DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I TRASTORNS MENTALS Codi 15224218
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar una visió ajustada i real, del món de les persones amb problemes de salut mental, desmitificant el funcionament social d'aquests relacionats amb els estereotips, de manera que poguem identificar les necessitats que apareixin i desplegar les nostres habilitats i competències com a treballadors socials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 A9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 A11 Genèric
 A17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals.
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
Principals disposituis i espais de coordinació per garantir la continuïtat assistencial
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets.
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
B5
4 2 6
Presentacions / exposicions
A4
A9
A17
10 2 12
Sessió Magistral
A4
A17
B6
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
B5
B6
14 4 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
B5
B6
12 8 20
Treballs
A4
A9
A11
4 12 16
Simulació
A9
A17
4 4 8
Debats
A9
A11
A17
4 4 8
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de tipus test
A4
B5
B6
4 6 10
Proves pràctiques
A9
A11
A17
6 10 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es concreta en diferents activitats dirigides a prendre contacte amb la temática per part dels alumnes i facilitar l'adquisició dels coneixements mínims per a superar l'assignatura amb el temari proposat
Presentacions / exposicions Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès
Sessió Magistral Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social.
Treballs Els treballs avaluables són de caire individual i grupal
La pretensió és poder-los treballar a classe i afavorir el treball en equip

Així el treball individual estarà relacionat amb la visualització d'una pel.lícula d'interés psiquiàtric. El professor facilitarà l'esquema del treball a realitzar
Simulació Es podrà treballar a classe utilitzant el rol-playng per a treballar-ho en grup
Debats Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM
Atenció personalitzada Està previst que els alumnes que ho precisin poguin gaudir-ne d'atenció personalitzada amb cita prèvia via e-mail. El despatx és el 58 a la 3ª planta del Departament d'Antropologia i Treball Social

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada als alumnes es dirigeix a resoldre dubtes relacionats amb la matèria que es dóna o sobre la docència. Serà del tot flexible en tant que cada vegada més, hi han alumnes que no acudeixen a classe presencialment però mantenen contacte amb el professor. D'aquesta manera, podrà ser presencial acordant dia i hora al despatx reservat (58), via telefònica o via e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A9
A11
El pes de la nota es repartirà entre diferents activitats que es treballaran grupalment com a:
Visualització d'una pel.lícula d'interès psiquiàtric de la qual caldrà respondre a un qüestionari

Comentari d'un documental
Comentari d'un article o altre material actual que es valori adient

Cadascuna valdrà un 10% de la nota i es sumarà a les altres dues proves escrites que seran de caire individual

valdrá 30% de la nota
Proves objectives de tipus test
A4
B5
B6
Consisteix en una prova escrita tipus test relacionada amb el contingut de l'assignatura
valdrá 35% de la nota
Proves pràctiques
A9
A11
A17
Consisteix en una prova escrita referent a l'anàlisi d'un cas clínic amb problemàtica social derivada del seu TM. valdrá 35% de la nota
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA:

L'avaluació en primera convocatòria pretén ser molt interactiva i dinàmica. S'utlitzaran dinàmiques vàries per a que resulti atractiva i interessant la materia.

L'avaluació és continuada i correspón a la suma dels treballs i la prova objectiva tipus test i el cas clínic. La data de realització d'aquestes dues proves restaran especificades al pla de treball.

Per la primera convocatòria amb pes a la nota:

- 3 proves avaluatives a treballar en petit grup: (30%)

- una sobre un cas

- una sobre un audiovisual de tipus documental

- una sobre una pel·licula on sorti un TM i les seves repercussions

- 1 prova escrita tipus test (prova objectiva) amb descompte en els errors (35%)

- 1 prova escrita sobre un cas on es reflexi l'abordatge a les necessitats socials de les persones que presenten TM (35%)

Els treballs s'han de fer tots a la primera convocatòria. No s'acceptaran treballs pendents per a adjuntar a la segona convocatoria

La realització dels treballs per si sols, no permet superar l'assignatura

En relació a la resta de proves avaluatives l'alumne que s'acull a l'avaluació continuada els presentarà dins el termini establert. Aquestes s'inicaran als diferents seminaris on es donaran les pautes.

L'alumne que decideixi presentar-se exclusivament a les proves escrites, ha de contemplar que el pes a la nota no correspón al 100%. Això vol dir, que és recomanable fer-ne algún treball.

