intervenció en un servei d'urgències hospitalàries. |
- Una metgessa d'urgències explicarà la seva experiència i farà una relació de la problemàtica més habitual. |
El CAS de Reus. |
- Una part de l'equip interdisciplinar del CAS de Reus explicarà la seva intervenció i diferents recursos. |
El CAS de Tarragona. |
- La treballadora social del CAS de Tarragona explicarà les seves funcins, recursos més utilitzats i problemàtiques més habituals. |
Unitat Hospitalària de desintoxicació. |
La infermera responsable de la UHD de l'hospital Universitari Joan XXIII, explicarà com funciona el recurs i patologia més habitual. |
Comunitats terapèutiques. |
Dues comunitats terapèutiques diferents explicaran el seu funcionament. |
Addició i maltractament. |
- Com pot afectar l'addicció a la conducta humana.
- Maltractament pre-natal.
- Maltractament a l'edat adulta. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Seminaris |
|
18 |
0 |
18 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
83 |
87 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de la matèria |
Seminaris |
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions. |
Debats |
Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions. |
Presentacions / exposicions |
Es realitzarà un treball en grup a final de curs on es valorarà l'adqusició de coneixements i la capacitat de comunicació i argumentació. |
Atenció personalitzada |
- |
Descripció |
Sempre que l'estudiant ho requereixi pot pactar sessions de tutoria individual amb el professor.
Despatx 58
telèfon 977558633
Permanències de tutoria: dimarts de 19:00h a 20:00h. prèvia cita |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació d'una comunicació oral referent al món de les addiccions. Es realitza en grup. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites de preguntes amb resposta curta. |
60% |
Altres |
|
Un treball a classe sobre la història de les drogues. Treball de dos dies d'assitència sobre la història de la pròpia família i per treballar aspectes com l'escolta activa i l'autoreflexió. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació a la segona convocatòria constarà de examen de preguntes amb resposta curta i si durant el curs no s'han presentat els treballs caldrà presentar un treball on es reflexin dels diferents addiccions més habituals a la nostra societat, reflexió sobre les seves repercusions a nivell físic i social, així com fent referència a la legalitat o no del seu ús o consum. Finalment també caldrà presentar una relació dels recursos destinats a aquestes patologies. També caldrà presentar resenya del treball sobre la història de les drogues. Es valorarà l'assistència a classe. |
Bàsica |
, , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995
|
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid. - Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona. - Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid. - Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid. - Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires. - Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid. - Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona. - Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid. - Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella. - Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular. - Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas. - Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona. - Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona. - Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona. - Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors. - Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia. - Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid. - Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona. - Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats.
No tota la informació que es treballi a l'aula, especialment en seminaris, es penjarà a moodle.
Si l'assistència no pot ser regular s'aconsella no realitzar aquesta optativa.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|