DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I TRASTORNS MENTALS Codi 15224218
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La Salut mental és un element fonamental de la Salut ja que sense ella no hi ha Salut!".</p><div>S’ha definit com un estat de benestar que es recolza en la consciència de les pròpies capacitats, el que suposa tolerar les tensions normals de la vida quotidiana, mantenir una ocupació productiva i profitosa, així com una relació solidària amb els altres i la comunitat. Per aquest motiu la promoció, protecció i prevenció de la Salut és clau i no importa només a les ciències de la Salut i la sociologia sinó també a l'economia i la política i és un fenomen plenament social.</div><div>La visió de la Salut mental ha de ser inter i multidisciplinari des de una perspectiva més amplia, integral i integradora en el sistema de Salut. S’entén que la valoració de l’estat de Salut va mes enllà de la psicopatologia ja que hem de considerar a la persona i la família, la missió dels diferents serveis, el model de treball en xarxa i el rol dels diferents professionals que intervenen i especialment el del TS dins d'un equip interdisciplinari.</div><div>La realitat d'avui és que hi ha una tendència augmentativa a que la població presenti cada vegada més determinats problemes de salut mental d’origen multifactorial i que són un repte per a les societats pel cost que representa. Tenim la responsabilitat de formar-nos en aquesta àrea atenent a que independentment del lloc final on exercim la professió aquests problemes de salut mental poden estar presents de manera significativa.</div><div>Es desenvoluparan alguns dels Trastorns de major incidència i s’analitzaran diferents situacions clíniques conflictives per tal de familiaritzar-se amb les repercussions de patir alguns problemes de salut mental greus i discriminar-los dels més lleus. També per aproximar a l'alumnat a les repercussions en el funcionament de les persones i les necessitats socials aparegudes.</div><div>L'objectiu d'aquesta assignatura és la de donar una visió ajustada i real, del món de les persones amb problemes de salut mental, desmitificant el funcionament social d'aquestes, lluitant contra el estigma que pateixen i aprenent a identificar les necessitats socials i mèdiques que pateixen per tal de poder discriminar allò que és objecte de la nostra intervenció i així poder desplegar les nostres habilitats i competències com a treballadors socials per poder afavorir el seu benestar.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 CE9 Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
 CE11 Genèric
 CE17 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals.
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
Principals disposituis i espais de coordinació per garantir la continuïtat assistencial
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets.
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE9
1 4 5
Presentacions / exposicions
CE4
CE9
8 12 20
Sessió Magistral
CE4
20 6 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE9
6 14 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE4
CE9
CE11
2 10 12
Simulació
CE9
2 4 6
Treballs
CE4
CE9
1 10 11
Debats
CE9
CE17
3 8 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CE4
2 10 12
Proves pràctiques
CE4
CE9
CE17
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
CE9
CE11
CE17
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es concreta en diferents activitats dirigides a prendre contacte amb la temática per part dels alumnes i facilitar l'adquisició dels coneixements mínims per a superar l'assignatura amb el temari proposat
Presentacions / exposicions Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès
Sessió Magistral Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social.
Simulació Mitjançant la tècnica del rol-playing s'intentarà apropar a l'alumna al rol que hauria de desenvolupar professionalment i a la tècnica d'entrevista en l'àmbit de la salut mental.
El grup classe conjuntament amb la professora faran la devolució als voluntaris.
Treballs Els treballs avaluables són de caire individual i grupal
La pretensió és poder-los treballar a classe i afavorir el treball en equip, desenvolupar diferents rols i reconèixer les pròpies dificultats


Debats Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM
Atenció personalitzada Està previst que els alumnes que ho precisin poguin gaudir-ne d'atenció personalitzada amb cita prèvia via e-mail. El despatx és el 58 a la 3ª planta del Departament d'Antropologia i Treball Social

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada als alumnes serà sempre virtual o telefònica


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE4
Es tracta d'un examen de tipus test amb varies respostes on penalitzen les incorrectes. És una prova de contingut .
És de caire individual
40%
Proves pràctiques
CE4
CE9
CE17
Es proposa APS que permet relacionar la teoria-pràctica amb un servei a la comunitat
Donada la dificultat a vegades de fer-lo efectiu per l'entitat, en el cas de que no sigui al final possible, s'ofertarà una prova el més similiar possible. Sempre serà grupal
30%
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
CE9
CE11
CE17
Es planteja l'estudi d'un cas on respondre preguntes curtes que algunes s'han de fonamentar.
30%
Altres   La professora convidarà a entitats del tercer sector per tal de poder apropar-se al món real de l'àmibt d'atenció als TM

L'assistència d'un 75% donarà lloc a un reconeixement amb un 0.5 en el pes final de l'assignatura sempre i quan s'hagi aprovat aquesta previament
Malgrat que es justifiqui l'absentisme per raons com de salut o feina, no serà computable
 