La nota final és la corresponent a la suma de totes les proves avaluatives

Els alumnes que no hagin realitzat i entregat els treballs dins del termini de la primera convocatoria, no ho podrán fer per la segona. Tampoc s'admetren el dia de l'examen o a posteriori

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'avaluació pot ser continuada pels alumnes que s'han presentat a la primera i han fet els treballs o única per aquells alumnes que només opten per presentar-se a les proves escrites (test i cas)

Els d'avaluació continuada se'ls hi mantindrà la nota dels treballs realitzats durant el curs. Els treballs suspesos no son recuperables si la nota final queda suspesa, sempre será mitjançant prova escrita

Els alumnes que no hagin fet els treballs anteriorment no tindran doncs, l'opció de fer-los ja que s'entén que s'acullen a l'avaluació única

Un alumne presentat a avaluació continuada a la primera convocatòria no pot pasar-se a única a la segona convocatoria sota cap concepte

Els alumnes que s'aculleixin a l'avaluació continua tindran un examen de contingut ampliat al de la resta ja que el pes sobre la nota és del 100%

La nota final correspon al sumatori de les diferents proves avaluatives i a l'aprofitament de les sessions a l'aula amb una actitud participativa i d'esforç.

L'avaluació a la segona convocatòria si és continada es concentra en la prova escrita tipus test (35%) i la prova referent al cas (35%)a la qual, es sumarà la treta en els treballs fets i entregats prèviament.

Si és única es repartirà el 50% en cada prova

En cap cas, es guardaran notes per posteriors convocatòries

Normalment, l'assistència regular a clase, el seguiment proper dels continguts treballats i l'interés de l'alumne facilita la superació de l'assignatura en quant els coneixements i competències mínimes a assolir.

Es recomana estar-hi atent al fórum on es penjarà regularment totes les notícies d'interés pels alumnes

Els alumnes que per raons sobrevingudes presentin dificultats per presentar les tasques o presentar-se a les proves escrites caldrà ho especifiquin amb un temps suficient (anterior al dia en qüestió) i sigui prou justificat. No s'admetren a posteriori


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRENIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 2007
Rodriguez, Abelardo y Sobrino, Teodosia, INTERVENCIÓN SOCIAL EN PERSONAS CON ENFERMEDADES MENTALES GRAVES Y CRÓNICAS, Síntesis, 2008
Rubio, Vicente, SOLO, Federación Castilla La Mancha, 2010
TV REUS, MENT, TVREUS, 2009
60 MINUTS CANAL 33, CANNABIS:EL QUE ELS ADOLESCENTS NECESSITEN SABER, CANAL 33, 18/10/2006
LA FAGEDA, "EMPRENDEDORES", BANESPYME, 2007
FAMMCA, ESTIGMA I SALUT MENTAL, FEAFES, 2008
Dr.Josep Moya, ELEMENTS BÀSICS DE SALUT MENTAL PER A PROFESSIONALS DE L'ÀMBIT SOCIAL, Red-Ediciones , 2012
Ubieto, J.R, EL TRABAJO SOCIAL EN RED. USOS POSIBLES EN EDUCACIÓN, SALUD MENTAL Y SERVICIOS SOCIALES ., GEDISA, 2009
Dr. Josep Moya, LA INTERVENCIÓ PROFESSIONAL EN JOVES AMB TRASTORNS MENTALS. PAUTES D'ORIENTACIÓ, CEJFE Generalitat de Catalunya, 2007
www.un.org/esa/socdev/enable/documents, CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD, , 2010
Encarnación Mollejo Aparicio, LOS TRASTORNOS MENTALES GRAVES EN LA INFANCIA Y LA ADOLESCENCIA, Asociación Española de Neuropsiquiatría Estudios, 2012


Els Llibres serveixen com a guia pel curs però es complementa amb el treball a classe, les presentacions, els articles de revistes i altres publicacions, i amb documentació dels congressos i jornades més actuals.

El material audiovisual serà utilitzat a classe per a apropar a l'alumne a la realitat del col.lectiu i la problemàtica que presenta, afavorint debats i petits treballs

El material treballat es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.

Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.

La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.

Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor.

Complementària Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
www.fecafamm.org, FEDERACIÓ CATALANA DE FAMILIARS DE MALALTS MENTALS (FECAFAMM), ,
www.incorporasalutmental.org/index.php/, PROGRAMA INCORPORA, ,
www.tscat.cat, COL·LEGI OFICIAL DE DIPLOMATS EN TREBALL SOCIAL I ASSSITENTS SOCIALS DE CATALUNYA, ,
www.cotrabajosocial.es, CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE TRABAJO SOCIAL Y ASISITENTES SOCIALES., ,
www.feafes.com/feafes.hom, FEDERACIÓN ESPAÑOLA DE ASOCIACIONES DE REHABILITACIÓN PSICOSOCIAL, ,
www.dixit.gencat.cat/portal/index.html, PORTAL DE SERVEIS SOCIALS DEL DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. , , Generalitat de Catalunya



Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana consultar el docnet i el moodle amb freqüència per tal d'estar al dia de la matèria i de les informacions vàries que es poden anar facilitant. L'assistència a classe o dels seus continguts mitjançant l'enllaç amb el professor o altre alumne facilita molt l'assoliment de coneixements No convé presentar-se a l'examen sense haver seguit la materia que s'ha anant treballant.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent