Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE4 |
Genèric
| | CE9 |
Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
| | CE11 |
Aplica estratègies de relació amb grups socials
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS |
- Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment. Factors de protecció. |
La XAD |
Xarxa de recursos públics a Catalunya.
Recursos de la nostra zona, objectius i circuit d'ingrés.
Funcions del treballador social. |
Història de les drogues. |
Visió general de l'evolució al llarg del temps: concepció social, us de substàncies i intencionalitat, legislació. Intervenció professional: reducció de riscos i danys. |
Altres addiccions o addiccions sense substàncies. |
L'addicció a les pantalles inclou els videojocs, el telèfon mòbil i Internet (joc en línia, cibersexe, xarxes socials).
Compra compulsiva (anomenada oniomania).
Addicció al sexe.
Addicció al treball (laborodependència).
Culte al cos (complex d'Adonis).
Dependència emocional.
Dependències de GMP (grups de manipulació psicològica o sectes coercitives) i interpersonals (d'una persona en concret).
|
Seminaris |
Maltractament prenatal.
Intervenció de la Creu Roja amb les treballadores sexuals i amb la prevenció de risc.
CAS de Tarragona.
CAS de Reus.
Comunitat terapèutica AEC-GRISS.
Addiccions sense substàncies. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
12 |
35 |
47 |
Seminaris |
|
15 |
12 |
27 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de la matèria.
Es penjarà tot el material a treballar al moodle per tal que l'estudiant el pugui treballar de forma individual no presencialment.
S'obriran fòrums al moodle per plantejar dubtes i preguntes. |
Seminaris |
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es valorarà l'assistència i l'elaboració d'un resum de cada sessió.
Per als estudiants que no puguin assistir a classe es valorarà els resums de les sessions. Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat. |
Debats |
Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions. |
Treballs |
A les sessions magistrasls/on-line es proposaran unes preguntes que caldrà respondre. Les preguntes obligatòries tindran a veure amb les preguntes que formaran part de l'examen. Hi haurà preguntes de reflexió i finalment preguntes voluntàries per aquells estudiants que vulguin pujar nota.
Caldrà penjar el treball al moodle a final de curs. |
Atenció personalitzada |
- |
Descripció |
En qualsevol moment l'estudiant pot sol.licitar atenció personalitzada a través del correu electrònic. Després de les sessions presencials també es reservarà un espai per als estudiants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es valorarà l'assistència i l'elaboració d'un resum de cada sessió.
Per als estudiants que no puguin assistir a classe es valorarà els resums de les sessions. Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat. |
30% |
Treballs |
|
A les sessions magistrasls/on-line es proposaran unes preguntes que caldrà respondre. Les preguntes obligatòries tindran a veure amb les preguntes que formaran part de l'examen. Hi haurà preguntes de reflexió i finalment preguntes voluntàries per aquells estudiants que vulguin pujar nota.
Caldrà penjar el treball al moodle a final de curs. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova escrita amb tot el material donat fins a la data. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria caldrà superar amb un mínim de 5 un examen on-line/presencial. |
Bàsica |
, , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995
|
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid. - Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona. - Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid. - Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid. - Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires. - Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid. - Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona. - Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid. - Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella. - Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular. - Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas. - Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona. - Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona. - Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona. - Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors. - Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia. - Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid. - Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona. - Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats.
No tota la informació que es treballi a l'aula, especialment en seminaris, es penjarà a moodle.
Al moodle es penjarà una presentació inicial de l'assignatura i un calendari on es podran consultar els continguts de les sessions, dates d'avaluació i altres canvis que s'hagin pogut donar.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|