Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
| | A9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | A11 |
Genèric
| | A17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya |
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya |
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social |
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
|
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia |
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
|
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals |
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat |
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals. |
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
|
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM |
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment. |
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes |
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals |
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial |
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes |
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals |
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets. |
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental |
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
2 |
12 |
Sessió Magistral |
|
8 |
16 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
4 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
12 |
8 |
20 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Simulació |
|
4 |
4 |
8 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
6 |
10 |
Proves pràctiques |
|
6 |
10 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es concreta en diferents activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès |
Sessió Magistral |
Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social. |
Treballs |
Els treballs avaluables són lla visualització d'una pel.lícula i el treball sobre un llibre. El professor facilitarà l'esquema del treball a realitzar |
Simulació |
Es podrà treballar a classe utilitzant el rol-playng per a treballar-ho en grup |
Debats |
Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM |
Descripció |
L'atenció personalitzada als alumnes es dirigeix a resoldre dubtes relacionats amb la matèria que es dóna o sobre la docència.
Serà del tot flexible en tant que cada vegada més, hi han alumnes que no acudeixen a classe presencialment però mantenen contacte amb el professor. D'aquesta manera, podrà ser presencial acordant dia i hora al despatx reservat (58), via telefònica o via e-mail. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Es concreten en:
Visualització d'una pel.lícula d'interès psiquiàtric
Lectura d'un llibre de l'àmbit de la salut mental
Durants les sessions s'aniran fent diferents exercicis pràctics |
cada treball val 0.75 com a nota màxima |
Proves objectives de tipus test |
|
Consisteix en una prova parcial final escrita de l'assignatura .
Prèvia a aquesta, s'aniran treballant a classe al finalitzar els diferents mòduls |
la prova té com a nota màxima8 i les respostes errònees són penalitzades. És obligatòria |
Proves pràctiques |
|
Consisteix en una prova parcial final referent a l'anàlisi d'un cas clínic amb problemàtica social derivada del seu TM
Previ a aquest, es treballarà amb l'alumne el tipus de prova |
la prova té com a nota màxima 8 i és obligatòria. |
Altres |
|
L'assistència a classe i la realització dels diferents exercicis pràctics comportarà un reconeixement avaluatiu si es garantitza un 75% de l'assistència a les classe i els treballs. Es valorarà les circumstàncies específiques de l'alumne que malgrat voler acudir, no pugui per motius justificables. |
val 0.5 que es sumaren, als treballs i a la mitja dels dos examens |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació consistirà en: Obligatori: les dues proves parcials que valen com a màxim 8 punts cadascun i es fa la mitja de tots dos. Optatiu: els 2 treballs que es sumaran a la nota de les proves parcials sempre i quan, s'hagi tret un 5 en aquestes. L'assistència a classe es valora amb 0.5 si va acompanyada d'una actitud participativa i activa A la segona convocatòria no es tindran en compte els treballs. Tot anirà als 2 examens que faran mitja i que es realitzaran el mateix dia al igual que en la primera convocatòria. Això significa, que cada prova, val com a màxim 10 punts i la nota final, és la mitja d'aquestes dues proves. |
Bàsica |
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRÈNIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 207
, , ,
|
El Llibre de text serveix com a guia pel curs ja que el material presentat i treballat a l'aula s'amplia i complementa amb articles de revistes i altres publicacions i amb material presentat als congressos i jornades més actuals.
El material es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.
Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.
La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.
Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor. |
Complementària |
Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
|
Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).
No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material |
|
Altres comentaris |
Es recomana consultar el docnet o el moodle amb freqüència per tal d'estar al dia de la matèria i de les informacions vàries que es poden anar facilitant.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|