DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TRABAJO SOCIAL Y TRASTORNOS MENTALES Código 15224218
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Correo-e elisa.abellan@urv.cat
Profesores/as
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripción general e información relevante <p>La Salut mental és un element fonamental de la Salut ja que sense ella no hi ha Salut!</p><div> <p class="MsoNormal">S’ha definit com un estat de benestar que es recolza en la consciència de les pròpies capacitats, el que suposa tolerar les tensions normals de la vida quotidiana, mantenir una ocupació productiva i profitosa, així com una relació solidària amb els altres i la comunitat. Per aquest motiu la promoció, protecció i prevenció de la Salut és clau i no importa només a les ciències de la Salut i la sociologia sinó també a la economia i la política i és un fenomen plenament social.</p> <p class="MsoNormal">La visió de la Salut mental ha de ser inter i multidisciplinari des de una perspectiva més amplia, integral i integradora en el sistema de Salut. S’entén que la valoració de l’estat de Salut va mes enllà de la psicopatologia ja que hem de considerar a la persona i la família, la missió dels diferents serveis, el model de treball en xarxa i el rol dels diferents professionals que intervenen i especialment el del TS dins d'un equip interdisciplinari.</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">La realitat d'avui és que hi ha una tendència augmentativa a que la població presenti cada vegada més determinats problemes de salut mental d’origen multifactorial i que són un repte per a les societats pel cost que representa per a tots. Tenim la responsabilitat de formar-nos en aquesta àrea atenent a que independentment del lloc final on exercim la professió aquests problemes de salut mental poden estar presents de manera significativa.</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">Es desenvoluparan alguns dels Trastorns de major incidència i s’analitzaran diferents situacions clíniques conflictives per tal de familiaritzar-se amb les repercussions de patir alguns problemes de salut mental greus i discriminar-los dels més lleus. També veure les repercussions en el funcionament de les persones.</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">L'objectiu d'aquesta assignatura és la de donar una visió ajustada i real, del món de les persones amb problemes de salut mental, desmitificant el funcionament social d'aquestes, lluitant contra el estigma que pateixen i aprenent a identificar les necessitats socials i mèdiques que pateixen per tal de poder discriminar allò que és objecte de la nostra intervenció i així poder desplegar les nostres habilitats i competències com a treballadors socials per poder afavorir el seu benestar.</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p></div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Conocer en profundidad el sistema y estructura de los servicios sociales
 CE9 Analizar los comportamientos que representan un riesgo para el sistema cliente y elaborar estrategias de modificación de los mismos
 CE11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 CE17 Defender a las personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades y actuar en su nombre si la situación lo requiere
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 CE9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 CE11 Genèric
 CE17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals.
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
Principals disposituis i espais de coordinació per garantir la continuïtat assistencial
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets.
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE9
4 2 6
Presentaciones/exposiciones
CE4
CE9
10 2 12
Sesión magistral
CE4
30 0 30
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE9
20 11 31
Supuestos prácticos / estudio de casos
CE4
CE9
CE11
8 10 18
Trabajos
CE4
CE9
4 4 8
Simulación
CE9
2 0 2
Debates
CE9
CE17
4 4 8
Presentaciones/exposiciones
CE9
1 4 5
Atención personalizada
2 2 4
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE4
CE9
2 6 8
Pruebas prácticas
CE9
6 12 18
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es concreta en diferents activitats dirigides a prendre contacte amb la temática per part dels alumnes i facilitar l'adquisició dels coneixements mínims per a superar l'assignatura amb el temari proposat
Presentaciones/exposiciones Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès
Sesión magistral Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució.
Supuestos prácticos / estudio de casos Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social.
Trabajos Els treballs avaluables són de caire individual i grupal
La pretensió és poder-los treballar a classe i afavorir el treball en equip, desenvolupar diferents rols i reconèixer les pròpies dificultats


Simulación Mitjançant la tècnica del rol-playing s'intentarà apropar a l'alumna al rol que hauria de desenvolupar professionalment i a la tècnica d'entrevista en l'àmbit de la salut mental.
El grup classe conjuntament amb la professora faran la devolució als voluntaris.
Debates Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM
Presentaciones/exposiciones Es treballaran supòsits pràctics en petit grup i en grup gran amb objectius definits que es plantejaran presentant-lo a la resta del grup.

També es farà presentació de serveis relacionats amb la SM.
Atención personalizada Està previst que els alumnes que ho precisin poguin gaudir-ne d'atenció personalitzada amb cita prèvia via e-mail. El despatx és el 58 a la 3ª planta del Departament d'Antropologia i Treball Social

Atención personalizada
descripción

L'atenció personalitzada als alumnes pot ser presencial, virtual o telefònica


El despatx assignat és el 58 però és compartit per la qual cosa, cal que es pacti dia i hora previament



Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
CE9

La pretensió és fer APS amb una entitat del sector.