Altres comentaris i segona convocatòria
Primera convocatòria:
la pretensió és de fer APS amb una entitat del sector. Pes amb la nota del 30%
l'alumnat que per raons justificades no puguin fer-la per no poder participar en les presentacions a l'aula i les trobades amb l'entitat, ho hauran de comunicar previament
En el cas de començar amb APS i abandonar la tasca, seran penalitzats/des amb 0.5
En el cas de que no pugués fer-se l'APS per causes alienes a la professora, es substituria per una prova amb pes a la nota de treball grupal equivalent

La prova objectiva de tipus test consisteix en respostes tancades amb diferents alternatives de resposta. Pes amb la nota del 40%
L'estudiant selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. Les respostes incorrectes són penalitzades d'acord a lo establert.
La nota final correspondrà a la mitja entre totes les proves atenent a que la del test ha de ser com a mínim amb un 4

Estudi d'un cas a resoldre preguntes curtes. Pes amb la nota del 30% i es farà de manera grupal 

Segona convocatòria
L'alumnat que no es presenta a la primera convocatòria a cap de les dues proves, ho fa a la segona. La diferencia és que no es pot fer la tasca de manera grupal i aleshores, totes dues proves són individuals
Les proves suspeses seran objecte de presentació a la segona convocatòria. El test per sota de 4




Fonts d'informació

Bàsica TV REUS, MENT, TVREUS, 2009
Rubio, Vicente, SOLO, Federación Castilla La Mancha, 2010
LA FAGEDA, &quot;EMPRENDEDORES&quot;, BANESPYME, 2007
FAMMCA, ESTIGMA I SALUT MENTAL, FEAFES, 2008
60 MINUTS CANAL 33, CANNABIS:EL QUE ELS ADOLESCENTS NECESSITEN SABER, CANAL 33, 18/10/2006
Encarnación Mollejo Aparicio, LOS TRASTORNOS MENTALES GRAVES EN LA INFANCIA Y LA ADOLESCENCIA, Asociación Española de Neuropsiquiatría Estudios, 2012
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 2007
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRENIA, TV 2, 2006
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
Rodriguez, Abelardo y Sobrino, Teodosia, INTERVENCIÓN SOCIAL EN PERSONAS CON ENFERMEDADES MENTALES GRAVES Y CRÓNICAS, Síntesis, 2008
Dr.Josep Moya, ELEMENTS BÀSICS DE SALUT MENTAL PER A PROFESSIONALS DE L'ÀMBIT SOCIAL, Red-Ediciones , 2012
Ubieto, J.R, EL TRABAJO SOCIAL EN RED. USOS POSIBLES EN EDUCACIÓN, SALUD MENTAL Y SERVICIOS SOCIALES ., GEDISA, 2009
Dr. Josep Moya, LA INTERVENCIÓ PROFESSIONAL EN JOVES AMB TRASTORNS MENTALS. PAUTES D'ORIENTACIÓ, CEJFE Generalitat de Catalunya, 2007
www.un.org/esa/socdev/enable/documents, CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD, , 2010


Els Llibres serveixen com a guia pel curs però es complementa amb el treball a classe, les presentacions, els articles de revistes i altres publicacions, i amb documentació dels congressos i jornades més actuals.

El material audiovisual serà utilitzat a classe per a apropar a l'alumne a la realitat del col.lectiu i la problemàtica que presenta, afavorint debats i petits treballs

El material treballat es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.

Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.

La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.

Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor.

Complementària www.incorporasalutmental.org/index.php/, PROGRAMA INCORPORA, ,
Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
www.tscat.cat, COL·LEGI OFICIAL DE DIPLOMATS EN TREBALL SOCIAL I ASSSITENTS SOCIALS DE CATALUNYA, ,
www.fecafamm.org, FEDERACIÓ CATALANA DE FAMILIARS DE MALALTS MENTALS (FECAFAMM), ,
www.cotrabajosocial.es, CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE TRABAJO SOCIAL Y ASISITENTES SOCIALES., ,
www.feafes.com/feafes.hom, FEDERACIÓN ESPAÑOLA DE ASOCIACIONES DE REHABILITACIÓN PSICOSOCIAL, ,
www.dixit.gencat.cat/portal/index.html, PORTAL DE SERVEIS SOCIALS DEL DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. , , Generalitat de Catalunya
Marcos del Cano, Ana Mª y otros, Salud Mental Comunitaria, UNED, 2012
Miranda Aranda, Miguel, LO SOCIAL EN SALUD MENTAL (1) TRABAJO SOCIAL EN PSIQUIATRIA, Fundació Rey Ardid. Universidad de Zaragoza, 2015



Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent