Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE4 |
Genèric
| | CE9 |
Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
| | CE11 |
Aplica estratègies de relació amb grups socials
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS |
- Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment. Factors de protecció. |
La XAD |
Xarxa de recursos públics a Catalunya.
Recursos de la nostra zona, objectius i circuit d'ingrés.
Funcions del treballador social. |
Història de les drogues. |
Visió general de l'evolució al llarg del temps: concepció social, us de substàncies i intencionalitat, legislació. Intervenció professional: reducció de riscos i danys. |
Altres addiccions o addiccions sense substàncies. |
L'addicció a les pantalles inclou els videojocs, el telèfon mòbil i Internet (joc en línia, cibersexe, xarxes socials).
Compra compulsiva (anomenada oniomania).
Addicció al sexe.
Addicció al treball (laborodependència).
Culte al cos (complex d'Adonis).
Dependència emocional.
Dependències de GMP (grups de manipulació psicològica o sectes coercitives) i interpersonals (d'una persona en concret).
|
Seminaris |
Maltractament prenatal. Com pot afectar el consum de substàncies durant l'embaràs.
Intervenció de la Creu Roja amb programes de prevenció de riscos i danys. PIX.
intervenció de Creu Roja amb persones en context de prostitució i trata de persones.
CAS de Tarragona. Intervenció des de treball social.
CAS de Reus. Funcionament.
URTA i Unitat Hospitalària de desintoxicació.
Unitat de Patologia Dual.
Comunitat terapèutica AEC-GRISS.
CECAS a Tarragona |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
24 |
10 |
34 |
Seminaris |
|
16 |
10 |
26 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Treballs |
|
8 |
20 |
28 |
Treballs |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
15 |
19 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de la matèria.
Es penjarà tot el material a treballar al moodle per tal que l'estudiant el pugui treballar de forma individual no presencialment.
S'obriran fòrums al moodle per plantejar dubtes i preguntes. |
Seminaris |
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es valorarà l'assistència. Es podrà realitzar un breu resum de la sessió amb una clara identificació del professional per pujar la nota final.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat. |
Debats |
Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions. |
Treballs |
Caldrà realitzar un treball individual o en grup d'aprofundiment a una addicció.
És plantejaran treballs voluntaris per a qui vulgui pujar nota i optar a l'exel.lent o matrícula d'honor. |
Treballs |
Treball voluntari sobre la història de les drogues. |
Atenció personalitzada |
Setmanalment després de les classes.
Virtualment amb planificació de trobada. |
Descripció |
En qualsevol moment l'estudiant pot sol.licitar atenció personalitzada a través del correu electrònic. Després de les sessions presencials també es reservarà un espai per als estudiants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà la participació activa a les classes.
Es valorarà l'assistència de totes les sessions magistrals i seminaris. Si no es pot assistir només cal enviar un mail informant. No cal presentar justificant. |
10% |
Seminaris |
|
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat.
Voluntàriament es podrà fer el resum de les sessions amb una clara identificació dels professionals amb l'objectiu de pujar nota o poder optar a l'excel.lent. |
10% |
Treballs |
|
Treball individual o en grup obligatori en el qual s'aprofundirà sobre una addicció. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova escrita amb tot el material donat fins a la data. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria caldrà superar amb un mínim de 5 un examen on-line/presencial. |
Bàsica |
, , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995
|
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid. - Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona. - Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid. - Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid. - Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires. - Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid. - Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona. - Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid. - Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella. - Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular. - Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas. - Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona. - Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona. - Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona. - Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors. - Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia. - Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid. - Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona. - Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats. Es realitzaran pràctiques i dinàmiques per assimilar els continguts i millorar l'atenció a les persones.
Al moodle es penjarà una presentació inicial de l'assignatura i un calendari on es podran consultar els continguts de les sessions i les dates d'avaluació.
Es penjarà tot el material teòric al moodle així com la informació que ofereixin els professionals que realitzaran els seminaris.
També trobareu un apartat amb lectures o informació recomanada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|