En el cas de que no pugués ser o hi hagués algun alumne que es presenta directament a la segona convocatòria, es plantejaria: Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
50% de la nota
Pruebas objetivas de tipo test
CE4
CE9
consisteix en la resposta a preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'estudiantat selecciona una resposta entre un nº limitat de possibilitats. 50% de la nota
Otros  

Es podràn proposar activitats complementàries sense pes a la nota però d'interés per l'alumnat per tal d'apropar-se a la temàtica

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per la segona convocatòria els alumnes que no hagin assistit a cap classe seria recomanable que es possessin en contacte amb la professora

També aquells que vulguin presentar-se a la segona convocatòria sense haver-ho fet a la primera.

Els alumnes suspesos se'ls hi guardarà la nota del treball aprovat ja que hauran de recuperar el que no ha obtingut la nota.


Fuentes de información

Básica Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRENIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 2007
Rodriguez, Abelardo y Sobrino, Teodosia, INTERVENCIÓN SOCIAL EN PERSONAS CON ENFERMEDADES MENTALES GRAVES Y CRÓNICAS, Síntesis, 2008
Rubio, Vicente, SOLO, Federación Castilla La Mancha, 2010
TV REUS, MENT, TVREUS, 2009
60 MINUTS CANAL 33, CANNABIS:EL QUE ELS ADOLESCENTS NECESSITEN SABER, CANAL 33, 18/10/2006
LA FAGEDA, "EMPRENDEDORES", BANESPYME, 2007
FAMMCA, ESTIGMA I SALUT MENTAL, FEAFES, 2008
Dr.Josep Moya, ELEMENTS BÀSICS DE SALUT MENTAL PER A PROFESSIONALS DE L'ÀMBIT SOCIAL, Red-Ediciones , 2012
Ubieto, J.R, EL TRABAJO SOCIAL EN RED. USOS POSIBLES EN EDUCACIÓN, SALUD MENTAL Y SERVICIOS SOCIALES ., GEDISA, 2009
Dr. Josep Moya, LA INTERVENCIÓ PROFESSIONAL EN JOVES AMB TRASTORNS MENTALS. PAUTES D'ORIENTACIÓ, CEJFE Generalitat de Catalunya, 2007
www.un.org/esa/socdev/enable/documents, CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD, , 2010
Encarnación Mollejo Aparicio, LOS TRASTORNOS MENTALES GRAVES EN LA INFANCIA Y LA ADOLESCENCIA, Asociación Española de Neuropsiquiatría Estudios, 2012


Els Llibres serveixen com a guia pel curs però es complementa amb el treball a classe, les presentacions, els articles de revistes i altres publicacions, i amb documentació dels congressos i jornades més actuals.

El material audiovisual serà utilitzat a classe per a apropar a l'alumne a la realitat del col.lectiu i la problemàtica que presenta, afavorint debats i petits treballs

El material treballat es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.

Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.

La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.

Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor.

Complementaria Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
www.fecafamm.org, FEDERACIÓ CATALANA DE FAMILIARS DE MALALTS MENTALS (FECAFAMM), ,
www.incorporasalutmental.org/index.php/, PROGRAMA INCORPORA, ,
www.tscat.cat, COL·LEGI OFICIAL DE DIPLOMATS EN TREBALL SOCIAL I ASSSITENTS SOCIALS DE CATALUNYA, ,
www.cotrabajosocial.es, CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE TRABAJO SOCIAL Y ASISITENTES SOCIALES., ,
www.feafes.com/feafes.hom, FEDERACIÓN ESPAÑOLA DE ASOCIACIONES DE REHABILITACIÓN PSICOSOCIAL, ,
www.dixit.gencat.cat/portal/index.html, PORTAL DE SERVEIS SOCIALS DEL DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. , , Generalitat de Catalunya
Miranda Aranda, Miguel, LO SOCIAL EN SALUD MENTAL (1) TRABAJO SOCIAL EN PSIQUIATRIA, Fundació Rey Ardid. Universidad de Zaragoza, 2015
Marcos del Cano, Ana Mª y otros, Salud Mental Comunitaria, UNED, 2012



Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana consultar el docnet i el moodle amb freqüència per tal d'estar al dia de la matèria i de les informacions vàries que es poden anar facilitant. L'assistència a classe o dels seus continguts mitjançant l'enllaç amb el professor o altre alumne facilita molt l'assoliment de coneixements No convé presentar-se a l'examen sense haver seguit la materia que s'ha anant treballant.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.