DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LES ADDICCIONS Codi 15224217
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Adreça electrònica olga.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació a les substàncies o contexts més habituals que poden provocar una dependència física o psicològica actualment en la nostra societat: alcohol i altres drogues, els jocs i ordinadors, la pornografia, entre altres.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Genèric
 A9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 A11 Aplica estratègies de relació amb grups socials
 A17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS - Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment.
Tema 2- La Història de les drogues. Es realitzarà un treball a classe que val per nota.

Si algún alumne/a no pot assistir realitzarà una síntesi del material que es deixarà a copisteria.
Tema 3- Les subtàncies addictives legals més habituals a la nostra societat. - Les xantines.
- L'alcohol i l'alcoholisme.
- El tabac i el tabaquisme.
Tema 4- La prevenció en drogodependències. - L' Equip de prevenció en drogodependències de la ciutat de Tarragona. Vindrà un professional convidat que explicarà:
- Qui són.
- Què fan.
- Prevenció de riscos.
- Programes que porten a terme.

Tema 5- Altres substàncies que provoquen addicció. - Inhalables.
- Cannabis.
- Cocaïna.
- Opiacis.
- Amfetamines.
- Drogues de síntesis.
- Altres.
Tema 6- Altres addiccions. - Ludopatia.
- Pornografia.
- Altres.
La intervenció en un servei d'urgències hospitalàries. - Una metgessa d'urgències explicarà la seva experiència i farà una relació de la problemàtica més habitual.
El CAS de Reus. - Una part de l'equip interdisciplinar del CAS de Reus explicarà la seva intervenció i diferents recursos.
El CAS de Tarragona. - La treballadora social del CAS de Tarragona explicarà les seves funcins, recursos més utilitzats i problemàtiques més habituals.
Unitat Hospitalària de desintoxicació. La infermera responsable de la UHD de l'hospital Universitari Joan XXIII, explicarà com funciona el recurs i patologia més habitual.
Comunitats terapèutiques. Dues comunitats terapèutiques diferents explicaran el seu funcionament.
Addició i maltractament. - Com pot afectar l'addicció a la conducta humana.
- Maltractament pre-natal.
- Maltractament a l'edat adulta.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
2 0 2
Sessió Magistral
A9
B5
38 0 38
Seminaris
A9
B5
18 0 18
Debats
A9
2 0 2
Presentacions / exposicions
A9
4 27 31
Treballs
A9
4 30 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A11
B5
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de la matèria
Seminaris Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Debats Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions.
Presentacions / exposicions Es realitzarà un treball en grup a final de curs on es valorarà l'adqusició de coneixements i la capacitat de comunicació i argumentació.
Treballs Es realitzarà un treball d'aprofundiment en la pròpia història de vida per permetre una millor intervenció professional.
Atenció personalitzada -

Atenció personalitzada
Descripció
Sempre que l'estudiant ho requereixi pot pactar sessions de tutoria individual amb el professor. Despatx 58 telèfon 977558633 Permanències de tutoria: dimarts de 19:00h a 20:00h. prèvia cita e-mail: olga.salvat@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A9
Presentació d'una comunicació oral referent al món de les addiccions. Es realitza en grup. 20%
Treballs
A9
Un treball a classe sobre la història de les drogues. Treball de dos dies d'assitència sobre la història de la pròpia família i per treballar aspectes com l'escolta activa i l'autoreflexió. 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A9
A11
B5
Dues proves escrites de preguntes amb resposta curta. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació a la segona convocatòria constarà de examen de preguntes amb resposta curta i si durant el curs no s'han presentat els treballs caldrà presentar un treball on es reflexin dels diferents addiccions més habituals a la nostra societat, reflexió sobre les seves repercusions a nivell físic i social, així com fent referència a la legalitat o no del seu ús o consum. Finalment també caldrà presentar una relació dels recursos destinats a aquestes patologies.

També caldrà presentar resenya del treball sobre la història de les drogues.

Es valorarà l'assistència a classe.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995

- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid.
- Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona.
- Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid.
- Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid.
- Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires.
- Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid.
- Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona.
- Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid.
- Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella.
- Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular.
- Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas.
- Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona.
- Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona.
- Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona.
- Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors.
- Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia.
- Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid.
- Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona.
- Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats. No tota la informació que es treballi a l'aula, especialment en seminaris, es penjarà a moodle. Si l'assistència no pot ser regular s'aconsella no realitzar aquesta optativa.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent